Loading...
Recensies 2022Spot Muziek

Laurence Jones biedt duidelijkheid

GRONINGEN – Een bekende programmeur van een vermaarde blues locatie legde ooit eens uit wat de doorsnee blues fan wil. Een goede herkenbare artiest, met herkenbare liedjes en die wil de liefhebber van het genre wel vier of vijf meer per jaar zien op verschillende locaties. De blues fan vraagt duidelijk was de inschatting. Bij Laurence Jones weet je precies wat er komen gaat. Het nog steeds jonge Britse talent komt al jaren met plezier naar Nederland waar hij met zijn bluesrock een enthousiaste schare fans heeft. Beide weten precies wat ze aan elkaar hebben, er is absolute duidelijkheid. Het fantastische gitaarspel van Jones, zijn prima liedjes die het gros van de bezoekers aan de R & B Night in De Oosterpoort in Groningen uit het hoofd weet en veel speelplezier op het podium, wat wordt gedeeld met de zaal. Kwaliteitsmuziek die nooit verveeld. De verrassing is er niet voor de bezoeker, maar die komt ook niet voor het experiment, maar voor de Laurence Jones experience en die is van hoog niveau. Laurence Jones werd een jaar of tien geleden ontdekt. Al jong bekwaamde hij zich op de gitaar, werd gegrepen door de blues en op het moment dat hij de keuze had tussen zijn eindexamen en op tournee met Johnny Winter en Walter Trout trok de blues harder dan zijn schoolcarrière. Een keuze waar hij geen spijt van heeft gehad, want al snel stroomden de British Blues Awards als jong talent binnen en bracht hij zijn debuut album ‘Thunder in the Sky’ uit. Hierna kwam hij onder de paraplu van Ruf Records en volgden meerdere albums en groeide de ster van de Brit. De zaal in De Oosterpoort vulde zich dan ook vroeg in afwachting van de gitarist met zijn band. “What’s It Gonna Be” was de fijne opening en hij beantwoorde deze vraag onmiddellijk zelf met een lekkere stevige sound en volop ruimte voor zijn gitaar. De Alan Lomax en Leadbelly klassieker ‘Good Morning Blues’ volgde. Al jaren een vaste gast op de Jones set list en ‘Anywhere With Me’ zat in hetzelfde patroon net als ‘Can’t Keep From Loving You’. Steeds weer is er alle ruimte voor de virtuositeit van Jones op gitaar en dat gaat er in als zoete koek bij zowel de liefhebber als degene die het festival in Groningen niet perse bezocht voor deze headliner maar de gelegenheid te baat nam om hem mee te nemen. Het is super strak en de artiest wordt ondersteund door een band die hem hierin prima volgt en ondersteund. Als zanger staat hij ook zijn mannetje met een fraai stem weet hij zijn nummers fijn te brengen. In zijn praatjes is hij relaxed, maar meer verwelkomend en hartelijk dan inhoudelijk. Regelmatig mag de toehoorder participeren, zoals in ‘Can’t Keep From Loving You’ waarin desgevraagd het publiek flink meeklapt. Via het aloude ‘Thunder in the Sky’, de ultieme Laurence Jones klassieker en nog steeds een vast hoogtepunt komt het optreden terecht bij het prachtige ‘Walking by Myself’ wederom stevige bluesrock en het andere hoogtepunt dit optreden het robuuste, maar met een knipoog gebrachte, ‘Stop Moving The House’ waarna ook ‘Fooled Again’ erg mooi is. Laurence Jones en zijn publiek zitten precies op dezelfde pagina. Geen gedoe, geen fratsen geen experimenten, maar gewoon lekkere bluesrock met veel nummers die ze al jaren kennen en met veel van die heerlijke gitaarsolo’s. Dat beheerst de Brit perfect die dan met ‘Take Me’ vlak voor het einde nog even een rustpunt inbouwde voor hij eindigt met ‘Before You Accuse me’ en nog even lekker losgaat met zijn gitaar. Een degelijk en uitstekend optreden van deze lieveling van de bluesrockscene die momenteel zijn Nederlandse optredens afsluit, maar later in het jaar weer terug keert en dan zullen de fans op hem wachten. Mogelijk dan met nieuw materiaal, want Jones heeft een nieuw album op komst, waarvoor hij heeft samengewerkt met het mix team van de Rolling Stones.