Loading...
Interviews 2021Popronde

KEES: Niemand mag mijn optreden missen!

Foto: Rosa Quist

ROTTERDAM – KEES begint met een Louis van Gaaltje: “Wat is dit voor vraag?! Niemand mag mijn optreden missen!”, knipoogt de artieste met gespeelde verontwaardiging als we informeren op welke doelgroep ze zich richt bij de komende Popronde die inmiddels voorzichtig van start is gegaan in diverse steden. KEES is voorlopig in het Noorden geboekt in Leeuwarden, waar ze op 24 september in Neushoorn staat en wel in de danszaal en in Groningen komt ze op 7 oktober langs in Simplon. KEES is met haar status als publiekswinnaar Grote Prijs van Rotterdam en winnaar van de Grote Prijs van Nederland in de Singer Songwriter categorie natuurlijk al een gevestigde naam. Die naam moet nu als de Corona pandemie wat beteugeld lijkt en podia weer voorzichtig gebruikt worden waar ze voor zijn bedoeld nogmaals worden bevestigd met een goede Popronde. “KEES produceert haar eigen tracks en is een solo act waarbij gesmeten wordt met samples, loops, synths en beats. Ohja, en ze zingt in het Nederlands, lekker toch, ja toch?” Met deze wervende tekst zet de Popronde KEES in de verf. In haar thuisstad Rotterdam maakt KEES, oftewel Evelien Keesmaat, tijd voor een goed gesprek.

“Ik kom niet uit een muzikaal gezin, maar door mijn ongelofelijke talent op blokfluit op de basisschool, besloot ik saxofoon te gaan spelen”, grijnst KEES. “Ik speelde bij de lokale fanfare en in een enkel bandje en vond dat superleuk. Ik bedacht me niet echt dat ik van de muziek mijn beroep kon maken. Ik ben opgegroeid met het idee dat ik een goede baan moest hebben, met een goed inkomen en dat ik dan rust zou vinden en gelukkig zou zijn. Naja, zo kort door de bocht was het misschien niet, maar een leven als muzikant was in mijn belevingswereld niet eens een optie! Een studie Docent Muziek vond ik dan nog wel kunnen en vanaf daar leerde ik steeds meer mensen kennen die overduidelijk wél voor de muziek kozen. Ik wilde dat ook! Maar het is wel echt een proces van jaren geweest waarbij ik eerst voorzichtig met mijn tenen in het water dipte en nu langzaamaan wel durf te zeggen dat al mn kleren doorweekt zijn en ik klaar ben voor potje snorkelen.”

Dat potje snorkelen leek een eenvoudige opdracht. Echter er kwamen hindernissen op het pad naar de horizon. Corona, maar de artieste zat ook haar zelf in de weg. “De afgelopen Corona tijd was niet echt inspirerend, ik zat op dat moment overspannen thuis. In mijn hoofd wilde ik te snel en te veel en graag alles perfect en daar wordt niemand blij van denk ik. Maar het was wel perfect om op dat moment te voelen dat ik rust kon nemen: niemand kon spelen of plannen in de verre toekomst maken. Ik heb amper geschreven, maar dat was precies wat ik nodig had.”

Amper geschreven, maar toch gaan we verder over het schrijven van liedjes. “Ik moet iets voelen!”, benadrukt KEES. “En soms voel ik van alles bij een lekkere sound op m’n synth en een andere keer voel ik een emotie heel heftig door iets wat ik net heb meegemaakt of gezien. Het gaat redelijk intuïtief. De onderwerpen liggen dicht bij mezelf en gaan over twijfel en onzekerheid, maar ook over genieten en loslaten. Ik merk dat ik de relatie tussen het onderwerp van een song en de sound heel belangrijk vind. Het is zo tof om te merken dat ik soms denk; “hier moet dit nummer over gaan” en dat er dan een waaier aan sounds is die de belevingswereld van dat nummer kunnen vangen. Klinkt misschien vaag, maar het voelt als een hele leuke speeltuin om in te experimenteren”, gaat ze verder in op haar met samples, loops, synths en beats opgebouwde sound. KEES brengt haar liedjes Nederlandstalig. Steeds meer acts brengen hun weer in hun moerstaal. “Ja ik vind het leuk dat er meer Nederlandstalig wordt gezongen! Ik heb zelf heel lang in het Engels geprobeerd te schrijven, omdat ik dacht dat dat wel eens handig zou kunnen zijn voor mijn wereldwijde doorbraak,” barst ze in lachen uit. “Voor mij persoonlijk viel het schrijven pas op zijn plek toen ik voor het Nederlands koos. Daarnaast denk ik dat er in de afgelopen jaren steeds meer artiesten laten zien dat Nederlandstalige songs ook cool en smaakvol en vet kunnen zijn. Eefje de Visser is daarin voor mij wel echt een leading lady geweest.”

De Grote Prijs van Nederland en de Grote Prijs van Rotterdam en recent Art Rocks zijn natuurlijk fijne zaken om op je muzikale bucket list te kunnen afstrepen, we informeren of dat goede lanceerplatformen zijn geweest voor de muzikale ambities van KEES. “Nou, ze hebben me zeker geholpen. Het voelde als een goede deadline om naartoe te werken, nummers af te maken, ‘je shit op orde te krijgen’. Verder was ik nog helemaal niet zo bekend in de pop-scene, dus het heeft me ook geholpen om meer mensen te leren kennen en met hen goede gesprekken te voeren over wat ik doe en wil en hoe je verder komt.” Art Rocks is daarvan het meest recent. Dit voorjaar verklankte ze het schilderij ‘Zelfportret met Aapje’ van Frida Kahlo dat hangt in het Drents Museum in Assen. “Dat was supertof om te doen. Ik schrijf mijn muziek vaak vanuit mijn eigen belevingswereld en ervaringen en de mensen om mij heen. Nu kwam er opeens een andere inspiratiebron langs in de vorm van Frida Kahlo. Uiteindelijk heb ik misschien niet zozeer het schilderij naar muziek vertaald, maar meer Frida zelf en hoe ik haar leerde kennen toen ik meer over haar ging lezen. Ze was een vreemde en aparte vrouw voor me toen ik haar op het schilderij zag, maar ik kreeg steeds meer bewondering voor haar manier van leven en blik op de wereld. Het nummer ging uiteindelijk dan ook onder andere over hoe een eerste indruk van iets of iemand niet meteen de juiste hoeft te zijn en hoe we vaak vast zitten in onze aannames en snelle conclusies.”

“Rotterdam is een top stad”, mijmert ze even later als we het over haar woonplaats en de plaatselijke bloeiende popscene krijgen. “Ik voel me er thuis. Ik heb één nummer geschreven ‘Lekker Fietsen’ waar Rotterdam letterlijk de hoofdrol in speelt. Verder komt de stad minder letterlijk terug in mijn muziek, maar ik denk wel in mij als persoon. En dan maggie zelf bedenken wat dat dan betekent enzo,” gooit ze er even wat plat Rotterdams uit. “Ik wil vooral veel spelen, nieuwe dingen uitproberen en voor een divers publiek staan. Ik ga in het voorjaar van 2022 mijn eerste EP releasen! Samen met producer Gilles van Wees, die je ook kent als Banji, ben ik momenteel bezig om mijn songs uit te werken. Ik heb nu een paar shows gedaan en het is zo lekker om mensen weer voor mijn snuffert te hebben staan. Ik krijg daar onwijs veel energie van en dat zie je als het goed is ook als je naar mijn optreden komt!” Dat kan in Leeuwarden en Groningen en tal van andere plaatsen in de loop van de Popronde dit najaar.