Loading...
Interviews 2018

LUWTEN: “Ik ben altijd een maker geweest”

Foto:  Eddo Hartmann

GRONINGEN – LUWTEN het is de nom de guerre van Tessa Douwstra met haar band. Het is tevens één van Nederlands snelst groeiende acts en dus kon de invitatie voor Eurosonic/Noorderslag op de post naar Amsterdam. Douwstra komt niet zomaar uit het niets. In formaties als Wooden Saints en Orlando scherpte de artieste haar scheppend vermogen en artistieke vaardigheden aan om nu zelf in het spotlicht te staan met haar muziek. Het resulteerde al in een flink aantal mooie podia waarop LUWTEN zich kon tonen en een hoog geprezen album. Volgt op Eurosonic de Europese doorbraak? In ieder geval de Belgische, want de komende tijd passeert LUWTEN menigmaal de grens naar het Zuiden.

“Ik maakte als kind constant muziek”, gaat Douwstra direct terug naar haar muzikale wortels. “Mijn moeder gaf me na aanleiding van mijn enthousiasme een blokfluit en een notenschrift en ik begon direct liedjes te maken. Ik kreeg daarna een gitaar en gitaarles. Ik ben altijd een maker geweest. Als het geen liedjes waren, dan waren het wel zelfgemaakte tv- en radioprogramma’s. Ik kon me alleen niet voorstellen dat ik iets anders zou doen dan muziek maken dus dat ben ik gaan doen. Dat gaf de doorslag: het voelde vanzelfsprekend.”

Dat maken intrigeert. Het is immers de basis. Een timmerman pakt zijn hamer, een molenaar zet de wieken in de juiste stand, een kok zoekt zijn ingrediënten bijeen en zet de pot op het fornuis, maar een songwriter? “Ik raak geïnspireerd door mensen en hun ideeën. Ik vind mensen en met name de verschillen tussen mensen mateloos interessant. Daar schrijf ik graag over. Ik schrijf liedjes vaak vanuit een tekstueel idee en van daaruit maak ik de muziek. Op de computer werk ik de muziek verder uit.” Dat laatste gaat grondig. Erg grondig en tot in de laatste finesse speelt ze alle instrumenten eerst zelf in en werkt rustig een nachtje door om alles precies goed te krijgen, voor zo’n liedje de wereld buiten haar werkruimte ziet.

Bij de introductie van het festival ‘Into The Great Wide Open’ afgelopen zomer werd haar muziek geïntroduceerd als droompop. Daar kan Douwstra zich niet in vinden. “Ik zou mijn muziek denk ik niet omschrijven als droompop, alhoewel het af en toe misschien wel wat dromerig klinkt”, corrigeert de artieste. “Eerder als folktronica. Hybride popmuziek met zowel akoestische als electronische elementen. De liedjes kunnen zowel iets catchy’s als iets experimenteels hebben. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor goede liedjes én experimentele muziek. Ik vind het interessant om dat te combineren en de luisteraar een beetje uit te dagen.”

Orlando en Wooden Saints waren de bands waarin Douwstra eerder speelde. Nu dus op eigen benen. “Ik had zin om alles zelf te doen. Het leek me interessant om dat eens te doen om weer nieuwe dingen te leren.” Ondanks dat LUWTEN als band te boek staat is Tessa Douwstra de drijvende creatieve motor. Ze is de liedjesschrijver. Zet haar creaties muzikaal in de verf voor ze ermee naar haar bandleden stapt. Ze houdt tijdens het hele proces een vinger aan de pols vanaf de eerste letter op papier tot de plek waarop ze worden opgenomen en de laatste knop waaraan wordt gedraaid tijdens het mixen. Tessa Douwstra is niet bang om haar handen vies te maken om het optimale resultaat te boeken. Het is te beluisteren op haar vorig jaar verschenen album. “Mijn doel was om muziek te maken zoals ik het in mijn hoofd hoorde. Me niet te laten afleiden door ideeën over genre of smaak. Gewoon je intuïtie volgen. Volgens mij is dat goed gelukt!” Die stelling wordt ondersteund door uitstekende recensies en een aantal jaarlijstjes waarin de LUWTEN plaat prominent figureert. Douwstra kijkt al verder: “Voor de toekomst: een nieuwe LUWTEN plaat!”, kondigt de zangeres aan. Voor het afgelopen album werkte ze onder meer samen met Binkbeats. Frank Wienk, alias Binkbeats, heeft in Kytopia van Kyteman zijn studio. “Met Bink samenwerken is een feest. Wij vullen elkaar goed aan. Van hem leer ik open te luisteren en risico te nemen. Zeer inspirerend.”

Een ander opvallend item op het Curriculum Vitae van LUWTEN is de recente tour door Indonesië. Toch iets heel anders dan Hengelo, Groningen of zelfs Leuven of Gent. “Dat was heel leuk”, jubelt Tessa Douwstra “Het was best wel anders. Mensen luisterden enorm aandachtig en reageerden heel direct op wat we zongen en zeiden. Hier luisteren mensen ook, maar iets afwachtender of zo. Bijzonder om mee te maken!” Op deze toer waren ook Sofie Winterson en Nana Adjoa van de partij. “Met Sofie ben ik naar Indonesië geweest. Daar was Nana Adjoa ook bij. Dat was zeer leerzaam omdat we alledrie heel andere dingen maken, maar wel allemaal alleen werken. Het was leuk om die ervaringen eens te kunnen delen; zo vaak speel je niet met andere frontvrouwen. Er is vaak maar een iemand de frontpersoon.”

Een aandachtig luisterend publiek. Daar hoopt LUWTEN ook op tijdens Eurosonic/Noorderslag. Op 17 januari is haar showcase in de Doopsgezinde Kerk in Groningen. “We spelen over twee weken op Eurosonic”, kijkt Douwstra vooruit. “Ik hoop daar een goede show neer te kunnen zetten om aan zowel binnen- als buitenlandse publiek te laten zien wie we zijn en wat we kunnen.”