Recensies 2017

Stems brengt stomme film tot leven

LEEUWARDEN – Stems blijft elk bezoek aan Nederland heel anders uit de hoek komen. Werd bij het optreden nog een regulier concert gegeven, inmiddels veranderde samenstelling en werd een drummer ingeruild voor een violist, stond de formatie uit Huddersfield met een strijkersensemble op de planken en nu was er in de computer een drietal films meegenomen, die werden vertoond met daarbij live muziek in Neushoorn in Leeuwarden. Vaste waarden al die tijd waren gitarist John Dorr en celliste Christine Avis met nu Tom Owen op viool. Stems heeft zich al die tijd bewezen als een zeer intense formatie die rock combineert met klassiek en daarmee prachtige muziek met veel energie en de uitstrekte structuren van klassiek. Filmmuziek is daarbij altijd een bron van inspiratie geweest. Op deze augustustoer door Nederland, Duitsland en Frankrijk worden beide gecombineerd. In Neushoorn Café werden twee films van de Franse absurdistische filmpionier Georges Méliès vertoond alsmede beelden gemaakt met de Hubble telescoop. ‘The Kingdom of the Fairies’ of oorspronkelijk ‘Le Royaume des fées’ uit 1903 was de opening. Een fraai voorbeeld hoe in deze dagen eigenlijk alles kon in de film. Op de beelden van de film speelde Stems ‘Kingdom’ en hoewel een eeuw uit elkaar geschapen vormden muziek en beeld direct een geheel. Knap werden de poëtische punten van een reddingsactie en expeditie naar het land der Feeën muzikaal onderstreept, maar ook de vechtscenes en de opbouw van de spanning. Een voorbeeld van hoe de stomme film toch kan spreken en net als een eeuw geleden met de musici op het podium. De muziek trok je de film in. Het middendeel was de Hubblefilm, Nu met ‘Constalations’ als begeleiding. Dat paste precies. De muziek benadrukte op fantastische wijze de leegte van het heelal, maar ook de pracht van de verschillende sterrenstelsels en het donkerte tegen over het stralende licht van de sterren. Erg mooi. Het slot stuk was Georges Méliès zijn tweede film deze avond. Hierbij het ook op CD verschenen ‘Trip to the Moon’ dat speciaal geschreven is voor bij deze film. Ook nu werd het avontuur van een aantal wetenschappers die met een kanon naar de maan worden afgeschoten op prachtige wijze ondersteund door de muziek. Als het nodig is stevig, soms erg gevoelig en met prachtige instrumenten als de viool, de cello en de electrische gitaar in vakkundige handen.