ANTWERPEN – Eurosonic / Noorderslag is dit jaar ook een beetje een compliment aan het festival Grasnapolsky in Scheemda. Naast een aantal Nederlandse acts hadden een programmeurs hun voelsprieten ook in België in optima forma uitstaan. Reinel Bakole, Bluai en Porcelain Id stonden al in De Toekomst in Scheemda voor prachtige optredens en maken nu de stap naar het Eurosonic / Noorderslag podium. Het optreden van Hubert Tuyishime, de Antwerpenaar die als Porcelain id op het podium staat was erg imposant en leverde een enorme ovatie op. Het showcase festival introduceert de act voor optredens op Platosonic en in het Grand Theatre op 18 januari met de volgende woorden. “Porcelain id is het pseudoniem waaronder Hubert Tuyishime sinds 2020 bijzonder soulvolle popliedjes loslaat. Ze ontpopten zich de voorbije jaren als één van de veelbelovende Belgische talenten, wonnen de gerenommeerde Sound Track-wedstrijd, bouwden een stevige livereputatie op en werd door landelijk dagblad De Morgen ‘een folkzanger voor de nieuwe tijd’ genoemd. Hun debuutalbum ‘Bibi:1’ – geïnspireerd door hun verhuizing van een rustig provinciestadje naar Antwerpen – verschijnt in januari 2024 op Unday Records.” Hubert Tuyishime veegt direct de agenda leeg deze drukke pre-ESNS dagen om te vertellen over muziek en ESNS verwachtingen.
“Ik ben voornamelijk opgevoed door mijn moeder alleen, tot zeker mijn vroege tienerjaren”, gaat de artiest direct terug in de tijd. “Ik heb geluk gehad dat ik nooit heb hoeven rebelleren om muziek te mogen of kunnen maken. Zij heeft mij altijd gesteund. Muziek heeft mij gekozen, een lang verhaal kort. De keuze om er een carrière van te proberen maken kwam na veel twijfel tijdens mijn studies kunsten, en een serieuze duw in de rug door fotograaf en vriend Adel Setta. Muziek, kunst en entertainment is altijd de sfeer geweest waarin mijn wereld zich bevond. Daarvoor studeerde ik kunst op de universiteit en reclame op de middelbare school. Het kan een manier zijn om je eigen omstandigheden te overleven. Er zit veel kracht in het overwinnen van verdriet ermee. De argumenten ertegen een loopbaan in de muziek zijn de gevaren van teleurstelling, financiële strijd of algemene desillusie. Maar ja, dit hoort hoe dan ook bij het leven.”
Een verder zoektocht is dan naar wat je wil vertellen in je liedjes en hoe je het wil vertellen. “Op de middelbare school zat ik een paar jaar in een band, maar vanaf jonge leeftijd heb ik veel zelf opgenomen en geprobeerd mijn eigen muziek te produceren met de software Audacity. Ik vond mijn geluid door anderen te imiteren, daarin te falen en onderweg iets waardevoller te vinden. Dus lo-fi muziek heeft een enorm speciale plek in mijn hart gekregen.” Als we dieper in willen gaan op hoe Hubert Tuyishime liedjes schrijft en de onderwerpen die ze hierin aansnijden, grijpt Porcelain Id even in. “Rare vraag, dat zijn eigenlijk twee vragen!” De Antwerpenaar vervolgt dan: “Het proces was bijna standaard, ik en mijn gitaar meestal in het kot van mijn partner destijds. Er is bijvoorbeeld ‘Moon’ die als demo ontstond in het kot van één van mijn vrienden destijds. Ik gebruikte logic pro, en had voor het eerst door hoe ik een sample kon maken, geen perfecte maar het werkt. ‘Bibi:1’ is het besef dat je over iemand kunt schrijven , maar bent vergeten wie die persoon werkelijk is. Mijn veroorzaakte overpeinzingen over reeds verminkte referenties. Dit zijn portretten die kapot geschoten zijn en gepasseerd als ‘echte liefdesliedjes’. Ik wilde de kunstgreep niet verbergen, maar er eerder naar verwijzen als een legitiem aspect van het dagelijks leven. Weet je, de fictie die we onszelf vertellen….. Het is een vreselijke schrijfstijl, maar het is tenminste spannend!” Dan gaat Hubert Tuyishime in op de tweede vraag van twee in één. “Genderkwesties, net als racisme, zijn een onontkoombare strijd. Ikzelf en vele anderen zullen ofwel verpletterd worden onder het gewicht, ofwel samenwerken om te overleven. Of het nu gaat om het ongemak van mensen die de verkeerde voornaamwoorden gebruiken of de dreiging van geweld omdat ze alleen maar bestaan. Het is belangrijk omdat het er toe doet.”
