GRONINGEN – Very Cool People zijn vroeg uit de veren en dus stond de gelijknamige band uit de Letse hoofdstad Riga om klokslag 12 uur in de middag klaar in Plato voor hun feestelijke bijdrage aan Platosonic in het bijprogramma van Eurosonic, waar de band ook speelde. Keurig in pak met het voorkomen van een soort bigband was het plaatje prima. De band brengt jazz, surf, brass, klezmer en soul in een eclectische mix. Het was druk op dat minipodium in de platenzaak en een aantal bandleden stond welhaast buiten beeld. Very Cool People bestaat uit Elvijs Grafcovs op gitaar en als spreekstalmeester, Māris Jēkabsons op tenor sax, Oskars Ozoliņš op trompet, Laura Rozenberga op trombone en Kristaps Lubovs vult de blazerssectie aan met zijn bariton sax. De rest van de band bestaat uit Valters Sprudžs op bas, Māris Vitkus met zijn orgel en tenslotte Andris Buiķis op drums. De vroege vogel die op zijn plekje zocht in de zaak had tijdens de soundcheck ook zangeres Evilena Protektor al kunnen horen, maar nadat onder leiding van Grafcovs de ‘Camels Desert Party’ werd ingezet met een enorme schreeuw van alle bandleden was die zangeres nergens te zien of horen. Een heel fijn en aansprekend instrumentaal nummer dat vlot en energiek werd neergezet. Very Cool People is een uitermate populaire band bij festival organisatoren. Hoe de band zich voelde na 34 festivals? Dat was het onderwerp van ’34th Festival’ dat vlot en vrolijk begon, maar tegen het einde een fraaie sfeeromslag kende en waarin de blazersectie, met name de baritonsax van Kristaps Lubovs, een hoofdrol had. Lekkere pittige, soms zelfs wilde nummers met veel energie. Het waren liedjes van het laatste album ‘Heya Some Kind Of Fish’. Uit de coulissen stapte zangeres Evilena Protektor plots in het spotlicht voor het jazzy en swingende ‘We Can Dance’ wat veel meer een nachtclub gevoel had. Dat werd voortgezet in het rustige ‘Come along’ wat een prachtig lied was en waarin Evilena Protektor excelleerde als zwoele zangeres met warme stem. Met veel swung en ongebreidelde enthousiasme kondigde Grafcovs de nummers aan, waarbij hij zich niet altijd even vanzelfsprekend in het Engels uitdrukte. Dat ging Protektor iets rustiger en beter af, maar zij is één van die andere very cool people waar de band mee samenwerkt en geen vast lid. Na ‘Misery’ verdween ze weer van het podium, waarna de formatie spetterend en schetterende Plato haast plat toeterde in het fraaie ‘Conde de Pimientos’, dat als een surfnummer werd ingezet, maar later heerlijk melancholisch werd om te eindigen als klezmer deun. Een nummer dat je vrolijk Plato liet uit dansen.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden