Loading...
Recensies 2019

King Ayisoba & Bongo All Star Band brengt de kologo tot leven

LEEUWARDEN – Zijn er artiesten die het hart zijn van een festival. Ja, op Welcome to the Village was dat het dames collectief GRRRL, Kologo Power, maar zeker ook King Ayisoba en zijn Bongo All Star Band. Op tal van manieren en in kruisbestuivingen doken verschillende leden her en der op was het niet in een panel discussie, dan wel in een gastrol op een podium. King Ayisoba is een bekende verschijning op dit festival. Enkele jaren geleden maakte hij veel indruk met zijn kologo muziek en daarom vroeg het programmateam hem graag terug met nog enkele andere Ghaneze sterren, zoals Ayuune Suley als leden van zijn Bongo All Star Band. Daarnaast had de koning enkele gasten uitgenodigd op het hoofdpodium van het dorp. De band en de gasten mochten nog even fijn in de coulissen blijven voor het openingsnummer. Alleen met zijn kologo, de beste omschrijving is een traditionele gitaarachtig snaarinstrument gemaakt van een kalebas en geitenleer. Het heeft een kenmerkende sound, net overigens als de twee-stemmige King Ayisoba in zijn zang. Zijn muzikale en zangkwaliteiten toonde hij in ‘I Want To See My Father’. Een nummer dat hij ook solo een bijzonder krachtige sound weet mee te geven. Nadat hij alleen het feest heeft aangezwengeld roept hij zijn Bongo All Star Band op het podium. Veel percussie met tal van drummers op de achtergrond, maar voorop Ayuune Ayirizeme Suley, zelf ook één van de bekendste kologo spelers die vorig jaar zijn voortreffelijke album ‘We Have One Destiny’ uitbracht, maar nu de Sinyaka bespeeld. Aan de andere kant van de naamgever van de formatie de expressieve Abaadongo Adontanga gehuld in leeuwenkostuum met het blaasinstrument de dorgo. Ayamga Francis en Gemeka Akligilalatanda onder andere beschikken over tal van percussie instrumenten achter op het toneel. Het zijn dansbare protestsongs. In ‘Wicked Leaders’ bijvoorbeeld gaat de koning krachtig in tegen corrupte politici die niet het belang van de Ghanezen en in grotere zin de Afrikanen en zelfs wereldwijd voorop stellen, maar hun eigen portemonnee en machtshonger. Voor ‘Ghana’ nodigt hij zijn eerste gast op het podium. Al jaren heeft de band een band met ZEA. De Amsterdamse gitarist Arnold de Boer voegt met zijn spel aanvankelijk een extra laag toe aan het nummer, maar in zijn zang en solo scheurt hij er iets te enthousiast vandoor. Voor ‘Batakari Africa’ komt de expressieve Ghanese afropop zangeres Wiyaala op het podium in een fraaie oproep tot Afrikaanse eenheid. De muziek is weliswaar dicht bij het origineel, maar blijkt bezwerend en dansbaar. De zang van King Ayisoba is rauw, krachtig en soms schel, maar gevoelig. Elk liedje heeft een korte aankondiging en hij blijft dankbaar de zegen uitspreken over zijn toehoorders en medemuzikanten. Elk nummer wordt afgesloten met een kenmerkende “beeh”. Het zijn wel liedjes die veelal het zelfde tempo aanhouden. Dat maakt het soms wat uitwisselbaar, maar de gastmuzikanten zorgen dan voor het verschil. Voor het laatste nummer vraagt hij Kologo Power samen met Wiyaala op het toneel. Er is dan nog ruim twintig minuten te gaan. Dat blijkt geen probleem. Kologo feestjes kijken niet op een minuut in een nummer dat de tijd moeiteloos vol speelde. King Ayisoba draagt zijn titel met trots en wil zijn liefde voor kologo muziek delen met heel Leeuwarden.