Loading...
EurosonicInterviews 2024

LÖNA : “Wij willen mensen iets laten voelen”

UTRECHT – Niet alleen in Groningen wordt reikhalzend uitgekeken naar de start van Eurosonic / Noorderslag, ook in Utrecht worden de dagen afgeteld. LÖNA staat dan nog wel niet in het officiële ESNS programma, maar zal zich presenteren tijdens de Penguin Showcases in De Drie Gezusters op 17 januari in Groningen. “Het melancholische geluid van LÖNA is de perfecte Dark & ​​Stormy-cocktail. De eeneiige tweelingzusjes mixen ruige synthklanken met etherische gitaren en veel vier-op-de-vloer beats, om het een lekkere kick te geven. Samen met oprechte teksten over bijvoorbeeld het overlijden van hun vader, activisme en (LGBT) liefde maken de LÖNA-formule compleet. Als je naar hun muziek luistert, kun je je een koud en donker open Scandinavisch landschap voorstellen, vandaar hun noordelijk klinkende bandnaam, wat ‘waardevol’ betekent in het Zweeds. De Nederlandse tweeling laat zich inspireren door noordelijke acts als Björk, AURORA en Tove Lo”, is de aankondiging voor het duo. LÖNA bestaat uit Danielle en Madelon Bruinhof. De winterse kou is verdreven uit Nederland en een waterig zonnetje kleurt Utrecht als het duo de deuren open gooit om vooruit te kijken naar de Penguin Showcase.

“Wij waren 9 jaar, toen kregen wij klassieke pianoles. Dat was eigenlijk niet echt een keuze. We hebben dat 2 jaar gedaan, maar wilden toen liever buiten spelen dan klassieke piano liedjes instuderen”, lacht Danielle Bruinhof als we beginnen bij het begin van de muzikale avonturen van de gezusters. “Dit gaf wel een goede basis over muziektheorie, wat erg nuttig was.” Haar zus Madelon vult aan: “Later, toen wij ongeveer 14 jaar waren, kwam de interesse in muziek heel erg op, nadat wij op school slecht aansluiting konden vinden met andere leeftijdsgenoten. We zijn altijd buiten de groep gevallen en muziek was een fijne uitlaatklep. Danielle begon met gitaar spelen, ik was meer geïnteresseerd in zingen. Vroeger stond thuis wel altijd muziek aan. We gingen op een gegeven moment, dat ontdekten we, lidjes schrijven. Dat was het moment dat wij dachten: we willen hier echt iets mee. Ik denk dat wij ook dingen meemaken die andere mensen erg herkennen. We willen de buitenstaander een gevoel geven dat ze gehoord worden en dat ze niet alleen zijn.” Haar zus knikt: “Ik weet hoe het voor mezelf was om artiesten te ontdekken en daar veel aan te hebben. Dat willen wij ook voor anderen betekenen en muziek maken is gewoon eindeloos interessant en het is heel bevredigend om te creëren. Wij zouden niet zonder willen! Het beste tegenargument voor een muzikale carrière is samen te vatten in: geld.”

Bijzonder is natuurlijk dat Danielle en Madelon Bruinhof eeneiige tweelingzusjes zijn. Wat heeft dat te betekenen voor de muzikale ontwikkeling van beide en de samenwerking in LÖNA. “Eigenlijk kwam Danielle eerst met interesse voor gitaar spelen”, onthult Madelon. “Dat ging zij doen en merkte al snel dat ze er talent voor had.” Haar zus knikt en neemt het over: “Madelon pakte ook weer piano spelen op en toen begonnen we allebei met liedjes schrijven. De samenwerking gaat ontzettend goed. We hebben ook wel met andere mensen gewerkt, los van elkaar en ook samen. Maar wij zitten zo erg op 1 lijn. Ik produceert nu veel, Madelon doet veel de songwriting en wij vullen elkaar daarin echt ontzettend goed aan.”

