GRONINGEN – Zo halverwege het concert van ŽEN in Vera refereert drumster en woordvoerder van de band Sara Ercegović naar het eerste bezoek van de band uit Zagreb aan Groningen. Het is de tweede keer dat het liedje live wordt gespeeld in de Martini stad. In 2018 was ŽEN namelijk één van de bands die zich presenteerde op Eurosonic / Noorderslag. Destijds had de Kroatische band net het album ‘Sunčani ljudi’ uitgebracht en wilde de vleugels verder uitslagen dan alleen de eigen regio via het Groninger showcase festival. Naast Sara Ercegović vormen zangeres Eva Badanjak en Jelena Božić basgitariste de rest van de band die al jaren bijeen is. Na het album uit 2017 is er sindsdien nog niet heel nieuw materiaal verschenen van de band op het album ‘Blenders’ na, waarop de formatie de artistieke samenwerking zoek met collega’s in nieuwe versies van bestaande nummers. Het weerhield de band er niet van om hun complexe indie rock, met invloeden van post-rock, shoegaze, math-rock en synthwave op vele festivals in Europa te spelen en veel gevraagd te zijn op de Balkan. Sinds 2010 heeft de band aan een sterk oeuvre gebouwd, wat misschien niet uitblinkt in kwantiteit, maar zeker wel in kwaliteit. De huidige tour, waarvan het optreden in Vera één van de laatste was, voerde de band van Zwitserland, via Frankrijk en België naar liefst vier Nederlandse optreden en onderweg naar huis ook nog een stop in Oostenrijk. In Groningen ging ŽEN sterk van start met ‘Ja ću biti bor’. Een stevige openingszet, met lekker gitaarspel en ook prima basspel van Jelena Božić die Ivona Ivković is komen vervangen in de band, met mooie tempowisselingen als Eva Badanjak kalm welhaast haar tekst sprak. ‘Slava Raškaj’ was een stapje terug en had een fijne ruimtelijkheid. Beide songs stammen van het in 2015 verschenen album ‘Jantar’. Voor het eerste hoogtepunt van deze avond ‘Voda je Mor’ werd nog dieper in de buidel getast, want dit hoort bij de eerste songs van de band, maar is wat steviger en prachtig. Het wat fellere ‘Sumska’ wist ook erg te bekoren. De band heeft vaak geen rechtlijnige opbouw. Het zijn nummers met de nodige plotwendingen, waarbij regelmatig het instrumentale de bovenhand heeft in lange afwisselende stukken boven de zang. Vaak is dat Eva Badanjak, maar in bijvoorbeeld ‘Žal’, een nummer van ‘Jantar’ dat voor ‘Blender’ onder handen is genomen door Sun U, is de zang prachtig driestemmig als ook Jelena Božić en Sara Ercegović hun stemmen vermengen met de leadzang. De nummers zijn in het Kroatisch, maar dat blijkt geen enkel probleem om te genieten en ŽEN heeft nog veel meer moois in het vat. ‘Iskrenost je posebna’ en ‘Igra protona, elektrona i neutrona’, zijn beide prachtig, waarbij de late mooi een rustigere fase van het optreden is met een fijn synth intro. Soms zijn de nummers fijn ijl en hebben veel space, andere momenten Daarna wordt goed toegewerkt naar een einde met wat steviger werk als ‘opet gange’ en ‘Jugomental’. De afsluiting is een geluidsfragment uit een oud Joegoslavisch journaal. Het blijkt, met bijbehorende uitleg van Sara Ercegović dat dit de afkondiging is. Dat komt dan niet helemaal over en de band constateert zelf ook dat het een wat ongemakkelijk moment is, dat in eigen regio perfect werk en wordt begrepen, maar in Vera minder tot zijn recht komt. Hoe los je dat op? Je speelt gewoon een prachtig toegift. ŽEN was een heerlijke band en hopelijk staat bezoek nummer drie aan Groningen, wellicht met dan weer nieuw plaat materiaal snel op de planning.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden