LEEUWARDEN – Pål Moddi Knutsen, op het podium kortweg Moddi, is onderweg met een verrassend en interressant project. Met ‘Unsongs’ is hij op zoek gegaan naar verboden liedjes. Liedjes die om wat voor reden dan ook onderdrukt werden, weggestopt en soms zelfs tot gevangenisstraf of erger leiden voor de schrijver of zanger. Een project met een aantal verbazende keuzen en toch ook een grote valkuil. Immers een liedje dat verboden of controversieel is, hoeft niet perse ook een goed liedje te zijn of het kan ook om een goede reden verkeerd zijn gevallen. Op het podium van het Troebadour Treffen in Leeuwarden zong Moddi met assistentie van een celliste een aantal van deze liedjes. Moddi begon sterk met het in Israël verboden ‘A Matter of Habbit’. Een lied dat het verdiend om te worden gehoord omdat het een goed lied is en vragen stelt bij de vanzelfsprekendheid om te doden. Daarna kwamen een aantal discussie gevallen. ‘Parrot, Goat, Rooster’ is op het oor een Mexicaans kinderliedje, maar het zijn tevens termen in de Mexicaanse Narco oorlogen waardoor het lied een veel duisterdere en gruwelijkere betekenis krijgt. Het lied is miljoenen keren verkocht en contrasteert nogal met de boodschap van het eerste liedje van Moddi. Moddi schakelde daarna naar Rusland voor ‘Punk Prayer’ van Pussy Riot en dat was uiteraard wel een nummer dat binnen de context van het project valt, maar een nummer dat muzikaal te kort schoot. De Noor heeft elk lied vertaald naar het Engels en aangepast aan moderne popmuziek. Muzikaal begon hij sterk. De combinatie met zijn gitaar en de cello paste goed en zijn opmerkelijke lichtheze stem kwam aanvankelijk goed tot zijn recht, maar de zang viel wat terug gedurende het concert. In het kader van het thema was ook ‘Army Dreamers’ van Kate Bush zo’n nummer waarover je kunt discussieren. Een nummer dat tijdens een eerste golfoorlog op een lijst terecht kwam met platen die door de regering niet geschikt werden geacht om op de radio te draaien. Ook hier kun je discussieren of het in kader past, daar waar bijvoorbeeld de schrijver van het Algerijnse ‘Open Letter To The Government’ Lounès Matoub werd geliquideerd op straat een lot dat Kate Bush gelukkig niet ten deel viel. Muzikaal was dit één van de hoogtepunten van het concert samen met het Noorse ‘Eli Geva’ dat ongemakkelijk was voor de Noors-Israëlische relaties. Moddi heeft hiermee een boeiende discussie aangezwengeld over muzikale censuur. Een discussie die we ook moeten blijven voeren en de keuzen op het album en tijdens het concert nodigen ook daartoe uit. Strikt als concert maakte deze aanpak het wat onevenwichtig en werden sterke liedjes met krachtige boodschappen afgewisseld door mindere. Als zanger en gitarist kon de pas vlak voor de begintijd arriverende Noor ook niet altijd zozeer overtuigen. Een tweede kans verdiend hij zeker.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden