Loading...
Recensies 2017

Ted Russell Kamp ontdekt zijn Nederlanderschap

STEENDAM – Na afloop van het concert bij Peter en Leni in Steendam staat Ted Russell Kamp even buiten uit te puffen en verdiept in zijn telefoon. Goed nieuws voor de artiest per e-mail. Een platenmaatschappij waarop meer bekende artiesten is meer dan geïnterresseerd om zijn nieuwe album uit te brengen. Die is bijna klaar. De Amerikaan legt de laatste hand aan alweer zijn twaalfde solo album en toert daarnaast als bassist met de bands van Shooter Jennings, de zoon van legende Waylon Jennings. Veel bekende gezichten voor Kamp dit concert die hem eerder zagen en vertrouwden dat het weer zo’n genoeglijke avond vol mooie liedjes zou worden. Die mensen kregen gelijk. Met het vlotte ‘Right Down To The Wire’ begon een zeer onderhoudend concert. Ingrediënten een basgitaar, een akoestische gitaar, mooie verhalen, humor, en mooie liedjes met op het einde zelfs nog een achtergrondzangeres. Mooie liedjes als ‘Hold On’ met een duidelijke country of southern rock smaak, liet hij volgen door meer swingende soulnummers als ‘Boom Boom’ en ‘Rainy Day Valentine’. Voor die laatste nummers pakte hij zijn basgitaar. Eén van Kamps laatste albums is ‘The Low and Lonesome Sound’ waarop hij schreef en speelde als bassende singersongwriter en vooral de soul in zichzelf aan het woord liet. Draaipunt lied dit concert was ‘Only Son’. Een eerbetoon aan zijn Nederlandse vader en een nummer dat hem duidelijk dierbaar was. Zijn vader omarmde de Amerikaanse droom, bezingt Kamp in dat nummer, en liet zijn Nederlandse wortels achter zich. Met al zijn reizen naar ons land ontdekt Kamp steeds meer hoe Nederlands de familie eigenlijk nog is en hoe dat ook in zijn leven nog doorwerkt. Bijna jaarlijks komt de Amerikaanse singersongwriter dan ook graag naar Nederland. Zijn vader komt uit Brabant en diens vader is als enige zoon van een groot oorspronkelijk Noord-Hollandse familie na de Tweede Wereldoorlog verhuist over de grote plas. Elke reis weer ontmoet hij nieuwe neven en nichten. Neven en nichten zater er in Steendam niet in de zaal. Een mooie les en een erg fraai lied. Op het laatst bracht hij met ‘Blue Eyes Crying in the Rain’, bekend van Willie Nelson maar geschreven door Fred Rose een ode aan zijn inspiratie bronnen en even later vroeg hij Pi Jacobs als vocaliste op het podium voor onder andere ‘The Night They Drove Old Dixie Down’ een cover van The Band en ‘Life on a River’, het openingsnummer van zijn akoestische album ‘Flying Solo’. Het laatste nummer dat Kamp deze fijne warme avond bracht in goed gezelschap was het met zelfspot geschreven ‘If I Had a Dollar’. Het glas bij deze singersongwriter is altijd half vol. Fijne en vakkundige volgespeelde avond, een ode aan live muziek. Zou Kamp overigens wel beseft hebben dat zijn naam na Henk Kamp in Noord Groningen toch wel wat risico opleverde?