Loading...
Albums

Jaimee Harris – Red Rescue

De dominante kleur op de hoes van ‘Red Rescue’, het debuut album van Jaimee Harris is blauw. In een zee van rood en blond steken twee helblauwe ogen eruit en trekken je mee in de wereld die er achter schuil gaat. De wereld van deze Texaanse singersongwriter die onlangs nog met Mary Gauthier in Nederland toerde en met haar eigen album veel indruk maakt. Jaimee Harris is zo´n talent dat verloren dreigde te gaan. Een talent dat zich verloor in de alcohol, toen de gouden mogelijkheden niet direct voorhanden waren, maar op het moment dat ze in de gevangenis terecht kwam kreeg ze ondersteuning en ging ook bij haar zelf de knop om. Dankzij enkele collega artiesten als Betty Soo, die op dit album ook backing vocals zingt, wijlen Jimmy LaFave ook op backing vocals in het titelnummer en Jana Pochop ging de focus terug op de muziek en dus gaat de dank ook uit naar deze en andere artiesten die deuren openden en kansen gaven aan Jaimee Harris. Dat vertrouwen betaalt Harris uit met een prachtig album. Het opent met ´Damn Right´, krachtige rootsrock Austin style. Jaimee Harris grijpt haar tweede kans. Onmiddellijk en opvallend is haar veelzijdige en krachtige stem, die ze op de juiste momenten vol met emoties weet te stoppen, zoals bijvoorbeeld in het fraaie ‘Creatures’ of in het hopelijk in haar geschiedenis ‘Depressive State’. ‘Creatures’ is zo’n nummer waarin ze nummer waarin ze afrekent met haar verleden. Droefenis en ellende levert vaak prachtige muziek op en als Harris zich de vraag stelt of ooit weer haar zaken op orde heeft, weet je het antwoord al. Nu en dan scheurt de botte bijl van het sterke gitaar werk van Bill Patterson er zeer prettig doorheen om de stemming te breken of een accent aan te zetten. Mooi rustig en traditioneel is ‘Catch it Now’ dat een fijne ingehouden kracht heeft. Jaimee Harris heeft lang op haar kans moeten wachten en gebruikt dit debuut om alle kanten van haar veelzijdige muzikantendom te laten zien. Soms tegen de pop aan, dan weer tegen de rock, maar steeds meer dan overtuigend. Het mooie titelnummer is een statement, net als het pianonummer ‘Fake’, met wederom zelftwijfel verwoord in een geweldig liedje, waarna ze in ‘Hurt as Good As it Feels’ weer een veel vlottere kant van zichzelf laat zien. Een prachtig debuut van een nieuw geluid dat modern, maar ook traditioneel is. Nu ze op de rechte weg is, is er vast nog veel moois te verwachten van Jaimee Harris is de conclusie na het afsluitende ‘Where Are You Know’.