Loading...
Recensies 2019

Sarah Sötemann komt op de kei dope oma fiets naar Convoi de Féte

ZANDPOL – Convoi de Féte, het rondreizende festival dat deze week door Nederland toert, staat bekend om zijn opmerkelijke voertuigen. De Friese Nederlandstalige zangeres Sarah Sötemann had haar tentje achter op haar kei dope oma fiets gebonden om met het festival mee te trekken en de eerste halte was Buitenland in Zandpol. Sötemann is al enkele jaren en met veel succes aan het werk en weet zich meer en meer te ontwikkelen tot iemand die aanschuurt tegen de betere Nederlandstalige liedjesschrijvers. Haar nummer ‘De Tuin’ dat dit optreden in de tuin van Buitenland ook langs kwam is één van de mooiste Nederlandstalige nummers die de laatste jaren is geschreven en een nummer dat absoluut veel meer aandacht verdiend. Wellicht gaat dat nog komen als de zangeres haar album met deze liedjes gaat uitbrengen. Op dit moment wordt daaraan gewerkt in de Dream Project Studios van de familie Ferwerda in Ee en daarbij werkt Sötemann met een volledige band om haar liedjes een mooie volle sound mee te geven. De hoop is dat het album dit najaar zal verschijnen en we kunnen het nu ongehoord al aanbevelen als decembercadeau in zak of onder boom, want deze zangeres weet haar liedjes te schrijven en te brengen. Dat bleek, op de bagagedrager van haar fiets was geen plek voor de band, tijdens haar solo optreden in Zandpol. Ze opende op serieuze toon met ‘Tranen van de Troost’ dat ook wel voor kort het ‘Troostlied’ heet. Een prachtig droef liedje over de liefde. Naast eigen werk maakt ze ook vertalingen. De klassieker ‘Dream a Little Dream of Me’, bekend van onder andere The Mama’s and the Papa’s en Doris Day, werd in de handen van Sötemann het mooie rustige ‘Droom mijn lief er één van mij’. Naast prachtige, soms haast verstilde, liedjes zitten er ook veel andere kanten aan deze artieste. Haar absurdistische kant kwam naar voren in ‘Geraspt’ en haar zwoele om niet te zeggen wellustige kant in ‘Proeven’ voor ze weer terugkeerde naar het rustige met ‘De Tuin’. Zo speelt ze met het publiek. Dan die oma fiets. Ook dat bleek een vertaling van een nummer van Melanie. Een mooie creatieve versie met een sterke tekst, geïnspireerd door haar regelmatig Engelstalige woorden als bijvoorbeeld “dope” gebruikende levensgezel gaf haar de inspiratie voor ‘Kei Dope Oma Fiets’, één van haar meest recente toevoegingen aan haar oeuvre. In het tweeluik ‘Vertrouwen / Afblijven’, ooit begonnen als één liedje is het weer haar geile kant die ze naar voren brengt als ze vreemdgaan ter sprake brengt, om dat mooi te balanceren met ‘Restje’, ook zo’n prachtig stil nummer over het einde van een relatie en dat één van beide overblijft als een restje uit de geschiedenis van de ander en restjes worden vergeten. Sötemann is een zangeres met durf en vertrouwen in haar eigen kunnen. Onbevangen praat ze haar nummers aan elkaar en betrekt ze publiek heel direct. Haar kracht zit hem in de afwisseling. ‘Zeemansvrouw Lied’ is al tijden een rustig pareltje op haar setlist, waar ze ‘Klotenlied’ tegen aanzet, wat weer vrolijk is met een vlot refrein over hoe alles naar de kloten gaat. ‘Nog een keer’ waarmee ze afsloot was niet een oproep aan de organisatie, maar een smakelijk lied over hoe je soms beter kunt neuken dan praten, want dat is makkelijker. Het menselijk onvermogen tot communiceren prachtig in beeld gebracht, een eigenschap die de artieste Sarah Sötemann wel degelijk wel beheerst. Uitkijken naar haar album dus, hoewel ze deze week nog mee fietst met Convoi de Féte.