Recensies 2019

Manon meurt laat levendigheid Tsjechische muziek zien

GRONINGEN – Daar waar de blik van de muziekliefhebber gericht is op het laatste uit Amerika, de nieuwste Britse sensatie of wat er hier in Nederland gebeurd, hebben we vaak geen oog en oor voor wat er in Midden- en Oost-Europa allemaal tot ontwikkeling komt. Verfrissend is dan als Tsjechië en Slowakije eens in het spotlicht van Eurosonic staan en er uitmuntende bandjes te kust en te keur zijn. Manon Meurt is daarvan nog één van de bekendere en de Tsjechen kregen ook in Plato, tijdens Platosonic in Groningen een podium voor een korte kennismaking, de ochtend na hun showcase in Vera. Een zeer prettige kennismaking, want de formatie rondom zangeres en gitariste Kateřina Elznicová heeft naast veel energie ook prima muziek te bieden. Naast Elznicová op het kleine podium boven aan de trap in Plato ook nog Vojtěch Pejša op gitaar en bas, David Tichý op toetsen en synths en drummer Jiří Bendl. Het viertal ging van start met het dromerige ‘We Are’, één van de nummers op de recent verschenen plaat MMXVIII. Manon meurt combineert een strak spelende band met prima zang. Qua genre hangt het de ene keer wat meer naar dreampop en de andere keer is het wat meer shoegaze, maar eigenlijk laveert de band tussen al dit soort genres door. De ene keer is het dromerig, dan andere keer weer wat fermer. Het zijn prachtig opgebouwde liedjes, die fraai zijn uitgewerkt en ook op het podium volwassen zijn geworden en hun vorm hebben gevonden. Van het zelfde recente album is ‘Figure It Out’ dat een felle opening kent van drummer Jiří Bendl en zich kenmerkt door een hoog muzikaal tempo, waar tegenin de zang van Kateřina Elznicová juist rustig en verzorgd is. De introducties zijn kort en bondig en daar was nog best wat te winnen, ook als het Engels de band iets vanzelfsprekender van de tong kwam. De sfeer die Manon meurt in heel korte tijd weet op te bouwen is echter prachtig. Een heerlijke ontdekking deze Tsjechen die dan alweer bij hun laatste nummer zijn. ‘Song Of The Sea’ is ook zo’n lied dat rustig, intiem en sfeervol begint, maar zich steeds onstuimiger weet te ontwikkelen tot de storm die Manon meurt heeft door Plato raast. Erg mooi en met een prima indruk van waar de band toe in staat is, stapt het viertal van het podium af. Manon meurt is een voorbeeld van de levendigheid en kwaliteit van de Tsjechische muziek anno 2019.