Porcelain id brengt liedjes in het Nederlands en het Engels, woont in Antwerpen, maar heeft ook wortels in Rwanda. Speelt dat laatste nog een rol? “Het zal altijd in mij weerspiegeld worden, ook al lijkt de essentie ervan elke dag onbereikbaarder voor mij. Je hoort het, omdat het een voortzetting is van een lijn. Dat is mijn familie, dat is geschiedenis. Een onvervangbaar onderdeel van mijn muzikale taal.” Niet eenvoudige materie, maar er volgt een heldere uitnodiging: “Alles wat de moeite waard is om te weten, is de moeite waard om na een show onder het genot van een biertje te vragen.” We keren in het gesprek terug naar de woonplaats, Antwerpen, van Hubert Tuyishime, een bruisende muzikale stad die ook zijn invloed heeft op de nummers van Porcelain id. “Oh absoluut, Antwerpen is het epicentrum en kloppend hart van deze plat die snel zal verschijnen. Je hoort muzikanten die in Antwerpen wonen, het is opgenomen in Antwerpen, de verhalen spelen zich hier af. Mijn kind is hier geboren. Dit is het geluid van de underground, en Youniss Ahamad, de producer, bracht het van Antwerpen naar wereldniveau.” Het is een vervolg op de EP ‘MANGO’, waarmee Porcelain id debuteerde. “Terugkijkend zie ik hoeveel ‘MANGO’ als blauwdruk heeft gediend voor mijn ambities. De herwerkte mysterie versies van mijn singles, waaronder “Montana”, op de “Reprise” EP, die uitkwam op Unday Records in 2022, waarvoor mensen kennis maken met mijn songwritingproces, maar MANGO was de basis waarop mijn ideeën werden gebouwd. Ideeën zoals gepitchte zang of het samplen van pc-opnames in voltooide projecten zaten al in mijn demo’s. Tegen de achtergrond van weelderige synthesizer, klassieke popsongwriting en ruw opgenomen gitaar of piano. Mijn algemene muzikale opvoeding. Youniss bracht samen met onze engineer en de muzikanten het geluid dat ik alleen nooit had kunnen bereiken. Een veel grotere, veel duidelijkere versie van wat MANGO voor mij was.”
Het Groninger publiek kent Porcelain id al. Niet alleen bij Grasnapolsky stond de act op het podium, ook Meskeren Mees bracht Porcelain id naar de Martini stad. “Groningen en ik hebben al 2 dates achter de rug, als je het openen voor Meskerem Mees meetelt. Eigenlijk moeten we elkaar nog echt leren kennen dus. Maar de eerste ervaringen waren prachtig. Samen zingen is één van de enige manieren om buiten jezelf te treden, al zij het voor een minuut. Het moeilijkste is hoe kwetsbaar je bent, het wachten voor het optreden zelf, de eeuwige twijfel…..”, valt er een lange stilte. Date 3 en 4 staan op de planning met Platosonic en Eurosonic. Eerst het zakelijke aspect. “Eerlijk gezegd stond ik nogal afstandelijk tegenover het zakelijke deel van de som van alles, maar de doelstellingen zijn duidelijk; om het juiste publiek te bereiken, om meer shows te securen. Om van al deze waanzin een eenvoudig leven te kunnen leiden. En natuurlijk om alle schulden te kunnen betalen”, lacht Tuyishime luid. “Alle grappen terzijde, ik ben omringd met een ijzersterk team dat mij de ruimte geeft om me zoveel mogelijk uitsluitend op de performance en kunst te focussen. Eurosonic is een enorme kans en we hebben ons er goed op voorbereid. Ik denk dat de aankomende plaat en de liveshow een heel unieke ervaring bieden, er is iets rauws aan wat ik doe. Zoals ik al zei, heb ik het geluk gehad om op te groeien met een grote muziekbibliotheek tot mijn beschikking en ze zijn bijna allemaal vertegenwoordigd in deze nieuwe show.” Zowel het Platosonic als ook het Eurosonic/ Noorderslag optreden in het Grand Theatre zijn op 18 januari in Groningen.