Loading...
Recensies 2019

Jade Jackson toont intrigerende zang

GRONINGEN – Lekker, dat is maar één vinger lang, zo gaat het al oude Nederlandse spreekwoord. Bij het optreden van Jade Jackson met haar band in Spot / De Oosterpoort in Groningen toonde de formatie tijdens een degelijk optreden dat er op bepaalde punten nog veel meer in het vat zit. De band rondom de zangeres en gitariste Jade Jackson komt uit centrale deel van Californië en naast de zangeres stonden op het podium onder andere Julian James Ness op gitaar en Tyler Miller op drums. In haar jeugd in Santa Margarita is Jade Jackson opgegroeid zonder TV, maar met een grote stapel countryplaten. Het heeft haar een liefde voor het genre gegeven, maar ook een geheel eigen invulling, waarbij punk en rockinvloeden zeker hun zegje doen in de muziek van Jade Jackson. Punk is een genre dat naast country tot de favorieten van Jackson behoort en haar nieuwste album ‘Wilderniss’ is dan ook geproduceerd door punkveteraan Mike Ness van Social Distortion. De avond begon nog betrekkelijk rustig met ‘Motorcycle’, een nummer van haar debuutalbum, maar wordt met ‘City Lights’ van haar nieuwe album al een stuk ruiger en rockender. De band is en blijft de hele avond wat heavy handed, wat regelmatig de zang overspoelt. Wat subtiliteit zou de sterke punten van Jade Jackson zeker verder accentueren. Zo’n sterk punt is de zang. In haar zwoele emotierijke zang op wat rustigere momenten heeft Jade Jackson een zekere Freakwater kwaliteit. De zang is prachtig maar ontregelend. Bepaald geen allemansvriend. In de wat snellere rockende nummers weet ze niet deze diepgang te bereiken. Na de nieuwe single ‘Bottle it Up’ vormt het fantastisch mooie ‘Finish Line’ het eerste hoogtepunt van de avond. Een lekker wat ruiger countrynummer, dat wordt gevolgd door ‘Tonight’ dat één van de meer gevoelige liedjes is, wat duidelijk de beste kant van de band naar voren brengt. Zijn alle rockende liedjes minder, nee hoor, absoluut niet. ‘Don’t Say That You Love Me’ is stevig, maar juist in de dit nummer is de zang ook erg mooi. De opbouw van de set is prima. Rustige nummers worden afgewisseld met wat stevigere en country songs met meer garagerock of zelfs nummers die bij een punk optreden niet zouden misstaan. De meeste nummers worden door de zangeres kort aangekondigd en nu en dan neemt ze de tijd om een wat uitgebreider verhaal te vertellen. Prachtig is ‘Multiple Choice’, waarna weer met ‘Now or Never’ en ‘Good Times Gone’ fiks wordt gecountryrocked. Het mooiste moment van het concert komt dan in ‘Salt’ waar op het laatst in dit sowieso mooie nummer de band stil valt en Jade Jackson solo het afmaakt. Dan komt de pracht van haar stem echt tot volle ontplooiing. Na het mooie ‘Bridges’ ook te scharen onder de wat rustigere nummers wordt in een soort ode aan de sixties rock het concert uitgespeeld met onder meer een minder goed tot zijn recht komende cover van Elvis Presley’s ‘Burning Love’. Het zijn liedjes war de band zichtbaar meer plezier aan heeft dan het publiek. Een leerproces waar je gaat toewerken naar je kracht en dat subtiliteit een machtig wapen is om het mooie naar voren te brengen bij deze toch zeer veelbelovende en intrigerende band is in volle gang.