TORONTO – Het levensverhaal van STORRY kan gekenschetst worden met de aanduiding bewogen. Het is helaas een maar al te bekend verhaal, wat niemand zou mogen overkomen, maar wat teveel mensen toch moeten meemaken. “STORRY is een multidisciplinaire artiest die haar muziek schrijft en produceert, en is intrinsiek betrokken bij alle aspecten van haar carrière, van het ontwerpen van albumhoezen tot het regisseren van bekroonde muziekvideo’s”, stelt The Great Escape in Brighton over haar. Op het Britse showcase festival zal STORRY zich presenteren. “Haar debuutconceptalbum ‘CH III: The Come Up’ werd in eigen beheer geproduceerd en uitgebracht, en werd samen met Celine Dion en Alanis Morrissette genomineerd voor een JUNO-prijs voor Adult Contemporary Album 2021. Hoewel geworteld in R&B Soul, is STORRY thuis in vele genres, van opera tot reggae.” In voorbereiding op het festival en haar trip naar Brighton neem ze rustig de tijd om haar bewogen verhaal en hoe ze dat heeft omgebogen tot geweldige muziek om het een plaats te geven.
“Ik zing al in een microfoon sinds ik mijn ABC’s kon zingen, dus ik ken mijn leven eigenlijk niet zonder zingen of muziek maken”, beginnen we aan het begin. Als Canadese met een Griekse en Libanese achtergrond groeide ze op in Mississauga, Ont, maar al snel kwam ze terecht in een buitenwijk van Toronto. “Ik ben eigenlijk het grootste deel van mijn jeugd opgegroeid in Etobicoke, dat is West-Toronto in Rexdale. Het was een multicultureel gebied, waar ik van hield. Ik leerde viool en altviool spelen op de middelbare school. Ik ben in mijn tienerjaren voor een aantal jaren naar Montreal verhuisd, waar ik mijn laatste 3 jaar van de middelbare school heb gestudeerd aan F.A.C.E., dat is Kerneducatie Beeldende Kunst. Hier volgden we niet alleen alle reguliere vakken, maar hadden we ook toneel, beeldende kunst, koor en orkest. Het heeft zeker invloed gehad op wie ik ben als persoon en de reden waarom ik besloot om later in mijn leven muziek na te jagen. Ik besefte dat ik voor altijd muziek wilde maken. Als kind wilde ik echter ook dokter worden. Ik dacht echt dat ik beide zou doen. Toen ik 8 jaar was, vroeg ik mijn ouders om medische boeken voor Kerstmis en dat heb ik gekregen!” Ze grijns breed: “Ik ben zeker een nerd. Maar toen ik moest beslissen wat ik aan de universiteit ging studeren, besloot ik dat ik geen grote fan was van het huidige medische systeem en dat ik in plaats daarvan de zielen van mensen wilde genezen. Muziek leek het juist pad.”
“Ik schrijf de meeste van mijn muziek vanuit mijn geleefde ervaring”, vertelt STORRY. Het blije zingende meisje dat dokter en zangeres wilde worden heeft dan al heel wat mee gemaakt. Op een gegeven moment komt STORRY terecht in een relatie op haar 19de. Aanvankelijk leek deze producer een prachtige keus om samen haar muziek verder te ontwikkelen, naast het persoonlijk aspect. Al snel ontwikkelde dit zich tot een relatie waar een erg giftige kant aan zat. STORRY werd gedwongen te werken in een stripclub en financieel uitgebuit, terwijl ze in een afhankelijke positie zat. Ze slaagde erin te ontsnappen door zelf het heft in het handen te nemen. Uiteindelijk slaagde ze er in de banden te verbreken, hoewel ze met niets verder moest, zelfs al haar muziek was ze kwijt. Ze kwam terecht in India met als doel Yoga lerares te worden, maar nadat ze haar vrienden en familie haar verhaal had verteld, kwam de muziek terug in haar leven. Haar verhaal in kort bestek schetsen, maakt het niet minder indrukwekkend, hoe ze het overleeft heeft en is opgestaan. “Het maken van mijn debuutalbum ‘Ch III: The Come Up’ was louterend. Het maken van alle muziek die ik heb gemaakt, is een soort therapie geweest in het omgaan met mijn trauma. Ik heb er kracht en perspectief in gevonden. Ik heb een doel gevonden in het vertellen van mijn verhaal, in de hoop dat het anderen zal helpen en mogelijk zelfs levens zal redden. Ik wil in mijn songwriting de menselijke ervaring en de overvloed aan emoties schetsen. Vandaar dat mijn muziek genre-fluïde is. Elk genre, tempo, akkoordprogressie, melodie, vertelt een andere emotie in het leven. Het leven is als een achtbaan, dus mijn platen en liveshows lijken op elkaar. Ik geloof dat kunst de cultuur vooruit moet helpen en mensen anders over dingen moet laten nadenken, of andere gesprekken moet openen. Dat is mijn hoop. Ik spreek over mijn levenservaring als sekshandel, de vrouwenhaat in de muziekindustrie en andere culturele perspectieven die ik heb. Natuurlijk ook liefde, woede, hoop, angst, verdriet! Het is er allemaal”, lacht ze.
