BORGER – Het is sinds jaar en dag een prachtig initiatief. De Drentse popscene wuift in Podium 34 in Borger de acts die naar Eurosonic / Noorderslag gaan uit met een avond waarop ze allemaal nog een keer kunnen optreden om de zenuwen eruit te spelen, een keer kunnen oefenen voor een daadwerkelijk publiek en nog even kijken waar nog de i van een puntje moet worden voorzien. Dan dalen ze de Hondsrug af richting Groningen om Nederland en Europa te veroveren op het Showcase festival. Met andere keuzen, komen er ook nieuwe mogelijkheden. Was de Grote Markt in Groningen vaak een podium voor gearriveerde acts, dit jaar is er ruimte voor talentvolle artiesten. Maartje bijvoorbeeld mag zich presenteren voor een groot publiek en kon haar act nog mooi oefenen in Podium 34 voor misschien wel haar belangrijkste optreden tot nu toe.
Maartje is de band rondom Maartje Stadhouders. Maartje is een artiest die in de vloedgolf van hele fijne Nederlandstalige pop eigenlijk alles mee heeft. Er hoeft niks te gebeuren of ze kan zomaar heel groot worden. Een indruk die ze in Borger alleen nog maar weer bevestigde. Helemaal vreemd is dat niet. Al jong begon de in Meppel en De Wijk opgegroeide Maartje in De Voice Kids. Via de popopleiding bij Artez in Enschede schaaft ze verder aan haar talent en werkte met succes de Popronde af. Een eerste EP ‘De Helft Pas’ met scherpzinnige Nederpop verscheen en wie een jaar geleden bij dezelfde uitwijf gelegenheid was in Borger en nu weer kon zelf constateren dat Maartje toen al erg goed was en desondanks een enorme groei heeft doorgemaakt en wellicht nog lang niet haar plafond in beeld heeft. Dat optreden op de Grote Markt in Groningen krijgt hopelijk de aandacht die het verdiend bij de muziekmagnaten, zodat Maartje in staat is, met haar band, nog een volgende stap te doen naar, mooie podia, festivals en een debuutalbum.
Even leek het overigens helemaal fout te gaan. Midden in de vlammende aankondiging van de enthousiaste gastheer Evert verdween de zangeres met vaart van het podium en na de aankondiging bleef het stil en was Maartje nergens te bekennen. Op het laatste moment, zo werd duidelijk, was er technisch malheur. Een band wilde niet in starten, en was daarmee een mooie eerste les dat ook dit goed gecheckt moet worden voor de show start. Na wat puzzelen door de technische afdeling kon dan toch het startschot worden gegeven. Het was onmiddellijk duidelijk dat er nagedacht en gepuzzeld was voor het optreden. Een telefoongesprek over onzekerheid was de in inleiding voor ‘Ballenbak’, zoals vaker opnames werden gebruikt als inleiding. Direct een fantastische binnenkomer. Een energieke song, waarin die onzekerheid werd aangesproken met de vraag wie Maartje uit de ballenbak haalde. Een prachtige opbouw, prima zang en een mooie begeleiding zorgden ervoor dat de verwachtingen voor de rest torenhoog waren. Hierna liet de zangeres de mogelijkheid liggen om het publiek naar voren te roepen. Veel toeschouwers bleven rondom het bargedeelte in de kerk hangen waardoor er, bij veel van de optredende bands deze avond, een groot gat gaapte tussen podium en publiek. Maartje ging verder met het nadrukkelijk gezongen ‘Dunne Lijn’, waarbij de onderstreping vooral van de drums kwam. Erg mooi was ook ‘Succes Schat’ een nummer waarin haar zang prima tot zijn recht kwam. Het was ook het eerste nummer dat een aankondiging had. Maartje begon te vertellen, maar de drums zetten al in, wat haar onmiddellijk onverstaanbaar maakte. Een introductie van een nummer heeft de aandacht nodig. Voor ‘Nooit Meer Goed’ kreeg Maartje wel die ruimte. Ter inleiding vertelde ze dat in de zelfde periode er twee ingrijpende gebeurtenissen waren. Ze verloor haar vader en werd verliefd op haar eerste vriendinnetje. Om het verdriet te verdringen schreef ze vooral liedjes over die verliefdheid. Uiteraard komt het toch weer boven. Op zo’n moment schreef ze dit nummer. Een eerbetoon aan haar vader en een fantastisch mooie song. Klein, maar met een mooie opbouw en een goed stemgebruik, waarbij ze ook de hoge tonen zocht en vond maakten het indrukwekkend. Een lied waar een vader trots op kan zijn. Na deze serieuze noot was er een fijne moodswing in ‘Uitweg’ dat dansbaar en aanstekelijk was, voor Maartje nogmaals heel diep de emotie in door met ‘Schande van het Dorp’. Haar vriendin ontmoette ze voor het eerst op de Middelbare School. Meer dan kennissen waren ze niet. Op het moment dat later de liefde toch ontbloeide was er toch de gedachte aan de jaren die verloren waren gegaan. Met terug werkende kracht schreef ze hier ee nummer over, hoe ze de schande van het dorp had willen zijn om har liefde te winnen. Wat een geweldig nummer, met alleen piano begeleiding. Heel rustig en bedaard van start, maar groeiende als een orkaan. Fenomenaal. De weg naar de Grote Markt werd daarna ingeslagen met de lekkere afsluiter ‘Madelief’ die vlot begon en steeds steviger werd. Maartje is een aanrader om te gaan zien en vooral om te gaan luisteren.