Loading...
Recensies 2016

Brandon Isaak weet Noorderzon publiek te boeien

GRONINGEN – Op een festival als Noorderzon waar je iedere seconde van je optreden moet concurreren tegen een ander optreden even verderop is de graadmeter of je een topentertainer bent dat mensen blijven staan tot het einde van de show. De Canadees Brandon Isaak slaagde op Podium Plataan moeiteloos voor deze test. Er was nauwelijks verloop in het publiek dat geboeid door bluesman bleef luisteren. Isaak had dan ook veel te bieden. De Canadees laat zich inspireren door de oude blues en brengt die weer tot leven. Op zijn eigen gekke en chaotische wijze betrekt hij het publiek bij de show. Een prachtige opening met onder andere ‘Losing the Blues’ was de opmaat naar een bijzonder moment. Weliswaar had Arno’s Aperitief, de dagelijkse talkshow op Noorderzon, de primeur, maar mogelijk voor het eerst werd er een 18 snarige gitaar gebruikt op het festival of uberhaubt in Nederland. Een juweeltje dat in onderling overleg door Brandon Isaac en meestergitaarbouwer Daniel Kuppels uit Duitsland was gefabriceert en waarbij door het bespelen van de zes reguliere snaren de overige twaalf gaan resoneren en er een sitar effect ontstaat. Een zeer veelbelovend ‘work in progress’. Hierna bleef Isaak even op het zijspoor met het prachtige swingnummer ‘She Can’t Do No Wrong’, voor het weer verder ging met die in de oude blues gestoelde nummers. Isac heft voor het genre een prachtige stem. Is een virtuoos gitarist en mondharmonicaspeler. Door het karakter van het podium moest hij de snaredrum thuislaten, maar normaal bespeelt hij drie instrumenten tegelijk. Tussen de liedjes door volgden steeds gesprekjes met het publiek. Vaak over de nummers, zoals voor ‘China Doll Blues’. In China hebben ze Brandon Isaak al ontdekt en later dit jaar gaat hij voor een tweede toernee naar China, waar het eerste bezoek aanleiding was om dit nummer te schrijven. Op verzoek uit het publiek zong hij een schitterende ‘Water Your Garden’ want een deel van het publiek was specifiek voor de bluesman gekomen, omdat ze hem ook vorig jaar aan het werk hadden gezien. Brandon Isaak beïndigde zijn enige Nederlandse optreden in 2016 met een lange uitvoering van ‘White Linnen Suit’ waarbij hij de toegestane tijd ruim een beetje oprekte. Geen mens vond het erg, het had ook best een uurtje langer mogen duren. De oude blues is niet dood, daar zorgt Brandon Isaak wel voor.