Aan de muzikale kant hoor je tal van inspiraties. Haar Griekse en Libanese achtergrond komt ook zeker terug. “Je hoort zeker allerlei invloeden in mijn muziek. Van pop tot soul tot reggae tot folk tot muziektheater en opera. In mijn korte plaat, INTERLUDE-19, begin en eindig ik het album met een Arabisch slaapliedje ‘NAMI NAMI’ dat mijn moeder altijd voor me zong als slaapliedje. In het eerste deel van het album hoor je mijn moeder het slaapliedje met me zingen. Op het einde ben ik het alleen met pianobegeleiding.”
“Het is een zeer intense ervaring geweest.” Ze laat een stilte vallen, dan verzucht ze: “Behoorlijk krachtig. Bij de meeste uitvoeringen krijg ik meestal minstens één onthulling van iemand die me diep persoonlijke dingen vertelt, omdat ze ontdekten dat ze op de een of andere manier verband hielden met mijn ervaring en dat ze vonden dat de muziek helend was. Dat is voor mij alles. Het is de reden waarom ik het doe.” Ze adviseert: “Luister naar mijn albums van boven naar beneden en van links naar rechts. Het zijn conceptalbums die een verhaal vertellen en bedoeld zijn om in een bepaalde volgorde te beluisteren. Ik ben eigenlijk net bezig met het afronden van mijn volgende album, de prequel van ‘Chapter III The Come Up’. Het heet ‘Chapter II: Run’. En ik ben ECHT”, benadrukt STORRY, “opgewonden dat jullie deze plaat horen. Ik ontving verschillende artiestenbeurzen van FACTOR, OAC en Creative BC, waardoor ik deze plaat sonisch naar een hoger niveau kon tillen in vergelijking met mijn eerste album, dat volledig uit mijn eigen middelen werd gefinancierd. Het was geweldig om met andere producers en muzikanten te kunnen werken, meer tijd in de studio te krijgen en echt op de plaat te krijgen wat er in mijn hoofd was. We hadden een harpist, hoorn, pauken, strijkers. Ik kan niet wachten tot je het hoort.”
Het nieuwe album is ook een reden om deel te nemen aan The Great Escape. STORRY komt met een duidelijk geformuleerd doel naar Brighton. “Ik probeer distributie en partners te vinden voor deze volgende albumrelease. Ik ben zo trots op dit album en zijn boodschap. Het is diep persoonlijk en ik wil ervoor zorgen dat een grotere groep mensen het te horen krijgt.” Dan gaat ze nog even in op hoe ze dit wil bewerkstelligen en waarom de festivalgangers zeker haar show moeten bezoeken. “Niemand kan begrijpen wat ik doe totdat ze een liveshow zien. Stel je het muzikale theater van Queen voor, de krachtige zang van Adele en de grit van Cardi B. Zo zou ik omschrijven wat ik doe. Ik heb 3 shows op 11 mei in The Great Escape. 12:15 uur in The Green Door Store, 15:30 uur in The Mesmerist en 23:15 uur in Fabrica! Ik hoop je daar te zien”, klinkt het ter afscheid.