Souljazzed cosmic artrock. Een hele mondvol om een genre aanduiding te geven, maar dit is wat het Buffalo, New Yorkse Lalalangue zelf als aanduiding gebruikt voor hun langspeler ‘Ululations’ en eigenlijk klopt dat ook wel heel erg goed. Het is een uitbundig en ontregelend album geworden van deze Amerikaanse band rondom zanger Greenlee Brown met gitarist Adam Drury, drummer Brendan Fitzgerald en Jesse Miller op sax en toetsen. Greenlee Brown kennen we uiteraard nog van de zang op het laatste album van Little Cake. De opening ‘What We Langue For’ is direct een binnenkomer van formaat. Een erg fijn jubelend nummer dat er staat. Eigenlijk telt dat voor alle nummers met een zangeres die naar het lijkt constant op volle kracht haar volledige vermogen zoekt, wat een prettige gejaagdheid geeft, vooral in combinatie met Jesse Miller op sax. Het is een album met veel onverwachte wendingen. Het maakt luisteren urgent en dat geeft niks, want muzikaal zit deze formatie erg goed in elkaar. Na de overweldigende opening, wordt het tempo in ‘Off The Edge’ en ‘Sunsick’ iets terug genomen. Dan wordt langzaam weer opgewerkt in de richting van ‘OKKO’ met ‘Smoke Stacked’ en ‘Baby’. ‘OKKO’ is een heftig wild nummer en het liedje wat het beste bevalt op deze experimentele en psychedelische jazz ervaring. Verontwaardigd klinkt even later ‘You Just Want My Money’. Het is een heerlijke jazzy en soulvolle rollercoaster rit met zeer sterkte zang en fijne nummers, zoals ‘Proper Highway’ en het afsluitende ‘Drunk By Noon’. Een prachtige bundeling van krachten en emoties in dit uitstekende album van tongbreker Lalalangue met ‘Ululations’. Een fijne ontdekking.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden