ASSEN – Om 17.45 uur worden in het klooster de Vespers gebeden. De voorhof van het klooster Maria de Campis in Assen, plaatselijk ook wel bekend als de Brink, was dan ook leeg gestroomd op het moment dat PYN haar show begon rond die tijd. Uiteraard zijn de broeders en hun abt reeds lang vertrokken van de Brink en wordt het avondgebed er niet meer in kloosterverband gebeden, maar desondanks spoelde een constante regen de bezoekers van Preuvenement in Assen tijdens de opening van het culturele seizoen naar droge plekken en voor het podium van PYN waren die schaars. Pech voor PYN die vast een schietgebedje naar de weergoden deed en er toch het beste van maakte met het aanwezige publiek en uiteindelijk daar ook meer dan in slaagde. PYN is de artiesten identiteit van Pien Breeuwsma, in een langer verleden ook actief onder de naam Blue June. Tegenwoordig is ze artiest, DJ en producer van synthpop, house en disco klanken. De broeders waren dus te vroeg vertrokken, want er kon gedanst worden op de Brink. In haar sound is de invloed van de jaren 70 en 80 disco te horen, maar ook zeker elektronica, house en de hedendaagse pop, waardoor het fris klinkt. De Friezin om utens bracht in het verleden al diverse EP’s uit, maar staat nu aan de vooravond van het verschijnen van het album ‘Beat Drama’. Het thema van het album kwam deze zeer late namiddag overgaande in de avond goed uit, want het gaat vooral over leven in het moment, nu genieten met wat je hebt en niet prakkeseren over wat had kunnen zijn. Er had inderdaad een vol veld, dat heerlijk weg danste op de klanken van PYN, kunnen staan en het zal best ook slikken zijn geweest dat toen ze haar show begon met ‘Irreplaceable’ wat dapperen zich voor het podium bevonden. Het was ook er even inkomen, maar na ‘Lovedream’ en ‘The Rider’ was er contact met het publiek, het werd nu en dan droog en werd zowaar gedanst voor het podium bij deze song, die langzaam een verwachting wekte. PYN viel steeds beter in haar rol en in ‘The Ryder’ bleek dat het een erg goede keus was om een percussionist mee te nemen, want deze bood naast de synth klanken toch een mooie extra laag in de de meeste nummers, waarbij beide samenvloeiden en elkaar versterkten en de nummers interessant, maar ook dansbaar, maakten. Alles viel uiteindelijk mooi op zijn plaats bij ‘Swear It’ waarin de zangeres haar fijne zang echt prachtig naar voren liet komen en dat naadloos overging in het mooie ‘Slow it Down’. Aanvankelijk leek PYN te aarzelen tussen het tempo hoog houden en nu en dan een praatje. Ze koos steeds meer voor de tweede optie en das was ook prima hier op Preuvenement waar mensen toch komen om geïnformeerd te worden en niet om tot diep in de nacht te swingen op de klanken van PYN. Prachtig was ‘Beat Drama’ met lekkere variatie in tempo mede door de sterke percussie in deze track. Lekker in de emotie bracht ze ‘Desire (Remix)’ dat emotioneel steeds meer ging wringen, wat je helemaal in dit nummer trok. De omstandigheden werden beter en beter en de frisse dansbare klanken trokken steeds meer mensen naar dit hoekje van Assen. Nu en dan mocht PYN ook best nog wat meer over haar liedjes vertellen, nu bleef dat wat anekdotisch, maar de combinatie met percussionist Door was een gouden greep. Erg mooi was ook de ode aan grootmeester van het genre Giorgio Moroder, waarna het dansen in de regen uurtje fijn werd afgesloten met ‘Hold You For Life’. Geen eenvoudige klus voor PYN die moeizaam op gang kwam, maar dat snel van zich afzette, gedurende het optreden steeds meer alles op zijn plek kon laten vallen en tenslotte triomfeerde over de omstandigheden.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden