Loading...
Recensies 2022Spot Muziek

OSKA doet dromen uitkomen

GRONINGEN – Sommige dromen daar moet je lang op wachten, andere dromen zijn binnen enkele dagen gerealiseerd. OSKA woonde deze week een optreden in een kerk bij tijdens The Great Escape in Brighton. Ze droomde daarna van optreden in een kerk, zich niet realiserende dat ze een paar later zelf stond geboekt in de Lutherse Kerk in Groningen. Een droom die rap zijn invulling vond dus. Wat langer geduld moesten de mensen hebben die OSKA ontdekten tijdens Eurosonic. Twee jaar geleden presenteerde de Oostenrijkse zich op het showcase festival en haar prachtige liedjes schreeuwden er om al aan haar lippen hangende deze live te savoureren. Helaas was dat de eerste pandemische editie en was haar showcase digitaal. Voor het uitkomen van deze droom moest enig geduld worden betracht, maar uiteindelijk was Maria Burger toch in Groningen terecht gekomen met haar gitaren in de bagage. Kanttekening is dat dromen vaak bedrog zijn, echter dit was de uitzondering en dromen kwamen uit. Andere kanttekening, lekker is maar een vinger lang en het dromen kan doorgaan, want OSKA zien we nog graag eens terug met volledige band en alle tijd en ruimte voor een compleet concert. De in de deur opening meekijkende Spot programmeur is hopelijk tot dezelfde conclusie gekomen. Maria Burger groeide op tussen de muziek. Als kind werd ze wakker met de klanken van The Les Humphries Singers of Joan Baez. De platen van haar broers en zussen vormden haar verder met een voorkeur voor Katherina Nash en Regina Spektor. Van het platteland trok ze naar Wenen, vormde zich om naar OSKA door op te treden op straat en maakte langzaam naam voor zichzelf. Haar doel was steeds om met haar muziek andere mensen te helpen, te helen, troosten, veiligheid bieden of gewoon ze laten weten dat ze gezien worden en er mogen zijn. In Groningen betrad ze haar podium een beetje onwennig, maar met een enorme glimlach, want van elke kant keek het publiek haar vol verwachting aan. Ze opende prachtig met ‘Too Nobody’, dat ook het openingsnummer is van haar debuutalbum ‘My World, My Love, Paris’. Een mooi rustig nummer, waarin ze de pracht van haar stem direct tot uiting kon laten komen. Het niveau ging nog een graadje omhoog in het titelnummer van haar album, dat iets vlotter is, maar een fijne ontwikkeling heeft en uptempo combineert met tragere passages. Bijna elk nummer kreeg een, weliswaar wat charmant giechelige, maar prima introductie, waar ze even ingaat op de inhoud. ‘My World, My Love, Paris’ gaat over twee ex-geliefden die terug kijken op hun relatie en daarbij focussen op de momenten dat ze elkaar gelukkig maakten. Vaak klagen artiesten dat er gepraat wordt tijdens optreden. De Lutherse Kerk, tot de laatste beschikbare plek afgeladen, was doodstil om maar geen seconde te missen van dit hoogtepunt van het optreden van OSKA. Een omgestoten fles klonk als een donderslag. Het was niet alleen haar eigen werk wat ze zong. De Oostenrijkse had een prima interpretatie van het Joni Mitchell nummer ‘Both Sides Now’, wat fijn bij haar eigen werk past. De diepere betekenis van de liedjes van OSKA kwam misschien wel het best tot uiting in ‘Misunderstood’. Een nummer waarin ze het heeft over je miserabel voelen en dat gevoel willen delen met vrienden, maar dat je je dan onbegrepen of niet gehoord kan voelen. Weer zo’n nummer waar de diep sensibele stem vol weemoed van de zangeres prachtig tot uiting kwam. Het publiek mocht meezingen, maar aarzelde om de sfeer te breken. Als bijna elk liedje zo mooi is, is het moeilijk hoogtepunten aan te wijzen, maar ‘Starstruck’ was fenomenaal. Een liedje geïnspireerd door de film ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ over hoe als je iemand heel erg mist, je hem eigenlijk helemaal uit je herinneringen moet kunnen wissen, omdat het leven zwaar is zonder die persoon. Prachtig, nostalgische en bitterzoet schitterde de zangeres. De speld die viel kon je horen, wat ook OSKA nog wat giecheliger maakte voor ze afsloot met ‘Hallucinating’ met nu wel een prachtig meezingend publiek om even later terug te keren om samen met Stu Larsen het prachtige duet ‘Honeymoon Phase’ als slotakkoord te plaatsen. We blijven dromen, OSKA met band en een mooi podium en anderhalf uur intens genieten van haar prachtige gevoelige en troostende liedjes.