Loading...
Recensies 2022

Publieksparticipatie bij Sor is onontkomelijk

LEEUWARDEN – Het buitenpodium van Welcome to the Village was in Leeuwarden een kort leven beschoren tot hoofdbrekens van de organisatie, maar het optreden van Sor kon op de eerste dag het festival nog doorgang vinden. Dat was fijn, want de rapper kon daarmee het flink mee participerende plein goed zien. Zijn aanstekelijke vrolijkheid zorgde er voor dat stil zitten geen echte optie was, en als hij vroeg te bouncen, als was het publiek één organisme en gingen alle armen zonder aarzeling tegelijkertijd de lucht in. Sor is de artiesten naam van rapper en producer Rosario Mussendijk. De Amsterdammer is beroemd, naast zijn muziek om twee redenen. Hij is de rapper die plots doof werd en de winnaar van ‘Maestro’, het dirigentenprogramma op TV. Beide hebben hun invloed gehad op zijn muziek. In 2018 werd hij eigenlijk zonder waarschuwing ineens blind, doof en kon niet meer lopen. Gelukkig herstelde dat zich ook vlot weer, maar zijn gehoor blijft een teer punt met beperkingen. Het dwingt hem te werken op een creatieve manier, waardoor je muziek anders ervaart. Tijdens het optreden in Leeuwarden speelde hem dat ook parten. Via ‘Maestro’ kam hij nog meer in aanraking met klassieke muziek. Op zijn debuut album ‘Bae Doven No1’ en het vervolg ‘Bae Doven No2’ die beide dit jaar uitkwamen incorporeert Sor klassieke elementen in zijn werk. Een rapper die op deze manier een bijzondere positie inneemt, ook omdat hij, gelukkig niet als enige, opkomt voor de positie van de vrouw binnen het genre. Zijn optreden in de Friese hoofdstad was de eerste keer dat de muziek hem naar Ljouwert bracht. Een wederzijdse kennismaking die erg goed beviel. Sor ging rustig van start met ‘Frenemy’ en onder ‘Karma’ vroeg en kreeg hij voor het eerst die reactie van het publiek. Langzaam ging het crescendo met het mooie ‘Lost Souls’ wat resulteerde in het felle ‘Kokobe’. Een mooie opbouw en een lekker relaxte rapper die de tijd nam ook ook zijn publiek nu en dan iets te vertellen, hoewel dat soms nog best wat inhoudelijker mag. Zijn praatjes waren echter wel lekker betrokken, gezellig en bracht het publiek en artiest nader tot elkaar in een gezamenlijke ervaring. Hij wisselt in zijn liedjes het Engels en Nederlands af. Mooi was het uptempo ‘Niet voor de Views’ en zo wisselde Sor op een prima manier snellere en fellere nummers af met wat rustigere tracks. Een aanpak waardoor het individuele karakter van de songs overeind bleef. Mooi was bijvoorbeeld het rustige ‘Seaside’, één van de nummers waarin er wat vervorming op zijn stem zat. Een hulpmiddel dat hij beperkt inzette, wat het alleen maar sterker maakte, want vaak wordt in de hiphop het middel het doel en deze valstrik wist Sor mooi te vermijden. Sor bleef lekker dat feestje vieren met zijn publiek, nog een keer bouncen, nog een keer klappen met een lach zag hij het aan, maar ook met waarschuwing dat hij zijn evenwicht een beetje kwijt was door zijn oren. Een feit, maar het mag toch iets minder worden benadrukt. Een prima DJ begeleide hem en het bleef mooie songs geven, zoals ‘Rocket Science’ vlak voor het einde van het optreden. Een mooie kennismaking die vast in de toekomst een vervolg krijgt in de Friese hoofdstad, want Sor won zieltjes voor zijn muziek en in Leeuwarden is een gezonde rapscene die misschien niet op het festival was, maar vast uitloopt voor Sor.