Loading...
EurosonicRecensies 2021

Lekker gedreven SUAD bevalt

GRONINGEN – De opkomst van SUAD is al prachtig. Onscherp komt ze langzaam in focus. Het roept verwachtingen op voor ze ‘Sleep The Nights’ inzet. Een felle gedreven sound en een prima uptempo nummer met mooie karakteristieke zang van deze Finse Eurosonic deelnemer met een drijvende drum die het nummer voortstuwt. De vrouw achter SUAD is zangeres en op synths Suad Khalifa. Naast op het podium deze showcase op keyboards Tapio Viitasaarim, op gitaar Tommi Toijonen, op bas Mikko Viljakainen en op drums Henri Lindström. Indie-Pop met passie uit Finland. SUAD werkte eerder met vele bands voor ze haar eerste EP ‘The Call’ uitbracht. Daarna gaf ze haar muziek de tijd om te rijpen en vlak na ESNS was het de bedoeling ook een album te laten verschijnen en dat is gelukt, want inmiddels ligt de aanrader ‘Waves’ in de schappen. Het is muziek die zich niet even gemakkelijk gewonnen geeft, een beetje weerbarstig, maar daaronder ligt de pracht. Iedere keer luisteren ontdek je meer en wordt het mooier en mooier. Het is brutaal en stoutmoedig bij tijden, zonder compromis of excuus. Stevige gitaren, met bezwerende drums en imponerende synths vormen de basis, waarop de zang het feilloos afmaakt. In die zang heeft Suad Khalifa een heel eigen geluid. Ze weet prima in te spelen op haar kracht.  Na het stuwende openingsnummer is ‘Streets’ iets rustiger, maar toch ook met een voortjagende zang en uptempo, maakt het nummer je onrustig en vraagt het de attentie alsof er een alarm afgaat. Heerlijk hoe dergelijke stijlmiddelen worden gebruikt om urgentie te brengen in deze song. SUAD is een artieste die meer in haar mars heeft dan je zou denken met alleen een EP en net haar eerste album uit. De liedjes getuigen van een uitstekende beheersing van het ambacht van songwriter. Er is, ook over deze showcase, goed nagedacht. In de showcase bouwt ze prima op, in dit geval misschien wel af qua setlist, want er komen steeds meer rustmomenten. Het podium wat ze heeft geschapen is prima met projecties. De belichting had nog wat beter gekund, want drummer Henri Lindström profiteert nog het meest van de schijnwerpers. Uiteraard verdiend hij dit met zijn prima werk, maar Suad Khalifa is vaak haast een schaduw, hoewel dat ook wel weer sferische en mysterieus oogt. Het mooiste heeft de formatie voor het laatst bewaard. ‘White Lies’ met een rustig refrein en wederom een mooie versnelling in de refreinen is een prachtig nummer. Het is ook een nummer met een hele fraaie tekst over kleine leugentjes, onschuldig op het eerste oog en je ziet ze bijna niet, maar uiteindelijk kruipen ze overal in en ontregelen alles.  SUAD weet zich prima te verkopen. Een hele goede inzending met een lekker eigen geluid is deze band. Een band om van te genieten op een podium of gewoon van de plaat. ‘Waves’ klinkt namelijk ook erg de moeite waard.