Loading...
Recensies 2024Spot Muziek

Heerlijk Wild Child geeft prima optreden aan het einde van de wereld

GRONINGEN – Een heel fijne show, smooth, maar zeker niet te gladjes bracht het einde van de wereld in zicht. ‘End of the World’ is namelijk de titel van het prachtige album van Wild Child dat halverwege 2023 verscheen en waarmee Kelsey Wilson en Alexander Beggins onder dezelfde naam Europa aan deden, samen met het nieuwe bandlid John Calvin Abney. Met hun opwindende muzikale fusie van indiepop en folkrock veroveren ze langzaam de harten van een steeds groter publiek. Opvallend aanwezig is een jongedame die vanuit Berlijn naar Groningen is gereisd speciaal voor het concert en nagenoeg elk liedje woordelijk meezingt. Zover is het Groninger publiek nog niet, maar het is ook pas de eerste keer dat Wild Child de stad aandoet voor een prima optreden in het Der Aa-Theater onder de Spot paraplu.

Wild Child ontstond in 2010. Wilson en Beggins leerden elkaar kennen tijdens een tournee en al snel was het duo op de achterbank van de toerbus samen liedjes aan het schrijven. Het feit dat beide net een relatiebreuk aan het verwerken waren gaf een gezamenlijke inspiratie en op het moment dat de rondreis door Amerika eindigde, kon het duo direct de studio in voor het opnemen van hun debuutalbum ‘Pillow Talk’ dat in 2011 verscheen. Voor de band werden diverse lokale muzikanten uit Austin, Texas gerekruteerd en zo ontstond Wild Child. Het debuut album kreeg in 2013 opvolging in de vorm van ‘The Runaround’ en twee jaar daarna verscheen ‘Fools’ en in 2018 ‘Expectations’. Corona gooide daarna roet in het eten, maar het vijfde album ‘End of the World’ is er dan, ondanks de omineuze titel, toch gekomen. In de loop der tijd heeft de formatie ook een behoorlijke live reputatie opgebouwd. Meestal met de volledige band, maar in Groningen bleef dat beperkt tot de twee oprichters en Abney, die veel heeft meegeschreven aan de nieuwe songs.

Al heel snel ontwikkelde zich in het aloude Der AA-Theater met zijn rijke historie een inclusief feestje. Begon de band nog rustig met ‘Pillow Talk al bij het tweede nummer ‘Sleeping In” werd het publiek, in een gedurfde zet, gevraagd mee te zingen en bij ‘Doing In’ werd het wat steviger en prachtig. Die hoge kwaliteit bleef, want ook ‘Alex’ en ‘Good Luck’ waren fantastisch, net als ‘Wearing Blue’. In Kelsey Wilson heeft de band een heerlijke zangeres, wiens stemgeluid je als een warm bad omarmt. Ze zoekt steeds contact met het publiek, maar, om wat voor reden dan ook, als ze iemand direct aankijkt is het dragen van een donkere zonnebril een belemmering. In haar aankondigingen was ze informatief, betrokken en soms grappig. Het was duidelijk dat iedereen welkom was in de zaal en regelmatig werd publieksparticipatie gevraagd. Vanuit dat publiek was ‘The One’ aan gevraagd en dat werd als duo, feilloos ingepast, waarna tourmanager John voor één nummer het trio naar kwartet omvormde. Lekkere songs volgden. Het temperamentvolle ‘1996’, mooi afgezet tegen het rustige ‘Follow Me’, waarvoor Wilson op de rand van het podium ging zitten. Erg mooi was dan weer de combinatie ‘Cheap Champagne’ gevolgd door het fenomenale ‘Expectations’. Kalm werd hierna geëindigd met ‘Sinking Ship’ en als toegift het klein opgezette ‘Love on a Bad Day’. Een heerlijk concert met fenomenale zang. Wild Child hoopt snel terug te komen naar Groningen, maar dan met de volledige band. In de aankondiging was beloofd dat Kelsey Wilson haar viool me zou nemen. Die was niet te zien, maar wellicht wel als de hele band mee komt en dat alleen al is een reden ze snel terug te vragen voor het einde van de wereld daadwerkelijk daar is, maar als dat op de soundtrack van Wild Child kan, dan is dat toch een relaxt evenement.