Foto: Maj Jeanne
KOPENHAGEN – De blik richt zich richting Denemarken. Nu het jaar ten einde loopt en 2018 in de coulissen staat te popelen betekent dat automatisch dat ook Eurosonic/Noorderslag weer voor de deur staat en Groningen wordt overspoeld met ambitiueze artiesten. Veel van die artiesten zullen dit jaar half januari een Deense achtergrond hebben, want Denemarken is dit jaar focus land. Eén van die Deense formaties is We Like We. Sara Nigard Rosendal van de band spreken we in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Zoals zo vaak is het zoeken naar tijd en plaats, want de band die niet alleen muziek maakt, maar zich ook graag met andere creatieve genres mengt heeft zaterdag een groot optreden staan met een installatie. Naast percussioniste Rosendal bestaat We Like We uit zangeres Katinka Fogh Vindelev, Josefine Opsahl op cello en Katrine Grarup Elbo op viool.
Een opvallend detail bij We Like We is dat alle vier de dames een klassieke achtergrond hebben. Niet Eurosonic maar het concertgebouw was hun voorland. “Thuis bij ons”, begint Rosendal haar verhaal “Was muziek belangrijk en speelde het een grote rol. Mijn vader was een hobby gitarist en had een enorme collectie LP’s. Op school ben ik ook al vroeg begonnen met muziek. Op mijn negende kreeg ik mijn eerste muzikale lesssen. Ik had het geluk dat mijn docent erg goed was en erg inspirerend. Dit was mijn introductie in de wereld van serieus muziek maken op die jonge leeftijd.” Het resulteerde in een klassieke opleiding, net overigens als de rest van de band. “Inderdaad we hebben allemaal een achtergrond in de klassieke muziek”, bevestigt Sara Nigard Rosendal. “Dat beschouwen we allemaal als een grote gift van het leven. We hebben kennis tot in essentie van muziek van de Middeleeuwen tot nu en beschikken daarom over niet alleen over erg gedetailleerde, maar ook over een erg brede visie over hoe je kunt omgaan met sound en timbre. We hebben elkaar ontmoet omdat we eigenlijk allemaal op zoek waren. Het was nieuwsgierigheid wat ons op een pad zette om een sound te onderzoeken en ontleden die verder gaat dan bestaande genres. Iets wat we niet konden exploreren tijdens onze opleiding waar het toch meer ging over interpretatie. We wilden terug naar het begin van het creatieve proces, het daadwerkelijke componeren. Alles in beschouwing genomen bezien we onze muziek ook nog als klassiek, hoewel dat waarschijnlijk meer slaat op de manier waarover we er onderling over spreken dan hoe het daadwerkelijk klinkt.”
Het gesprekt duikt al diep in de materie. We duken nog dieper om de bodem van We Like We boven water te krijgen. Het componeerproces of in populaire muziektermen, hoe worden de liedjes geschreven. “Over het algemeen beginnen we met dogmatsche jamsessies”, kijkt Rosendal ineens er serieus bij. “Het kan een woord zijn, een akkoord of een gevoel dat de stemming bepaald tijdens zo’n sessie. We nemen het vaak op deze improvisaties en distileren de meest boeiende ideeën er uit en gaan daarmee aan het werk. We ontravelen de kern van het idee in een meer complexe of juist minder ingewikkelde of poetische melodie. De onderwerpen van onze liedjes blijken steeds weer iets substantieels of existentieels, wat waarschijnlijk wel iets zegt over onze gemeenschappelijke gemoedstoestand. Het is voor ons erg speciaal om te zien wat we vanuit ons pure instinctieve kunnen scheppen.” Een andere bron van inspiratie is de samenwerkingen die We Like We aangaat met andere kunstenaars en ontwerpers. Een voorbeeld is het ‘Time is Local’ project dat zaterdag 4 november plaatsvindt in het Thorvaldsens Museum samen met geluidskunstenaar Jacob Kirkegaard. In twaalf verschillende ruimtes in het museum wordt gedurende 12 uur een installatie gecreeërd waarin met live muziek tijd, ruimte en klank worden onderzocht. Ook met modeontwerpers en andere kunstenaars is de samenwerking aangegaan in het verleden. “We werken met texturen en dat vind je in eigenlijk op elke artistiek werkgebied. Het is altijd super bevredigend om in een mulitidisciplinair gebied te werken, want het zorgt er voor dat we kritisch naar onzelf moeten kijken en welke kunst wij maken en brengt ons op plaatsen komen die we ons niet eens hadden kunnen voorstellen.”
Eén van de plaatsen, hoewel de nadruk dan nadrukkelijk op We Like We zal liggen, is dus Eurosonic. Samen met Sara Nigard Rosendal kijken we vooruit naar het optreden. “Onze composities zijn grotendeels een skelet. Op het podium gebruiken we onze intuïtie en improvisatietalent. Dat geeft ons veel vrijheid en maakt elk concert uniek en dus speciaal. De luisteraar zal muziek meemaken dat buiten elk genre valt en een groot bereik aan expressie en emoties heeft. We willen de bezoekers echt een geweldige ervaring geven. Verder kijken we er naar uit om andere artiesten en muziekliefhebbers te ontmoeten in Groningen. Het is geweldig dat Denemarken nu specifiek in de belangstelling staat. Er gebeurt op dit moment heel veel cools in de muziekscene van ons kleine landje.” Kopenhagen, de thuisbasis van WE Like We is één van de centra daarbij. “We zijn gestart in Kopenhagen als band. Waar we verliefd werden zeg maar. De stad heeft een speciale plek in ons hart. Het is een kleine, maar levendige plaats. Er komen op dit moment erg veel geweldige artiesten uit Denemarken en ik ben er van overtuigd dat veel mensen zullen vinden dat we een speciale Noordelijke toon delen.”
Laatste punt op de agenda voor Sara Nigard Rosendal zich weer met Katinka Fogh Vindelev, Josefine Opsahl en Katrine Grarup Elbo op het museum project werpt en als dat succesvol is afgerond de aandacht kan vestigen op Eurosonic, maar ook op het nieuwe album dat binnenkort uitkomt. Een aantal jaren geleden maakte de formatie al indruk met ‘Age of Sensibility’. “Het nieuwe album is de optelsom van creatieve processen die de laatste twee tot drie jaar hebben plaatsgevonden. Er is in die tijd heel veel gebeurt. Met ons als groep, maar ook met ons als leden individueel en ook nog wat er gewoon wereldwijd allemaal heeft plaats gevonden. Dat heeft allemaal zijn invloed gehad op het album. Eén van de nieuwe nummers is bijvoorbeeld een commentaar op de situatie in de wereld en de vluchtelingencrisis, waar landen juist muren bouwen en grenzen sluiten. Het album, dat we ‘Next to the Entire All’ hebben genoemd verschijnt bij Sonic Pieces later dit jaar. Het is een reactie op de worsteling om in een steeds complexere wereld je weg te moeten kunnen vinden. Hoe het is dat je voelt dat je naast of parralel aan alles staat. We hebben ontdekt dat er een existentiële eenzaamheid is, die erg menselijk is en daarom veel voorkomende. Wellicht dat deze eenzaamheid, die we allemaal op persoonlijke niveau voelen, wel is wat ons juist samen brengt.” Woorden om over na te denken als afsluiting, net als de muziek van We Like We is om over na te denken. Op Eurosonic in januari 2018 in Groningen is de formatie te aanschouwen.