Loading...
Recensies 2022

Lena Hessels integreert licht en geluid op Grasnapolsky

SCHEEMDA – Een intrigerende installatie is het eerste wat opvalt voor het optreden van Lena Hessels op Grasnapolsky in De Toekomst in Scheemda. Een box, haast een rechthoek met allemaal lichtjes er in wekt onmiddellijk de interesse. Lena Hessels weet op het podium altijd wat visueels te bieden. Voor een vorige reeks shows bediende ze bijvoorbeeld met en enorme hamer haar synths. De artieste die langzaam Nederland aan het overtuigen is, is in de positieve zin, iemand die buiten gebaande paden durft te treden. Haar eerste album ‘Billow’ is een uniek werk waarin ze absoluut weet te overtuigen en letterlijk haar eigen pad volgt met schitterende resultaten. Voor het album sloot ze zichzelf op en schreef in de ochtend een lied dat ze dan ’s middags zelf op nam op haar kamertje in Wormer. Niet helemaal zo vreemd als het klinkt, want ook vader en moeder zijn muzikaal en diens gasten van over de hele wereld brachten ook de nodige muzikaliteit in het huis. De opvolger van ‘Billow’, het recent verschenen ‘If Not Now’, kenmerkt zich ook door een zekere prettige eigenzinnigheid, hoewel Hessels de klus nu niet meer alleen klaarde. Ze plaatst zich met deze prachtige manier van werken misschien niet direct in het blikveld van het grote publiek, maar haar naam groeit gestaag en binnenkort is er de eerste headline show voor Hessels. In Scheemda werd het donker en nam Hessels plaats in de contraptie op het podium. Rustig begonnen geluiden het podium te vullen, waar het vervaarlijk uitziende apparaat al snel een intrigerende manier van verlichting bleek te zijn en in het openingsnummer ‘questions’ een mooi spel tussen licht en donker vormden in een fraaie opening. Vooral de mooie tegenstelling tussen de schaduwen en de witte muts en blonde haren die fel er uitstaken trokken de blik. Een rustige opening, maar vol intrige die na een kort welkomswoord verder ging in ‘crown’ dat een prachtig nummer is waarin Hessels resoluut haar plaats opeist met een zekere triomfantelijkheid en zelfvertrouwen, maar ook niet te veel. Een erg fijn nummer. Ondertussen bestreek de zangeres een groter deel van het podium, waarbij ze mooi bleef spelen met licht en schaduw, terwijl buiten het podium Tender Blom zorgde voor het accuraat instarten van de muziek. Via ‘Night’ aangekondigd met donkere slagen die een constante waren en na dit korte nummer direct daarop ’take me home’ wat naast ‘crown’ één van de hoogtepunten, werd met rustige, maar zich steeds voller ontwikkelende en intense ‘mare’ het laatste nummer gespeeld dat op het nieuwe album staat. Daarna ging het in onbekend terrein voor zelfs de Lena Hessels vorsers, want de rest van het concert bestond uit nieuwe songs. ‘my baby’s belly’ was kalm en ‘fast lights’ lekker stevig en bracht een mooie energie op het podium die werd doorgetrokken in ‘my diamonds’ wat ook een vlot nummer was voor erg mooi werd afgesloten met ‘pop!’ en het prachtige ‘LENA’. Lena Hessels is duidelijk al weer een stuk verder en kijkt vooruit met mooi nieuw materiaal. Het plan is dit jaar liefst drie EP’s uit te brengen, waarvan de eerste nu is verschenen en met de presentatie van de nieuwe single ‘my baby’s belly’ deze maand een voorzet wordt wordt gegeven van nummer twee. Het wordt een druk jaar voor Lena Hessels. Iemand die haar eigen pad volgt en over zaken nadenkt, zonder concessies. Dat doet ze goed.