BRISBANE – Kate ‘Babyshakes’ Dillon heeft net de deur van haar onderkomen in Brisbane in Australië achter zich dicht geslagen. Voorlopig zal ze hem ook niet meer openen, want met Full Flower Moon Band trekken ze naar de Britse Eilanden voor een toer met als één van de hoogtepunten een optreden tijdens The Great Escape in Brighton. Dat doen ze dar dan ook goed, want liefst drie keer speelt de formatie een showcase. “Full Flower Moon Band is de definitie van rock-‘n-roll”, juicht The Great Escape in de introductie om te vervolgen: “Frontvrouw persona ‘Babyshakes Dillon’, loopt op veel schoenen, van slangenleerlaarzen tot stiletto’s. Dit alter ego kan fungeren als een handige buffer tussen de songwriter en haar woorden, vooral als zij buigt voor het altaar van de excessen.” We buigen met haar mee om meer te weten te komen, maar het begint met een klassieke viool.
Inmiddels wonen er meer dan twee miljoen mensen in Brisbane en is het een populaire toeristische bestemming, juist vanwege de vele uitgaansgelegenheden, maar in 1824 werd de stad gesticht als strafkolonie. Een plek ver weg waar de ongewensten in de maatschappij gedumpt konden worden. . Je moet er wel wat voor overhebben, want het duurt bijna een dag vliegen vanuit Amsterdam voor je er bent. “Brisbane heeft een drukke, gedurfde, experimentele, inspirerende scene”, vertelt Kate Dillon van Full Flower Moon Band over haar stad. “Hoe meer ik reis, hoe meer ik zie hoe de muziekindustrie in Brisbane en Australië ons als band heeft gevormd. Het is niet iets waar ik veel energie aan besteed, maar naarmate we reizen en meer zien, word ik er sentimenteler over.” De stad heeft zelfs een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van de huidige bezetting van de formatie. “Door de jaren heen hebben veel geweldige muzikanten deel uitgemaakt van de Full Flower Moon Band. Pas toen COVID toesloeg en ik gedwongen werd op één plek te blijven, besloot ik het album ‘Diesel Forever’, dat in 2022 uitkwam, op te nemen en spelers te kiezen die goede vrienden waren en lokaal in Brisbane woonden. Dat werden twee ongelooflijke jaren van toeren door Australië, toen dat weer mogelijk was. Ik had het geluk dat we niet alleen samen een geweldige plaat maakten, maar dat we ook een vaste line-up konden worden. Ik ben daar dankbaar voor.”
We nemen even een stap terug. Haar eerste muzikale stapjes en dan de klassieke viool figuurlijk te voorschijn. “Ik begon klassieke viool en piano te spelen en begon toen met gitaar toen ik besefte dat alle muziek waar ik naar luisterde op gitaar was gebaseerd. Zolang ik me kan herinneren ben ik gefocust op het hebben van een muziek carrière. Ik ben altijd gedreven geweest om carrière te maken in de muziek. Maar zoals bij elke zoektocht geldt: hoe beter je de voor- en nadelen begrijpt, hoe meer je onderweg hebt geïnvesteerd”, laat ze een stilte vallen, om dan te concluderen; “dus je blijft gewoon doorgaan.”
“Ik heb mezelf altijd als een rockmuzikant beschouwd, maar de laatste tijd heb ik besloten meer aandacht te besteden aan de grijze gebieden eromheen”, vervolgt Babyshakes. “Ik denk dat ik, nadat ik als hardrockband heb getoerd, meer een productiefocus ga ontwikkelen, het huwelijk tussen goede songwriting en goede productie zal een levenslange obsessie voor mij zijn. Ik probeer de meest opwindende dingen te doen die ik losjes binnen het rockgenre kan doen.” Dat laat ze onder andere zien in haar songwriting. “Ik schrijf zelden serieuze of overdreven oprechte teksten. Er zit de laatste tijd veel humor en sarcasme in mijn schrijven. Ik wil graag vreemd zijn, of spannend… Mensen helpen het alledaagse te doorbreken. Ik heb een zeer grondig notitiesysteem en ben onderweg altijd bezig met het archiveren of ordenen van ideeën voor liedjes. Het afmaken van het nummer is alsof je door het grote archief met noten bladert dat is opgebouwd. Ik hou van dat proces. Soms voelt een nummer niet als schrijven, maar meer als archiveren”, beschrijft ze het proces. Ze formuleert haar gedachten voor een soort eindconclusie over dit onderwerp. “Ik heb een filosofie dat ‘kwantiteit gelijk is aan kwaliteit’. Hoe meer je maakt, hoe beter je werk wordt. Ik ben dankbaar dat zoveel mensen de band op dit moment hebben gevonden en zich betrokken voelen bij onze muziek. Ik zal voor altijd proberen het beter te maken.”
Full Flower Moon Band maakte indruk met de in 2021 verschenen EP ‘Death or Hell’. Een slimme aanpak met goede voorprogramma plekken bij onder meer The Black Crowes en Nothing but Thieves bracht de band in Australië volop in de belangstelling, In 2023 werd dit succes bevestigt met ‘Diesel Forever’. Het album kreeg meer dan lovende kritieken en vormt het lanceerplatform voor de huidige trip naar Europa. De brandstof voor het vervolg moet echter geleverd worden door het komende album. Met het uitbrengen van de singel ‘Devil’ kondigt de band het nieuwe album ‘Megaflower’ aan. Babyshakes’ Dillon neemt zelf de productie voor het album voor haar rekening en uiteraard speelt ze mee met bassist Marli Smales, Luke Hanson op drums en Christian Driscoll en Caleb Widener op gitaar. “Als je denkt dat Full Flower Moon band nu wel ‘mega’ zal gaan, moet je dat niet interpreteren als dat wij harder of zwaarder gaan”, legt Dillon uit. ‘Ik wil dat je het ziet als dat we alle kanten op gaan. Arctic Monkeys en David Bowie zijn voorbeelden van artiesten en bands die in staat waren carrières te definiëren, waarbij ze zich zo weinig mogelijk van genres aantrokken, misschien wel genre-loos waren op elk moment dat dat mogelijk was. Ik wil als Australische muzikant de mogelijkheid hebben om dat te doen, en niet in een hokje geplaatst te moeten worden. Mijn mega is alles in plaats van één ding. Ik zeg niet dat ik het al perfect voor elkaar krijg, maar ik de richtingen op waar ik heen wil, neem de afslagen die mij bevallen, en we weigeren slechts een heavy-rock band te zijn. Dat is onze mega.” De eerste blues geïnspireerde single ‘Devil’ klinkt in ieder geval al heel erg lekker.
Het nieuwe album brengt het gesprek weer op The Great Escape. “We hebben een geweldig team ter plaatse in Brighton; onze boekers Free Trade Agency, management Tiny Minds Agency en uitgeverij GaGa Music. Dus mijn hoofdactiviteit deze week is om de beste shows te geven die ik kan, elke fan in de kamer te ontmoeten en ik ben opgewonden om naar andere bands te kijken”, klinkt ze verheugd. “Een heel belangrijk aspect!” Uiteraard zijn de drie shows van deze Australiërs ook niet te missen. “Onze liveshow is een andere ervaring dan de opnames. Dit krijgen we vaak te horen van fans. En hier bij The Great Escape, omdat dit onze eerste keer is dat we in Groot-Brittannië spelen, ben ik er zeker van dat er een unieke nerveuze en opgewonden energie zal zijn die het een speciaal evenement maakt voor ons en het publiek.” De sleutel gaat in het slot. De Britse kusten wachten en hopelijk volgt Nederland snel, met het nieuwe album onder de arm.