Loading...
Recensies 2019

Lorrèn bewijst vakmanschap in Wadapartja

GRONINGEN – In de gezellige horecazaak Wadapartja in Groningen kun je op eigenlijk alles een bod doen. Zit je op een lekkere stoel, vraag de serveerster wat hij kost en wie weet kun je hem na het eten gewoon meenemen. Wat echter niet te koop is, is een stem als van de Nederlands / Israëlische zangeres Lorrèn Rettich. Die kun je koesteren, ontwikkelen, trainen, maar niet kopen. In het kader van de Popronde Groningen trad Lorrèn twee keer op. Het eerste optreden was in Wadapartja en daarna toog het gezelschap naar Bouwerij Martinus voor nog een show. Dat is overigens bekend terrein voor de zangeres die op die plek al eens een showcase gaf in de Eurosonic week. Staat de zangeres nog wel eens bekend als jazzy en soulvol, met een nieuwe band is het element pop toegenomen en durft ze zelfs nu en dan een knikje te geven richting de rock. Lorrèn is geen prille beginner. Al een aantal jaar is ze goed bezig en bracht ook al albums uit, zoals ‘Land of Possibilities’ in 2017 en haar debuutalbum ‘Shades of Blue’ die in 2015 het levenslicht zag. Daarnaast stond ze al op mooie podia, bijvoorbeeld een regelmatige gast bij Roodehaan, maar ook in Ghana en andere buitenlanden trad ze op. In het kader van de Popronde bleek wel dat ze zaken goed kan inschatten. Een hectische opbouw bracht haar niet van de kook en met gevulde maag en korte soundcheck werd precies op het juiste tijdstip het publiek welkom geheten en ‘Pieces’ ingezet met een meerstemmig intro voor de instrumenten invielen. Lorrèn was met volledige band met drums, gitaar en bas. Na dit vrolijke openingsnummer zocht de zangeres de intensiteit met het erg mooie ‘Someone’, waarvoor ze de tijd nam om de emotie over te brengen in dit kalmere nummer. Op de ingeslagen weg ging ze voor met ‘The Game of Love’, wat minstens even mooi en even indrukwekkend was als het voorgaande item op de setlist. Het zijn nummers waarop de diepte en reikwijdte van haar stembanden uitstekend tot hun recht komen. Puntje is nog wel dat ze haar nummers nog wat beter mag omkaderen met inhoudelijke verhalen. Lorrèn Rettich verloor zich bijvoorbeeld in het raden naar in welke vakantie de inspiratie voor ‘Tropical’ was ontstaan. Thailand dus. Goede inhoudelijke verhalen geven verdere verdieping in een optreden. Het nummer kreeg de vaart er wel weer in en was mooi geplaatst en wat lichter en warm van toon met een fraaie gitaarsolo. ‘In the Now’ was lekker poppy en zwoel, waardoor de tweede helft van het optreden een heel ander karakter kreeg. Ze beëindigde haar bijdrage aan de feestelijke sfeer in Wadapartja met haar nieuwe single ‘Fool for The Night’ wat een erg lekker nummer is en weer een heel andere kant van Lorrèn toonde met een fikse scheut rock er in verwerkt. Het voordeel van haar prachtige stem, je kunt er alle kanten mee op. Ieder optreden van deze zangeres is weer een nieuw muzikaal avontuur.