Loading...
Recensies 2019

Alle zintuigen worden geprikkeld bij Giulia Millanta en Jackie Perkins

STEENDAM – Het was nog moeilijk kiezen wat nu lekkerder was als toetje bij Peter en Leni in Steendam. Het optreden van Giulia Millanta en Jackie Perkins of de chocoladetaart en Crostata della nonna gekookt door Leni en haar brigade naar Giulia’s grootmoeders recept. Alle zintuigen van de smaak tot het gehoor werden deze avond zeer prettig geprikkeld. De in Texas woonachtige, maar uit Italië afkomstige Giulia Millanta kenden we al veel langer als zeer bekwaam singer songwriter, maar ze heeft nu het intrigerende concept bedacht van ‘Dinner with Giulia’ waarbij eerste authentiek Italiaans wordt gegeten naar de overgeleverde recepten van Oma met keuze uit onder andere Maiale Vestito of Farfalla alla Boscaiola en nog veel andere gerechten en dan afgesloten met een concert van Giulia Millanta met ondersteuning van Jackie Perkins. Aan Perkins ook de eer om het concert te openen. Deze Amerikaanse die al decennia in Italië woont en dus de omgekeerde weg is gegaan van haar bühne gezel is in haar tweede thuisland een zeer gerenommeerd artieste die stadions vulde en met iedere Italiaanse grootheid speelde. Het leven gaf haar de laatste jaren andere prioriteiten, maar Perkins is terug op het podium voor de tweede keer in Nederland en kondigde aan dat ze eindelijk de laatste hand gaat leggen aan een album dat als sinds 2014 wacht op de finishing touch. Op gitaar opende ze prachtig met ‘What is the Truth’ en prachtige vlotte song met haar zeer fraaie zang. Voor ‘Falcon at Morrow Bay’ nam ze plaats achter de piano van Peter en ook in dit rustige nummer wist ze te bekoren. Hopelijk is haar nu de rust en tijd gegund om verder te bouwen. Hierna gaf ze het stokje over aan Millanta die opende met het eerste nummer van haar laatste album ‘Conversations With A Ghost’ en dat was ‘Blinded by the Sun’. In dit concert veel nummer van dit album dat met thema als verlies, veel melancholiek bevat, maar ook duidelijk een sterke artieste die muzikaal en als persoonlijkheid de nodige robuustheid regelmatig ook meebracht, waarbij ze ook zeker haar gevoelige kant liet zien. Ook dat is immers een kracht. Naast haar nieuwste werk ook her en der een oudere publieks favoriet van eerdere albums zoals het prachtige ‘The Funambulist’ of ‘Moonbeam Parade. Vaak samen met Perkins als tweede stem of op piano, maar regelmatig ook Millanta solo. De liedjes werden ondersteund met mooie verhalen, zoals ‘Motel Song’ een break-up song met als zilveren rand, dat pas als je iets afsluit er ook ruimte komt voor iets nieuws. Prachtig waren de liedjes waar de zangeres ook persoonlijk bij betrokken was zoals ‘Coney Island’, niet een lied over deze iconische plek in New York maar als aanduiding voor een persoon, een zeer indrukwekkende song. Indrukwekkend is ook de omschrijving voor ‘Lila’ over een kind dat de zangeres in haar jeugd onder haar hoede nam en die moeite had om richting in het leven te vinden. Dat fantastische middenstuk van het concert sloot ze af met het fenomenale ‘Conversations With A Ghost’. Met Perkins op piano ging het verder in ‘Quiet Fight’ over het verschil hoe Amerikanen en Italianen een geschil uitvechten. Veel eigen werk met zo nu en dan een cover, zoals ‘Bang Bang’ van Cher, maar het bekendste in de uitvoering van Nancy Sinatra. Na het mooie ‘Lonesome Throne’ een lekkere meezinger met ‘Shaky Legs’. De afsluiting, en op dit nummer zaten toch mensen stiekem te hopen die Millanta eerder zagen, was een cover. ‘Floating Away’ is één van de mooiste nummers van het legendarische Hüsker Dü album ‘Warehouse: Songs and Stories’. Millanta maakte zich dit nummer eigen met een pracht die de oorspronkelijke versie evenaart zo niet overtreft. Toetjes zijn heerlijk bij Giulia Millanta.