Loading...
Recensies 2024

Julia Sabaté vindt in Drachten een thuis

DRACHTEN – Het is zo cliché. Vergeet niet waar je weg komt. Hou contacten uit het verleden warm, ook als je als artiest groeit. Je weet nooit wie je in de toekomst nog een helpende hand kan toesteken. Het optreden van De Nederlands / Spaanse Julia Sabaté op Simmerdeis in Drachten is daar een voorbeeld van. Uiteraard timmert ze zelf aan de weg. Heeft prima begeleiding om zich heen en sprak haar twee optredens tijdens Eurosonic / Noorderslag en in het verlengde daarvan tijdens The Spanish Wave in het Newscafé in Groningen zeer tot de verbeelding. Ze trad inmiddels ook in Spanje op, maar Drachten? Het geheime wapen om haar toch op het podium bij Simmerdeis in Drachten te krijgen is Koen Hermans. De gitarist van de formatie is afkomstig uit Drachten en dan gaat heel wat soepeler, want die weet de weg naar het festivalterrein. Het is ook belangrijk op andere manier, vergeet nooit waar je thuis bent, want dat is niet vanzelfsprekend.

Julia Sabaté is een artiest in opkomst. De eerste afspraak na Simmerdeis is het Mad Cool Festival in Madrid, waar veel vooraanstaande acts te zien zijn. Simmerdeis en Mad Cool, zijn toch twee mooie namen om van de bucketlist af te kunnen strepen. Dat het zo snel gaat met deze artieste is even opmerkelijk als terecht. Er is amper nog wat verschenen aan muziek, maar haar live shows zijn een belevenis, waarbij ze het feest viert met haar publiek, dat in Drachten volledig meeging. Na afloop stond er een rij voor een foto of een handtekening, waarbij zelfs de schoenen uitgingen om daar maar een krabbel op te krijgen. Op het podium vol passie, vol beweging en elke keer het publiek dat nadrukkelijk geinviteeerd werd om maar mee te doen.

Die tormenta y urgencia die over Drachten raast vanaf het podium is mede te danken aan Ruben Sieben op drums en electro en Koen Hermans op gitaar en bas die de electronic-based urban pop van Sabaté vormgeven en een fundament geven, waarop de zangeres kan excelleren. Dat begint onmiddellijk. Een lang intro van tape wordt gevolgd door het felle en snelle ‘La Ladrona’. Een fijn nummer om de vaart er in te krijgen en afwachters de stap naar meedoeners te laten zetten. Wie nog niet overtuigd is kan naar het nog vlottere en zeer aanstekelijke ‘Tu Y Me’ niet meer achterblijven, met mooie donkere ondertonen van de bas van Hermans, die nadrukkelijk ook zijn eigen fans heft in Drachten. De muziek is vrolijk en opzwepend, de onderwerpen zijn dat niet altijd. In haar aankondigingen neemt Sabaté nu en dan de tijd om er een liedje even uit te lichten en er dieper op in te gaan. Dat is bijvoorbeeld het geval bij ‘Es Como Es’. Ze legt uit dat ze met haar Spaanse en Nederlandse achtergrond moeite had om uit te vinden waar ze nou eigenlijk thuis was en dat ze met die worsteling dat niet altijd heeft kunnen vinden. De inleiding voor een prachtig intens nummer vol emotie dat rustig begon, maar steeds feller en urgenter werd. Die uitleg bij Spaanstalige liedjes is handig, want de emotie komt prima over, maar voor een diepere betekenis is soms wat uit leg nodig, helemaal als om dergelijke gevoelige en persoonlijke onderwerpen gaat. Het vinden van een thuis is ook onderwerp dat in meer liedjes terug komt. In ‘Sin Ti’ bijvoorbeeld trekt de artieste de conclusie dat het niet de plek is, maar de mensen waarbij je de thuis vindt. In Drachten is dan welkom, want daar wordt ze omarmt. Het tempo blijft hoog, maar nu en dan is er een adempauze, die dan ook ineens heel erg in de schijnwerpers komt. ‘Dalia’ begint rustig, maar eindigt prachtig groots en meeslepend met een uitbarsting van energie. Átacame’ is weer wat donkerder en in dit lied wordt de urgentie prachtig opgebouwd en is er fantastische zang. ‘Joder’, over dat je kan blijven houden van iemand, die allang verder gegaan is met eenleven zonder jou is ook erg mooi in de emotie. Wederom een snel nummer. Nu en dan zou het nog sterker worden met af en toe een rustig nummer, een ballad of en klein liedje om het contrast te vergroten, waardoor songs nog meer hun individualiteit blijven behouden. Het einde van de set is prachtig met ‘Tu Planeta’ dat op singel uitkomt met pittige drums van Ruben Sieben en lekker gitaarwerk va Koen Hermans is dit een heerlijke aanstekelijke song om heel emotioneel te eindigen met ‘Ojos’. Kijk naar de mensen om je heen, daar is thuis, geeft Julia Sabaté Simmerdeis mee. Een heerlijke show en Drachten ziet haar en komt haar begroeten.