Recensies 2016

Lynne Hanson eert vader en Fraser Holmes met kippenvel lied tijdens geweldig concert

STEENDAM – Uitbater Peter van Zeijl gebruikte een sterke aanvullende term om zijn “fantastic” enig cachet te geven bij de afkondiging van het concert van Lynne Hanson & The Good Intensions in zijn etablissement in Steendam. Het gebruik van deze term gaf in Steendam, waar tegenwoordig de ene na de andere prachtige artiest het podium betreedt, wel aan dat het een extra speciale avond was geweest met een inderdaad fantastisch concert. Er zijn weinig artiesten die zo hun ziel en zaligheid in hun liedjes leggen als Lynne Hanson en als het dan ook nog een met veel plezier en intensiteit gebracht wordt vanaf het podium heeft het werk van de Canadeze een enorme impact. Lynne Hanson toonde zich een enorm krachtige vrouw die haar liedjes gebruikt om haar leven te verwerken. Hanson heeft het onfortuinlijk genoeg de laatste jaren nogal voor de kiezen gehad, maar dat resulteert wel in geweldige liedjes. Haar album ‘Rivers of Sand’ is zo’n verwerk album vol sterke liedjes. De openingsliedjes ‘Whiskey and Tears’ en ‘Waiting by the Water’ staan op dat album. Direct was duidelijk dat Hanson en haar band, Nick Gauthier op gitaar en MJ Dandeneau op basgitaar en staande bas, enorm veel plezier op het podium hadden. Het resulteerde in een fijne stroom van prachtige liedjes, waarbij aanvankelijk de zang van Hanson wat overstemt dreigde te worden, maar de technische afdeling achter de knoppen dit vlot corrigeerde. Dandeneau wist te excelleren voor de eerste keer op staande bas tijdens ‘Cecil Hotel’ van de murderballad vingeroefening ‘7 Deadly Spins’ die Hanson vorig jaar uitbracht en ook van dat album het geweldige bleusy ‘Gravedigger’. Hanson gebruikt vaak blueselementen in haar werk en toonde zich een sterke zangeres met een stem die je bijblijft. Als vertelster is Hanson uitstekend. Elk lied wordt met een mooi, humorvol of gevoelig verhaal extra lading gegeven. Bijvoorbeeld ‘Just for Now’ dat Hanson opdroeg aan haar recent overleden vader en aan de in december gestorven gitarist Fraser Holmes. Het leverde een zo gevoelig kippenvel liedje op met een zaal die bijna niet durfde te klappen om de emotie niet te doorbreken. Na de pauze begon Hanson alleen op het podium met een liedje dat nog nooit eerder voor het publiek was uitgevoerd en waarvan Steendam de wereld primeur kreeg. ‘Let Me Be Broken’ bleek prachtig. Wederom volgde een set met geweldige liedjes. Heerlijke murderballads, maar ook gevoelige songs als ‘Rivers of Sand’ en het magnifieke ‘This Too Shall Pass’. Nummer voor nummer toonde Hanson zich een songwriter extra ordinaire. Voeg daarbij een relaxte zangeres, een flinke dosis plezier, prachtig basspel en Nick Gauthier die met zijn elektrische gitaar voortreffelijke accenten zette, dan weet je dat hier op een maandagavond een concert werd neergezet dat absoluut bij de beste hoorde die ooit op dit podium is gegeven en misschien wel het beste was. Met de meezingen ‘Trading in My Lonesome’ kwam er veel te vroeg een einde aan prachtig concert.