Loading...
Interviews 2022Popronde

Dayo: “De focus ligt op het worden van een betere live artiest”

UTRECHT – Het optreden van Dayo in Obe in Leeuwarden tijdens de Popronde was prima. Dayo maakte indruk met haar Nederlandstalige werk en binnenkort is de zangeres met haar band ook te zien tijdens de Popronde Groningen als ze vast en zeker ook de Stadjers gaat overtuigen in het Grand Theatre vlakbij de Martinitoren aan de Grote Markt. Achter Dayo schuilt Dayo Oshigbosin. De zangeres met Nederlandse en Nigeriaanse achtergrond heeft een mooie band om zich heen verzamelt. “Dayo is een 23 jarige Nederlands-Nigeriaanse Singer Songwriter. Geïnspireerd door artiesten zoals Lianne La Havas, Billie Eilish, Eefje de Visser en Nick Hakim schrijft ze vaak melancholische songs over haar groei, verdriet, haar kijk op het leven en haar mentale gezondheid”, omschrijft de Popronde haar en wie in Leeuwarden aanwezig was heeft kunnen constateren dat dit klopt. Terug in Utrecht neemt Dayo Oshigbosin de tijd voor een goed gesprek.

“Ik voelde me altijd al verbonden met muziek” stelt Dayo Oshigbosin, mandarijntje bij de hand. “Het begon bij soundtracks van films en series die ik graag zong, zoals van Disney bijvoorbeeld. Toen ik anime begon te kijken raakte ik heel erg geïnspireerd door de soundtracks en wilde ik deze leren spelen op de piano. Ik had een hele fijne muziek leraar op de middelbare school en hij liet me vaak in de pauze van school oefenen op de vleugel. Ik ben gaan sparen voor een stage piano en uiteindelijk steeds meer gaan spelen tot ik langzamerhand mijn eigen liedjes begon te maken.” Een begin dat een vervolg kreeg op de Herman Brood Academie in Utrecht. Daar werden langzamerhand de contouren voor een muziekloopbaan zichtbaar en in de verf gezet. “Ik ben in mijn tussenjaar, voor de Herman Brood Academie, een EP gaan maken. Ik kreeg voor het eerst echt zangles en realiseerde me hierdoor dat muziek maken misschien wel iets zou zijn wat ik zou kunnen. Ik denk dat ik mezelf hierin lang heb onderschat en daarom nooit de stap heb gezet om het gewoon te gaan doen. Mijn zangdocent stimuleerde me om gewoon op de producer af te stappen die ik had ontmoet met de liedjes die ik had liggen. Tijdens het maken van deze EP werd ik verliefd op het maken en was de keuze om muziek te gaan studeren en artiest te worden snel gemaakt.”

Haar tijd op de Herman Brood Academie werd gekarakteriseerd door één woord. Pandemie, maar voor Dayo pakte dat niet helemaal slecht uit, er zaten ook voordelen aan. “Ik denk dat het ook wel een tijd was die mij inspireerde! Het leven was rustiger en daarom was de start van de Herman Brood Academie ook compleet anders. Hierdoor hebben we helaas veel gemist, maar tegelijkertijd hebben we ook hele toffe nieuwe dingen gedaan. We kregen online lessen van de coolste artiesten. Van Weval tot Eefje de Visser tot Eva van Manen en Josephine Zwaan. We kregen een nieuw vak waarin de focus lag op productie en de dagen dat we wel fysiek les kregen waren extra fijn. Hoewel het een moeilijke periode was waar ik bijvoorbeeld “Vloer” in schreef, was het ook een hele inspirerende tijd.”

