ASSEN – Na het optreden gaat het razendsnel. Het duo is direct terug om op te ruimen. Zingende zaag, cello en gitaar in de auto, een knuffel voor de Amer vrienden en een snelle rit naar Amsterdam, want in Paradiso werd op Spinvis gewacht voor de soundcheck voor het optreden van die avond. De toeschouwers van Preuvenement in Assen zullen daar weinig van hebben gemerkt. Erik de Jong en Saartje van Camp lieten die haast in de coulissen om zich volledig te kunnen focussen op het publiek dat ze op dat moment voor zich hadden tijdens de opening van het culturele jaar in Assen. Op een podium dat deels werd gevuld door De Amer in Amen met acts die ook bij hem op de deel staan ergens tussen najaar 2023 en zomer 2024. Spinvis zal daar volgend jaar zijn opwachting maken. Zorgen maken over dat optreden hoeft De Amer zich zeker niet. Optredens van Spinvis, zoals ook in december in Vera in Groningen, verkopen moeiteloos uit en ook in Assen stond het, ondanks de regen die nu en dan viel, hoewel het optreden van Spinvis grotendeels gespaard bleef, vol voor het podium op voormalige voorhof van het Middeleeuwse klooster Maria in Campisk welke later de Brink werd in Assen. Eigenlijk is Spinvis vanaf het eerste begin een succes geweest. Het album ‘Spinvis’ dat met minimale middelen op een slaapkamer in elkaar werd gezet vestigde de aandacht op De Jong, die daarna met albums als ‘Dagen van gras, dagen van stro’ uit 2005, ‘Goochelaars & Geesten’ uit 2007 en ‘Tot Ziens, Justine Keller’ uit 2011 die belangstelling mooi wist te bestendigen en uit te bouwen tot een gevestigde naam in de Nederlandse pop en al jaren een vaste waarde. Zijn laatste albums, ‘Trein Vuur Dageraad’ uit 2017 en ‘7,6,9,6’ uit 2020 zijn niet alleen goed ontvangen, maar waren ook een succes bij het publiek. Na een wervende aankondigen opent Spinvis lekker stevig met onder andere het vlotte en steeds prangender wordende ‘Artis’ met een mooie schelheid om dat te onderstrepen. Hierna zoekt Spinvis even de rust in ‘Oostende’ met prachtig cello werk van Van Camp die in dit mooie nummer ook een eigen zanglijn heeft. Daarna excelleert het duo in ‘Picasso’, prachtig verhalend, maar des ondanks lekker vlot en dat hoge niveau wordt moeiteloos gehandhaafd in het duet ‘Hollywood’ en nog overtroffen in ‘Bagagedrager’, dat weer met kracht wordt gebracht. Zo ergens aan het begin van het optreden kondigt Erik de Jong aan dat hij niet te veel zal gaan praten. Meer spelen en dan je kun wellicht een liedje extra kwijt, maar eigenlijk direct gaat dat voornemen ook weer overboord. Liedjes krijgen een mooie spontane introductie, meestal met een anekdote of een kleine uitweiding, maar soms ook inhoudelijk met achtergrond. Het publiek is helemaal gegrepen en in zijn ban en als dan ook ‘Ik wil alleen maar zwemmen’ wordt ingezet, reageert het spontaan op dit bekende Spinvis nummer met een hoofdrol voor de zingende zaag van multi-instrumentalist Saartje van Camp. Af en toe sputtert het op de Brink uit de hemel. “Gezelligheid in de regen,” constateert de zanger, maar vanaf het podium blijft het stortregenen met mooie songs. ‘Kom Terug’ is een prachtig rustig nummer en in ‘De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon won’ is er een erg fraaie opbouw van de dreiging van een motorrit die bijna verkeerd afliep en komt de snelheid van de motor terug in de gedrevenheid waarmee dit nummer wordt gebracht, om daarna weer de rust te vinden in ‘Aan de oevers van de tijd’ en in het kalme, maar zo intense ‘Vergeten’. De opbouw van de set lijkt redelijk spontaan, maar zit ook op ervaring uitstekend in elkaar. Het is een prachtige dwarsdoorsnede van de hele loopbaan van Spinvis geworden en er ontbreken zelfs nog diverse topnummers als ‘Soms Breekt Er Een Hart, Soms Blaft Er Een Hond’, maar met ‘Wespen In De Appeltaart’ krijgt dit optreden een heel fijn besluit en wordt de vaart er weer ingebracht. Een vaart die ook nodig is om in Amsterdam te komen. Prachtige liedjes, teksten om te herlezen en om over te contempleren en zo mooi gebracht. Spinvis op zijn best in Assen op Preuvenement en super knap dat je onder tijdsdruk toch op zo’n goede en mooie manier het publiek dat op dat moment tegen over je staat, niet eens een kaartje hoefde te kopen, toch alle aandacht en tijd geeft en vooral het beste van jezelf in die vele mooie liedjes.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden