ANDEREN – Het is een waarheid die vaker zijn waarde heeft bewezen in showbusiness. Als je wilt dat mensen luisteren kun je schreeuwen, maar dan schreeuwen mensen waarschijnlijk alleen maar harder terug, of je kunt fluisteren. Mensen moeten zich inspannen om je te horen, buigen zich naar voren om niks te missen en je hebt volop hun aandacht. Krystl had dat uitstekend in de smiezen bij haar optreden in Nijend 24 in Anderen. Zacht werden synths ingestart door Hautêfort Ferry Lagendijk en de zangeres kwam op om direct achter de piano plaats te nemen voor het klein beginnende en langzaam verder muzikaal ingevuld wordende ‘Good for You, Good for Me’. Een erg mooie en gevoelige opening voor een nagenoeg uitverkochte zaal die doodstil luisterde en met dezelfde attentie ook van het erg sensibele ‘Filed Away’ genoot, waarbij Krystl inmiddels de piano had verruild voor gitaar. Beide zijn liedjes van een later dit jaar verschijnende EP. Het zijn nummers die bewijzen dat de golden girl van de Nederlandse pop die een decennium terug de ene na de andere hit scoorde inmiddels ook wat eelt op de ziel heeft na een break-up. De EP is het verwerken van die liefdesbreuk van hoe ze geraakt is door een voor haar onverwacht einde van een periode tot zelf weer het geluk vinden en de andere het beste toe te wensen in het leven. Het zijn prachtige kleine, heel persoonlijke songs die op het eerste gehoor in compleet contrast zijn met de Krystl zoals we die leerden kennen nadat ze met ‘Golden Days’ in 2010 een aantal jaar enorm succesvol was met prachtige albums als ‘Rolling’ en ‘Undefeatable’ en met eigen nummers of met goed gekozen covers de hits aan elkaar reeg alsof het geen moeite koste. Ineens ging het een andere richting op en de zangeres stapt weg van het grootse en juist de intimiteit op zoekt met haar theatertour ‘Krystl In Het Klein’. Naast haar solo werk met frisse pop is Krystl ook bekend van The Bluebirds. Hierin toont ze een heel andere kant met prachtige Americana. Op het podium van Nijend24 een mooie mix van ouder werk en nieuwe nummers. Haar oudere songs, zoals ‘Circles’ en de meezinger ‘Bottles’ waren mooi terug gebracht naar semi-akoestische versies. Krystl had ook haar praatstoel meegenomen. Lekker relaxed en open vertelde ze over de afgelopen tijd met vaak persoonlijke verhalen. Over het jazzy ‘Shy’ bijvoorbeeld dat ze eigenlijk erg verlegen is en nooit zelf op een leuke man zal afstappen, ook al is er direct een aantrekkingskracht of het prachtige ‘Who Gave You The Right’, waarin ze de liefdesbreuk bezingt en dat wel anders had gekund of het verwerken van alles en op een punt komen waar je je ex wederhelft toch het beste leven kunt gunnen in ‘Wish You The Best’. Die nieuwe EP wordt, afgaande op dit concert, gevoelig en erg intiem en daarmee erg mooi, maar ook hoopvol. De pauze kwam met het nog niet opgenomen ‘Turn over Every Stone’ wat een warm en liefdevol liedje is. Krystl Pullens is een dijk van een zangeres en iemand die ook precies weet hoe ze haar publiek moet meenemen. Naast Ferry Lagendijk op toetsen, die eigen muziek uitbrengt als Hautêfort en speelde met onder andere Waylon, Do, Belle Perez en tegenwoordig The Bluebirds, was er ook de bij Krystl debuterende Colin Lee Vermeulen bekend van Benny Sings en ook The Bluebirds en die als Colin Lee ook zijn eigen muziek uitbrengt, als subtiele drummer. Eerste echte hoogtepunt na de pauze was haar visitekaart liedje ‘Blond & Braaf’ haar enige Nederlandstalige song, die ze solo bracht. Mooi was ook ‘Better’ met fraaie achtergrondzang. Krystl heeft altijd een neus voor goede covers en dat was nu ‘Lonesome Town’, geschreven door Baker Knight en gezongen door Ricky Nelson. Een nummer bij veel mensen bekend van de film ‘Pulp Fiction’, maar ook gecovered door mensen als Holly Golightly, Paul McCartney en het duo Tom Petty en Bob Dylan. Weer prachtig en uitermate gevoelig met de zangeres solo met haar gitaar die dat in het toegift met evenveel kippenvel deed met ‘Where Have All The Flowers Gone’, oorspronkelijk een liedje van de kozakken, maar door Pete Seeger tot een schitterende anti-oorlog song gemaakt ten tijde van Vietnam, maar helaas nog steeds actueel. Het reguliere concert werd afgesloten met de mooie meezinger ‘Golden Days’ en ‘The Moon’. Waarna het publiek in het toegift helemaal, dak er af, los kon in ‘Fool For You’. Patina noemen ze zoiets. Zaken worden mooier of intenser met tijd, als er eens een krasje of deukje op komt. Zo ook met Krystl die de krassen op haar ziel heeft omgevormd tot prachtige liedjes met gevoel en hoop.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden