Foto: Stefaan Temmerman
STEENDAM – Met een prachtig album vestigde de Belgische Katy Too de aandacht wederom op zich. Wat hebben onze Zuiderburen toch prachtige artiesten en wat fijn dat we hier ook in Nederland daar van kunnen genieten. Katy Too is het muzikale vervoersmiddel van singersongwriter Leen De Haes. In België vaak met een band, maar voor haar optreden bij Peter en Leni in Steendam houdt ze het fijn en klein met alleen een gitarist. Op 10 februari staat Katy Too op dit inmiddels roemruchte podium met haar Belgische Americana. Een optreden om naar uit te kijken.
“Ik heb niet echt ‘gekozen’ voor muziek. Muziek is mij gewoon ‘overkomen’, heel spontaan”, vertelt Leen de Haes als het gaat over haar eerste muzikale stapjes. “ Als kind zong ik al heel graag mee met kinderliedjes door een klein microfoontje/stereo-installatie van m’n ouders”, glimlacht ze bij de herinnering. “We hebben daar nog opnames van. M’n zus – die al als kind een heel zware stem had – zong ook mee en dan schreeuwde ik: “Neen, ik wil zingen”! Ik herinner me dat er in ons ouderlijk huis ook regelmatig platen werden gedraaid. Albums van Creedence Clearwater Revival, ABBA, Middle Of The Road, Neil Young, Fleetwood Mac, Janis Joplin, The Mamas & The Papas, Aretha Franklin, Bob Dylan, The Beatles, en dergelijke. Het muzikale ’talent’ komt eerder van m’n moeders’ kant, m’n vader kan zelfs de maat niet houden” grinnikt ze. “M’n zus was 16 jaar toen kocht ze een gitaar, maar haar interesse ging eerder uit naar de jongens en toen heb ik spontaan die gitaar in m’n handen genomen en al snel kwamen de eerste songs, ik was een jaar of 15 op dat moment.”
Een jonge songwriter was geboren en inmiddels heeft Leen de Haes die kunst verder aangescherpt. “M’n songs zijn meestal uit het leven gegrepen. De wereld en de mensen om me heen inspireren me. Ik observeer en onderga, laat alles wat ‘bezinken’ en schrijf er daarna een song over. Uiteraard inspireert ook dé liefde me.” Een mysterieuze glimlach onderstreept dat. Dan gaat De Haes verder. “Meestal lukt het me om een bepaald gevoel dat ik beleefd heb terug op te roepen. Soms heb ik ook al flarden tekst, dan ‘jam’ ik wat op m’n gitaar en al gauw ontstaat zo een eerste melodie. Zowel de tekst als de melodie werk ik dan geleidelijk aan verder uit. Soms lukt dat op een paar dagen, soms laat ik een song even liggen en werk er dan een paar maanden later weer verder aan.”
Het werk van Katy Too wordt betiteld als Americana, maar kent ook invloeden van tal van andere muzikale stromingen. De zangeres weet nog precies waar haar voorliefde voor deze muzikale invloeden vandaan kwamen. “Dat is allemaal begonnen toen ik de songs van Lucinda Williams leerde kennen, ondertussen een tiental jaar geleden. Haar muziek, en dus Americana, is een mooie mix van alternatieve country, rootsrock, pop en folk en daar kan ik me heel goed in vinden. Juist omdat het een mix is van die verschillende invloeden en stijlen. Ryan Adams bijvoorbeeld is helemaal geweldig!” In Nederland en België is Americana een snel in populariteit groeiende stroming. Er zijn niet alleen inmiddels fantastische BeNeLux Americana artiesten, maar ook een groeiend publiek. Katy Too kan dat wel verklaren. “Het ‘verre’ Amerika ons doet dromen van ‘vrijheid’ misschien, al zit daar momenteel ook niet veel waarheid meer in maar lijkt het wel zo? We linken blijkbaar ook een soort van ‘heimwee’, naar het ‘oude’ Amerika. Maar misschien heeft het meer te maken met de cultuur en de traditie waaruit Americana is gegroeid? Je kan letterlijk ’the roots’ nog horen en voelen in die muziek! Folk, blues en country singer-songwriters vertellen en zingen meestal ook een verhaal aan hun publiek, ze staan dicht bij de ‘gewone man’. Misschien daarom dat Americana een groot publiek kan aanspreken”.
Momenteel woont en werkt Katy Too vanuit Kalmthout. “Kalmthout is eerder een groot dorp, geen stad. Eigenlijk ben ik afkomstig uit Heist-op-den-Berg. Ik ben nooit erg ‘honkvast’ geweest. Mijn inspiratie put ik altijd uit de wereld om me heen…of ik dan ‘onderweg’ ben of in het buitenland, in een stad of thuis…maakt niet uit”, geeft de artieste haar drifters mentaliteit prijs. Iets wat natuurlijk prachtig bij het genre past.
Het gesprek komt op het nieuwe album ‘Nine Lives’. Het is vorig jaar verschenen en lovend ontvangen. “Ik wilde een luisterplaat maken die het midden houdt tussen rootspop, folk en country”, schets de zangeres. “Dat is zeker gelukt, mede dankzij de hulp van producer Wigbert Van Lierde en de professionele muzikanten die meespelen op de plaat. Ook wilde ik ‘mijn verhaal’ vertellen en een directe communicatie opzoeken met de luisteraar, wat ook gelukt is”, kijkt ze blij. En een vervolg, zit dat er al ergens? Dat zit nog achter de horizon blijkt. “Eerlijk gezegd heb ik er nog geen idee van wat ik in de toekomst wil doen: een akoestische plaat, een plaat met full-band of iets totaal anders? Ik laat het gewoon op me afkomen zoals ik meestal doe en volg m’n buikgevoel”, lacht De Haes.
“Ik heb geen moeite om m’n songs te delen met het publiek”, klinkt het weer serieus en kijken we vooruit naar het optreden bij Peter en Leni in Steendam. Als nummer 21 is ze daar in de boeken gegaan bij een eerder optreden in 2013. IJs en weder dienende zal haar optreden op 10 februari als nummer 196 in de Steendammer muzikale historie worden bijgeschreven. “ Als ik zing probeer ik mezelf altijd te geven, daarmee stel ik mezelf een beetje kwetsbaar op maar kwetsbaarheid kan ook heel mooi zijn, zo zie ik dat toch bij andere singer-songwriters. Maakt niet uit of dat publiek Belgen of Nederlanders zijn. Soms zijn Nederlanders iets ‘uitbundiger’, krijg je sneller reactie uit en interactie met het publiek en dat vind ik wel leuk! Bij Peter & Leni speel ik in duo met m’n gitarist ‘Oop’. We spelen songs uit m’n laatste plaat ‘Nine Lives’ en uit m’n vorige plaat ‘Quest For Honey’ aangevuld met een paar covers van onder andere Pieta Brown en Lucinda Williams.” Het klinkt als een prachtig optreden.
Katy Too staat op 10 februari bij Peter & Leni in Steendam.