GRONINGEN – Je kunt al je instrumenten, bandleden en wat dan nog meenemen, maar als je het speelplezier thuis laat en de wil om er een onvergetelijk concert van te maken, dan wordt het nog niks. Gelukkig had Nubya Garcia naast haar tenor saxofoon, ook een aparte koffer vol met lol en zin meegenomen naar Groningen voor Rockit in De Oosterpoort. Op het hoofdpodium van het festival maakte de jazz saxofonist uit Londen er een waar feestje van. De Britse met roots in Guyana en op Trinidad startte het optreden, het speelplezier was geen wonder, want het was één van de eerste optredens na bijna een jaar pauze, met ‘Source’. Drummer Sam Jones opende en zette dit hele stuk een fijne beat neer, waarna de rest van de band bijviel met onder meer Al MacSween op keys waarna Garcia zelf zich bij hen voegde en dit nummer met haar fenomenale saxofoonspel naar zich toetrok op een prachtige wijze. ‘Source’ is het titelnummer van het debuutalbum van de jazzmuzikante. Het kwam uit in 2020 en werd met egards overgoten. Eigenlijk is Nubya Garcia nog maar pas in beeld. In 2017 bracht ze haar debuut EP ‘Nubya’s 5ive’ uit, waarop ze op trompet onder meer ondersteuning krijgt van de fantastische Sheila Maurice-Grey, die in Groningen bekend is als bandleidster van Kokoroko die ook prominent terugkeert op het album ‘Source’. Tussen beide in verscheen nog in 2018 de EP ‘When we Are’. Nubya Garcia laat zich inspireren door de oude jazz saxofoongoden als Dexter Gordon, Sonny Rollins en John Coltrane, maar ook zeker door Caraïbische muziek als reggae en Cumbia, de hiphopscene van Londen en de Afro-beat. Het levert een mooie blije mix op. De nummers kregen in Groningen alle tijd om tot wasdom te komen, nu en dan een zijpad in te slaan en lekker ruimte te bieden aan solo’s, waarbij ook anderen dan Garcia even de schijnwerper op zich kregen. Karakteristiek is dat dit rustige nummer, dat langzaam robuustere vormen aanneemt op de setlist wordt gevolgd door ‘The Message Continues’. Wie de setlijst van Garcia er op na slaat komt dit vaak tegen als twee nummers van een set en in De Oosterpoort was het bij Rockit niet anders. ‘The Message Continues’ is lekker fel en trekt in de loop van dit nummer deze pittigheid nog een aantal graden op de scovilleladder op. Een heerlijke song met vooral ook prima baswerk en uiteraard het heerlijke spel van de bandleidster. Hierna werd afgeweken van gebaande paden. Een nieuw nummer volgde, nog titellloos met een opening van Al MacSween op toetsen. In de broedplaats die Londen is voor de Britse jazz, is MacSween een toetsenist die hoog staat aan geschreven en al met tal van grotere namen collaboreerde in prachtige song, op de plaat of op het podium. Een nummer met een lekkere groove die zeer veelbelovend klonk. Even later werd afgesloten met nog een kersverse, vanmorgen nog op het land, song maar nu wel met een titel. ‘Short Kings Are Queens’ was wederom een fantastische compositie. Nubya Garcia bewees zich op elk terrein als een grote dame op Rockit. De uitstraling van plezier, de prachtige stukken, de mooie aankondigingen waarbij ze vooral de nadruk legde op dat zich vrij voelen. Een gevoel dat zowel bij de muzikanten, maar zeker ook bij het publiek werd bereikt. Een heerlijke show die opriep tot een avondvol Nubya Garcia, want drie kwartier was eigenlijk nog maar het opwarmertje.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden