GRONINGEN – Je bent beide 97 jaar, de één lichamelijk nog wat fitter, de ander geestelijk nog bij de tijd. Beide in het besef dat je tijd op aarde er eigenlijk wel een beetje opzit, maar nog niet willen loslaten omdat de ander dan alleen achterblijft. Jarrod Dickenson bracht tijdens Take Root in De Oosterpoort in Groningen een fantastische mooie en liefdevolle en bijzonder ontroerende ode aan zijn grootouders die inmiddels 73 jaar bijeen zijn. Een lied waarin de liefde voor elkaar, maar ook de zwaarte der jaren, samen komen. Een meesterlijk liedje. Jarrod Dickenson is een Texaan die bij enkelen in Nederland al veel langer op de radar staat. De man met de grote hoed kwam eerst in de kleinere rootszalen, voor soms een handjevol publiek dat geboeid naar hem luisterde, werkte zich op naar de middelgrote zalen en werd een veel gevraagd voorprogramma artiest bij onder andere Don McLean, die in hem zijn potentie herkenden. Nu kun je constateren dat Jarrod Dickenson klaar is voor de grote zalen, een weg bewandeld via geleidelijkheid. Take Root is weer een stap op de weg en ten overvloede werd nogmaals het talent van Dickenson benadrukt. Op het podium in Groningen werd hij bijgestaan door zijn vrouw, de uit Belfast afkomstige Claire Dickenson en door de Brit David Ford op toetsen bracht de inmiddels via New York in Nashville neergestreken zanger zijn bijdrage aan Take Root te beginnen met de rustige opening ‘Faint Of Heart’ om daarna met ‘Rosalie’ wat tempo er in te brengen om zijn introductie van zichzelf af te sluiten met het prachtige ‘In The Meantime’, met daarbij schitterende tweede stem van Claire Dickenson die even later ook in de liefdesverklaring van Dickenson aan zijn vrouw het duet ‘Your Heart Belongs To Me’ prachtig tot zijn recht kwam. Het zijn vaak verhalen die Dickenson vertelt in zijn prachtige folk, country met soms een dosis blues songs, zoals het fenomenale ‘Take It From Me’. Dickenson is een uitstekende gitarist en heeft een hele fijne warme stem in zijn ‘Cowboy Song’, met soms de nodige scherpte in bijvoorbeeld het liedje over hebzucht ‘Gold Rush’. Wel bij tijden erg druk waren de vele wisselingen. Soms als trio, dan als duo of solo met het nodige geloop op en af het podium. De introducties zijn erg goed. Mooi accuraat en met fijne informatie die liedjes net een extra kant meegeven. Prachtig waren ook het rustige ‘Nothing More’ en de door Willie Nelson en Ray Charles gezongen ‘Seven Spanish Angels’ voor hij met ‘Good Night’ zijn grootouders vereeuwigde en de harten stal van alle aanwezigen. De afsluiting kwam met zijn cynische liefdesverklaring aan de muziekindustrie ‘If You Want It’
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden