GRONINGEN – Op de setlist van Elske DeWall en haar band op het Transfuture festival in Groningen prijkten een aantal nieuwe nummers waaraan de Frieze artieste heeft gewerkt voor een nieuw uit te komen album. Dat was een meer dan veelbelovene kennismaking en de bevestiging dat DeWall veel in haar mars heeft. Beide nummers stonden al vroeg op het programma en met name met ‘Backwater’ maakte ze veel indruk. Dit is een liedje dat je niet in Veenwouden zou verwachten, maar juist in de delta’s van Louisiana en niet op een festival in Groningen, maar op een intiem podium in New Orleans. Prachtig. Het tweede liedje ‘Paperboat’ klonk ook uitstekend, maar in dit nummer was er een probleempje waar de band wel vaker last van had deze avond. De drums overstemden de stem van Elske DeWall en wil je dat doen, dan heb je heel wat in je mars, want een bescheiden zangstem heeft de Friezin allerminst. Dat was dus jammer, net zoals de organisatie besloot om vlak voor de pauze de band te vragen om maar in één keer door te spelen om zo het vooral in energie geïnteresseerde publiek vast te houden. Daarmee kwamen juist twee prachtige nummers te vervallen die DeWall alleen en met haar zus speelt. Aan energie ontbreekt het DeWall trouwens niet. Ze is op haar best als ze de volldige kracht van haar stem de vrije hand geeft in en nummer als ‘Jezebel’, ‘Sorry; of ‘It’s get’s Better’, juist daarom is de keuze van het nummer ‘Kiss’ van Prince zo opmerkelijk. Een ingetogen nummer, dat DeWall zich wel eigen maakt, maar dat niet in speelt op haar sterke kanten. Elske DeWall heeft namelijk een geweldige stem vol soul en rock en dat komt in ‘Kiss’ er niet uit. Gelukkig liet de band zich niet deren door de langzaam leegdruppelende tent en bleef van begin tot einde spetteren. DeWall heeft zich ontwikkeld tot een fantastisch artieste met een dijk van een podium persoonlijkheid en het zelfvertrouwen om zelfs midden in een liedje met het publiek het gespek aan te gaan over schoenen. Ze brengt met haar prima spelende band haar werk met overtuiging. Als vertellende singersongwriter mag ze in haar aankondigingen nog iets inhoudelijker worden. Met een ‘Day like Today’ werd het concert energiek en prachtig afgesloten. Na het bedankje van de organisatie werd gelijk de muziek in de zaal open gezet en werd publiek en DeWall het toegift toetje ontnomen. Dat was jammer, want dat had vast net zo lekker gesmaakt als de chocolade waar de band op werd getrakteerd. Uitkijken dus naar het nieuwe album en de nieuwe theatertour van DeWall komende winter.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden