EurosonicRecensies 2021

Ava Vegas schetst een wereld die alleen in haar muziek bestaat

GRONINGEN – Een heerlijk nachtclub sfeertje weet de Duitse Ava Vegas neer te zeten in haar digitale showcase voor Eurosonic in Groningen. In een mooie opstelling, de zangeres centraal en in een vierkant met de zijkanten toetsenist Elena Herrmann en gitarist Mario Quezada, terwijl drummer Luisa Weißflog aan de achterkant de vierkant vervolmaakt, komt de zangeres uit de schaduw voor ‘More Tomorrow than Yesterday’ . Een lome lekkere song, die bij meerdere keren luisteren aan kracht wint, maar voor de eerste keer in het gehoor soms wat weinig ontwikkeling kent. Het is geen lied dat je direct bij de oren vat, maar dat groeit en bij meerdere luisteren mooier wordt en de gelaagdheid blootgeeft. Het begin van het nummer is een mooie galm op de zang, waarna ze met haar donkere sensuele stem indruk maakt. Haar stem is overduidelijk haar grootste kracht. Ava Vegas bracht eind vorig jaar haar debuut album uit. Het bracht, dit album over relatieproblemen en leven in een virtuele droomwereld, de Duitse de nodige aandacht en een uitnodiging op om zich Europees te presenteren op Eurosonic. ‘The Bloom is of the Rose’ is het tweede nummer dat Ava Vegas op haar geïmproviseerde nachtclub podium brengt. Een prachtige song, met een stuk meer ontwikkeling en juist een soort onderkoelde emoties, waarbij je wacht op die ontlading, die eigenlijk maar gedeeltelijk komt. Het is een soort droom wereld waarin de zangeres je meeneemt, maar waarin onder het kalme oppervlakte de nodige gevaren loeren. Die spanning is juist wat de muziek van deze act zo spannend maak. Wel hebben de eerste twee nummers in principe ongeveer hetzelfde tempo en zouden ze beter uit elkaar kunnen worden geplaatst. Het alles heeft een retro sound en look, die je, zo valt aan haar naam al af te lezen, mee terug moet nemen naar de bedwelmende woestijnnachten van Vegas, met slow dansen in een club, maar ook de melancholie en het klatergoud van die periode, waar de droom en illusie werden gecultiveerd. Ava Vegas kwam oorspronkelijk naar Berlijn om architectuur te studeren. In haar jeugd bracht ze veel tijd door op Ibiza, waar haar familie een huisje had. In haar bio refereert ze hierbij aan Nico en wiens geest in haar lijkt te zijn herboren. Nico was natuurlijk ook een bewoonster van dat eiland. Dat is een zeer goede vergelijking, hoewel er meer Duitse acts zijn die in deze geest opereren. In Berlijn werd ze al snel gegrepen door de muziek, maar het duurde een periode voor ze haar Art-pop sound echt te pakken had. In haar showcase sluit ze af met ‘Hold on to Your Stars’. Dit nummer is net iets vlugger, maar in haar optreden had ze nog wel iets meer variatie kunnen laten zien. Wel complimenten voor de prachtige opnames. De wereld die alleen in de muziek van Ava Vegas bestaat is prachtig met een heerlijke zang, maar mag nog net wat meer versnellingen bevatten. Toch ook maar eens haar album beluisteren of ze dat ook in huis heeft. Heerlijke muziek voor intieme zalen.