“Wij hebben altijd een donkere vibe in onze songs zitten”, gaat Madelon Bruinhof dan in op LÖNA. “Dat begint al bij de songwriting. We zijn altijd op zoek naar iets dat wringt. Dat vinden we interessant. Ik heb ook weleens geprobeerd om een vrolijk popliedje te maken, maar daar voel ik gewoon weinig voor. We houden zelf wel echt van popmuziek en dan met name Scandinavische acts zoals Tove Lo, AURORA, maar er moet altijd iets zijn wat je iets echt laat voelen, dan heeft het pas betekenis voor ons. Daarnaast experimenteren wij veel met vocal samples en effecten en dat is wel echt de rode draad van onze sound.” Danielle gaat dan dieper in op het songwriting proces voor LÖNA. “Madelon begint vaak met een liedje. Dan is er ergens iets uit het dagelijks leven wat haar interesseert en dan begint het vaak met iets van een stukje tekst. Daar wordt dan een zangmelodie mee gecreëerd en volgen de akkoorden, of de akkoorden komen eerst, en dan de zanglijn. Maar vaak ontstaat er iets vanuit een gevoel dat in tekst wordt uitgedrukt, daarna komt pas de muzikale invulling.” De andere helft van LÖNA springt hier op in. “Als het liedje dan bijna af is, dan gaat het naar Danielle, die de track verder produceert.”

In de bio van de band staat dat erg persoonlijke zaken in de liedjes worden besproken, zoals het overlijden van hun vader, het activisme van het duo en LGBT. “Voor de tekst is het eigenlijk hetzelfde als met de sound; wij willen namelijk mensen iets laten voelen. Onderwerpen die luchtig zijn en waarbij iedereen vrolijk meezingt, maar verder eigenlijk niet weet wat ze of waarom ze het precies zingen, is onze grootste nachtmerrie. We vinden het belangrijk om iets moeilijks bespreekbaar te maken en/of daarin kwetsbaar te zijn, wat uiteindelijk herkenning bij de luisteraar als doel heeft.”

Een ander aspect is dat Scandinavië in het algemeen en vooral muzikaal een bron van inspiratie is. “Scandinavië heeft ons altijd wel gefascineerd”, klinkt het enthousiast. “We zijn samen naar IJsland geweest en dat was voor ons een erg indrukwekkende ervaring. We vinden ook vaak Scandinavische pop acts erg goed. Zoals Tove Lo, Aurora, Vök, Björk. Ze zijn voor ons gevoel net even anders dan andere popmuziek.” Die inspiratie zal ook zeker hoorbaar zijn op eerste voorzichtige plannen voor een EP of Album, hoewel daar de nodige ambities liggen. “Die plannen zijn er zeker! Wij willen onze nieuwe sound in een mooi, compleet verhaal . Eerst doen we nog wat singles, en daarna komen we met iets groters!”

Tenslotte is het vooruitkijken naar Groningen en de showcase bij Penguin Showcases op 17 januari.
Danielle Bruinhof denkt even na. “Ik ben sinds een jaar ook werkzaam als geluidstechnicus en ik merk dat we daardoor veel ontwikkeling doormaken voor het live spelen. Vooral praktisch gezien, maar het stimuleert ook om het plezier van live spelen te zien. Het leukste is vooral wanneer je merkt dat het publiek de muziek begrijpt en echt luistert. Dat is het moment dat je echt een connectie aangaat.” Het stokje gaat weer over naar Madelon: “We gaan bij de Penguin Showcase onze electro/duo set spelen. We spelen ook met drummer, maar nemen hem deze keer niet mee. Wat vooral anders is aan de duo set, is dat de gitaar nu vooral accenten speelt en we meer ruimte geven aan synths, vocal samples en elektronische beats. Met andere woorden, het wordt een semi-elektronische set die dansbaar is, maar met melancholie. Dit betekent dat de man achterin de zaal net zo goed hoofdknikkend de melodieën mooi kan vinden, als de meid vooraan die haar zorgen en ellende weg danst.” Wat is dan uiteindelijk het doel? “We hebben niet een specifiek doel, maar we hebben al heel vaak gehoord dat ‘indie electronica’ en ‘darkpop’ genres zijn die niet in Nederland groots worden ondersteund, kijk maar naar de Nederlandse Spotify playlists, die zijn er niet op dat gebied, maar een stad als Berlijn of de UK staan veel meer open voor deze sound. We hopen die mensen te interesseren, maar eigenlijk hebben we nog liever dat Nederland ook snel on board kan gaan met het genre.” Laat jezelf dus overtuigen tijdens de Penguin Showcases door LÖNA.