LEEUWARDEN – Twee dagen na de verkiezingen waarbij een deel van de Nederlandse bevolking een ruk naar rechts maakte, mede ingegeven door migratie gaf het publiek van Explore the North in Neushoorn in Leeuwarden een heel ander signaal af. Naaz had de meezingers op haar hand en de singer songwriter die zowel in Rotterdam als Amsterdam woonde hoorde hoe Neushoorn massaal meezong met de Koerdische liedjes. Als kind uit een vluchtelingen gezin omarmde de Friese hoofdstad haar in de gure november wind en bood haar onderdak en soelaas. Naaz betaalde dat terug met een prachtig optreden, één van de mooiste van het Friese festival dit jaar. Soms wervelde ze energiek over het podium, op andere momenten was het rustig en sensibel.
Naaz is de naam waaronder Naaz Mohammad op het podium staat. Haar familie heeft een achtergrond als Koerdisch-Iraakse vluchtelingen. Naaz kreeg ze aan het eind van haar tiener jaren de kans haar muzikale ambities na te jagen. Aanvankelijk was dat via een talentenjacht op TV, waarin ze een aantal nummers bracht, waarvan twee hits werden, In 2018 verscheen haar zeer succesvolle EP ‘Bits of Naaz’, dat jaar kreeg ze onder meer ook twee Edison’s, waarvan één als beste nieuwkomer. Het succes werd bevestigd met nog een EP ‘The Beautiful Struggle’ dat in 2019 verscheen. Daarna werd het stil om Naaz, die met haar eigen demonen had af te rekenen en de tegenwerking die ze ondervond in de muziekindustrie. Een doorzetter zijn en niet opgeven is echter een kenmerk dat ze haar hele loopbaan heeft uitgestraald en dus kregen de demonen een eigen plekje en verrees Naaz eerder in 2023 met haar album ‘Never Have I Ever’ en maakte een uitverkocht Ziggodome met haar kennis als voorprogramma van Lana Del Rey. De zaal van Explore the North was ook nagenoeg tot capaciteit gevuld voor Naaz.
In het kader van haar levensverhaal tot nu toe was de titel van haar eerste nummer veelzeggende. ‘Just Try Again’ werd rustig en intens en erg mooi gebracht en ze veroverde de harten van haar publiek ermee. Wat energieker was ‘Kche Baralla’. Rustig ving het aan, Een liedje met de Koerdische term voor hoer, maar in de optiek van Naaz voor een vrouw die rebels is, die tegen de gewoonten en gebruiken in haar vrijheid en zelfbeschikking nastreeft. Gevoelig gezongen, met een rauwheid in haar stem maakte dit indruk, helemaal op het moment dat Neushoorn met haar meezong in een prachtige uiting van solidariteit en het nummer het tempo wat oppikte en heftiger werd. De meeklapper ‘One Day’ was vlotter voor de Koerdische vertaling van Stromae’s ‘L’enfer’ wederom een grote indruk maakte. Melancholisch en met een mooie gevoeligheid met die oprechtheid die ze in haar stem weet te leggen was dit fantastisch en die pracht verlengde ze met het mooie uitbundige ‘Taped’ in een wat meer uptempo deel met ‘Subliminal Message’. Een fantastische show ontvouwde zich, met vaart, maar nu en dan onderbroken met een mooie introductie, een verhaal of een warm moment en prima interactie met de zaal. ‘Words’ en ‘Proud of Me’ volgden. Een fraaie set opbouw waarbij kleinere liedjes werden afgewisseld met opzwepende en rebelse nummers, die zo heel persoonlijk allemaal aanvoelen bij Naaz. Een prima begeleiding van haar band maakte dit allemaal mogelijk. Er werd toegewerkt naar een fantastisch slot. Hoogtepunt was ‘Azadi’, gezongen met zoveel intensheid is deze roep om vrijheid zo fenomenaal en verdiend het een lied te zijn dat deze periode definieert. Een lied waar we onszelf aan kunnen meten, een pleidooi voor compassie en niet het optrekken van muren, maar juist het uitstrekken van de hand. Mooi sloot Naaz haar concert af met het gevoelige ‘Barana’ in het Nederlands en Koerdisch gezongen, dat naar het einde zich erg mooi ontplooide, steviger werd en meer tempo kreeg. Er was gezongen, gedanst, gehuild. Er was passie, gevoeligheid, strijdbaarheid en gemeenschapszin. De guurheid was even heel ver weg. Grenzen waren geslecht en banden gesmeed. Het was prachtig en hoopvol.