Loading...
Recensies 2023

Ntjam Rosie + SMANDEM. brengen verleden in nieuw jasje

GRONINGEN – Het eerste wat er van Ntjam Rosie zichtbaar is voor het publiek is niet het verleden, maar de toekomst. Een kleine uitvoering wil al Simplon in Groningen instormen, maar haar vader neemt haar, met de jongste zoon op de arm, nog even mee naar de Bed and Breakfast waar Ntjam Rosie domicilie heeft gekozen voor het bezoek aan de Martini stad. Moeder duikt zelf even later op met ‘Elle Reworked’ onder de arm om de merch tafel alvast in gereedheid te brengen nadat de soundcheck is afgelopen. Als het publiek de zaal is ingestroomd, vol verwachting van de avond en de muzikale heerlijkheden die in Simplon uitgeserveerd zullen worden is SMANDEM. het voorgerecht en het medehoofdgerecht. De band bestaat uit Rafael Devánte Sinay op gitaar, David Nino van der Grinten op toetsen, Aäron Bouwman op bas en Kick Woudstra op drums en is door Ntjam Rosie gevraagd om met haar het succes album ‘Elle’ met jeugdig elan en bijbehorende frisse inzichten opnieuw op te nemen in her uitgewerkte versies. De plaat is magnifiek geworden en daar heeft de zangeres een uitstekende keuze in gedaan. Zelf heeft SMANDEM. ook al een eigen debuutplaat uitgebracht en onder meer optredens op Eurosonic/Noorderslag en North Sea Jazz al in de trofeekast. Het viertal kreeg alle ruimte om zich te bewijzen aan het Simplon publiek voor de zangeres zich bij hen voegde. Een rustige opening in het instrumentale ‘Comet Season’ was een mooie manier om het publiek aan de experimentele en gedurfde jazzy sound van de band te laten wennen met vaak Sinay op gitaar in de hoofdrol in dit eerste nummer dat een rustig gebouwde intensiteit mee kreeg. Kick Woudstra verzorgde op drums het intro voor ’12 AM’ dat wat zwaarder in de emotie was en waarin ook David van der Grinten zich op toetsen nadrukkelijk meldde. Het maakte nieuwsgierig naar een compleet SMANDEM. concert. Hierna kwam door het publiek Ntjam Rosie op het podium na een mooie aankondiging van Rafael Sinay en een intro van Van der Grinten voor het rustige maar fraaie ‘L’Amour’ dat zich kenmerkte door een mooie zang en sterke gitaar accenten. In ‘Serra Sa Main’ (reworked)’ heeft Ntjam Rosie één van de hoogtepunten van het album en ook tijdens dit optreden was het een prachtig nummer, waarin ze haar roots mooi weet te verwerken, ook het eerste nummer dat die aantekening kreeg. Hierna verdween de band van het podium. Naast ‘Elle (Reworked)’ bracht de zangeres in de corona periode ook het album ‘Home Cooking’ uit. Hiervan vertolkte ze solo drie nummers, te beginnen met ‘Nsissim Zambe’ dat erg mooi was, maar werd overtroffen door het fenomenale, rustige, maar met nu en dan een stroomversnelling, ‘All The Back of Beyond’ en dit gedeelte werd afgesloten met het sterke en op zolder opgenomen ‘What is Love’. Het verdient aanbeveling om ook met dit album te gaan toeren en lekkere solo of met één begeleider de kleinere zalen op te zoeken voor intieme concerten en wellicht die enkeling die nog nooit van Ntjam Rosie heeft gehoord te bereiken. Dat niet alleen ‘Home Cooking’ hoogtepunten bevat werd duidelijk in de rest van het concert. ‘Een schitterende uitvoering van ‘Here ( Reworked)’ was indrukwekkend, het zichtbaar genietende publiek werd daarna getrakteerd op het rustige ‘Morning Glow (Reworked)’. Ondertussen nam Ntjam Rosie de tijd voor aankondigingen en vertelde over de nummers, maar ging ook in op haar samenwerking met SMANDEM. en waarom ze ‘Elle’ had her opgenomen en wat het haar had gebracht. Als het even dreigde mis te gaan, draaide ze dat fraai en charmant in haar voordeel met een goede interactie met het publiek. Natuurlijk is Ntjam Rosie een fantastische zangeres en dat werd benadrukt door het spel van ‘SMANDEM., dat regelmatig ook zelf de tijd kreeg om te excelleren, maar ook de frontvrouw prima ondersteunde. Met prachtige uitvoeringen van ‘In Need (reworked) en ‘Space of You’ werd afgesloten. Ntjam Rosie slaagde er in haar succesplaat om te toveren in iets nieuws, iets ambitieus en vooral iets fris, waarmee ze helemaal overtuigde.