Het noemen van ‘Vloer’ is een mooie aanleiding om verder te kijken naar het schrijven van haar liedjes. “Tot nu toe begint het vaak vanuit een gevoel waar ik in eerste instantie niet meer dan één woord aan kan linken, of helemaal geen woorden. Die ervaring zet me vaak tot actie om de piano of een gitaar erbij te pakken. Ik ga dan opzoek naar een akkoord of een noot die past bij het gevoel en bouw daarop verder. Vaak ga ik gewoon zingen en laat ik mezelf de eerste woorden die er in me opkomen uitspreken. Ik merk dat ik op deze manier vaak mijn onderbewuste laat spreken en dat zorgt ervoor dat ik het hele proces lang voor verassingen kom te staan in de betekenis achter mijn liedjes. Er zijn ook momenten dat ik vanuit gedichten begin in plaats van een instrument. Dan zoek ik naar synoniemen, beelden of elementen die het gevoel wat ik heb kunnen visualiseren. Ik hoop door deze emoties te vertalen in muziek, dat ik de luisteraar kan geruststellen. Weten dat een ander door dezelfde emoties gaat, kan soms heel veel rust bieden. Ik haal veel steun uit liedjes zoals ‘Circles’ van Mac Miller, ‘Hart van een kind’ van Sef of ‘Getting Older’ van Billie Eilish en meer om deze reden. Daarnaast zijn er soms emoties waar je voor je gevoel iets mee moet, maar dit niet fysiek kan uiten. Het vinden van een muziekstuk in deze emotie kan voelen als een ontlading voor iets waar je eerder niks mee kon.” Speelt haar Nigeriaanse achtergrond. Nog een rol in haar songwriting informeren we. “Tot op een zekere hoogte vast wel. Ik ben niet opgegroeid met enorm veel Nigeriaanse muziek, maar ‘Iyipada’ van ‘Young Existence’ en ‘Beer’ uit ‘De Dromen Boven” hebben zeker wel invloeden uit Nigeriaanse muziek.” Ze laat een stilte vallen en vult dan aan: “Je moet weten dat de songteksten net zo belangrijk zijn als de muziek! Dit geldt natuurlijk voor vele artiesten, maar ik zie om me heen en soms zelfs bij mezelf dat we vergeten om echt goed naar de teksten van songs te luisteren”, drukt ze haar gehoor op het hart.

Dat is, naast live tijdens de Popronde, ook te beluisteren op haar EP ‘De Dromen Boven’, opvolger van haar debuut EP ‘Young Existence’ uit 2020. “Ik ben ontzettend blij en trots op hoe de songs zijn geworden en dat we hebben kunnen verwezenlijken wat we in gedachten hadden. Momenteel heb ik nog geen specifieke plannen, maar ik blijf schrijven en hoop in de nabije toekomst een album te gaan maken”, kijkt Dayo alvast vooruit

Zon en regen wisselen elkaar af. Het schoon gespoelde Utrecht presenteert zich paasbest in het najaarszonnetje. “Utrecht is zeker een inspirerende plek voor me, maar dat komt vooral omdat ik mijn studie hier ben begonnen en zoveel getalenteerde mensen heb kunnen ontmoeten. Ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam en Utrecht is een stuk rustiger, dus ik denk wel dat dit me heel veel meer rust en ruimte heeft gegeven om muziek te maken en te bestuderen. Optreden begint steeds belangrijker voor me te worden. Ik had hele erg angst om op te treden en door de pandemie hebben we op de Herman Brood Academie ook veel kansen gemist om hier mee te oefenen. Na mijn eerste echt positieve ervaring met performance afgelopen school jaar wekte dit een nieuw gevoel bij me op. Sindsdien heb ik ervaren hoe enorm leuk ik optreden vind. Er zijn er vele deuren voor me geopend en ik hoop op een dag net zo’n geweldige show kan neerzetten als artiesten zoals Tame Impala, Luwten of Eefje de Visser.”

Beter optreden en daar in ervaring op doen en verbeteren blijkt ook de motivatie om deel te nemen aan de Popronde. “Mijn grootste drijfveer momenteel is groeien in performance, ik heb nog niet zeer echt zakelijke doelen! Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik onderweg mensen ontmoet die mij kunnen helpen in de zakelijke aspecten. Vooral de dingen waar ik minder goed in ben, maar mijn focus ligt nu nog vooral bij het worden van een betere live artiest. Hoe beter ik mijn muziek live kan overbrengen hoe beter de mensen die met mij willen werken waarschijnlijk bij me zullen passen en visa versa. Ik hoop mensen te overtuigen met een intieme en oprechte sfeer met emotionele, zachte en natuurlijk melancholische songs”, besluit Dayo met een grote lach. Dat mandarijntje lag er nog en kan eindelijk worden opgegeten. In haar bagage naar Groningen zit vast ook een mandarijntje op 13 oktober als ze in het Grand Theatre haar Popronde optreden geeft.