LEEUWARDEN – Bij het Fries Straat Festival wordt het haast nergens zo letterlijk op straat als voor The Saint in de Sint Jacobsstraat in Leeuwarden. Al jaren is de T-shirt winkel de uitvalsbasis voor optredens op straat voor de winkel en komt alles even tot stilstand als er een artiest op straat staat en zijn hart en ziel aan het publiek uitserveert. De tweede dag van het Fries Straat Festival begon met een blik op de plaatselijk rapscene en daarin speelt Hassenpflug een vooraanstaande rol. Een consious rapper die juist meer op het delen van wijsheid en emotie zich richt, dan op conflict en verheerlijking van verkeerde waarden. Dat is ook iets wat in de dagelijkse praktijk blijkt, want Hassenpflug zet zich al jaren in voor de gehele Friese rapscene en geeft bijvoorbeeld ook les in rap en hiphop in het onderwijs. Daarnaast is hij in te huren als voice over en spraak acteur. Het optreden komt bij al die activiteiten nog wel eens in de knel bij Patrick Hassenpflug, maar als opener en gangmaker van dit podium om een inkijkje te geven in de stand van zaken in de Friese hiphop voor een groter publiek mocht hij uiteraard niet ontbreken. Al tijdens de soundcheck enthousiasmeerde hij voorbijgangers om maar te blijven staan en luisteren en op het moment dat hij na een korte opening ‘Glow in the Dark’ inzette was er al een behoorlijke menigte die stond te kijken en luisteren en hoewel veel passanten door liepen groeide zijn publiek nog flink tijdens zijn optreden en participeerde volop mee met de liedjes. In het vlotte ‘Glow in the Dark’ bleek dat Hassenpflug een uitstekende rapper is, wat hij afwisselde met R & B achtige zangpassages. Zijn forte is duidelijk de rap, want de zang bleek adequaat, maar mag nog best een zetje in de rug hebben. Wellicht nog wat roestig door de lange podiumpauze, want het verbeterde tijdens het concert, hoewel de rapgedeeltes duidelijk sterker zijn, vooral als hij er wat bite en emotie in legt. Dat bleek vooral ook tijdens ‘Tekens’, waar de rap prachtig en fel was en de rustige zang wel mooi was in de tegen hang, maar nog best een stapje mocht maken. Regelmatig zoekt Hassenpflug de samenwerking. Voor ‘Dicht bij de Kern’ was dat met Madoc, maar ook zonder deze collega wist de Fries dit nummer tot hoogtepunt van het concert te laten uitgroeien en had hij een mooie wisselwerking met het publiek. Prettig en dankbaar werden de nummers aangekondigd. Bijna ieder nummer werd wel opgedragen aan iemand, waaronder, zeer terecht, de eigenaar van The Saint, die steeds zorgt voor een podium voor Friese acts en inhoudelijk of anekdotisch van wat achtergrond voorzien. Tot nu geen enkel nummer van de in 2021 verschenen EP ‘Zeeziek’, maar met het felle en fraaie ‘De Man’ kwam daar verandering in. De teksten van Hassenpflug verdienen aandacht. Die zijn erg fraai en vaak spitsvondig en origineel. Duidelijk een sterk punt en een fijn taalgevoel. Hij heeft wat te vertellen en heeft het medium gevonden om dat te doen met een goed positieve vibe. Via een wat rustigere track ‘Duo’ kwam de vaart er nog even in met het sterke ‘Terug in de Tijd’, wat nogmaals een prima nummer was, waarna vlot het optreden werd afgesloten. Mooi op straat bleek dat Hassenpflug, hoezeer hij ook goed werk doet voor anderen, ook best wat vaker zijn spot op het podium mag claimen, of gewoon op straat, of waar dan ook een mic is , waar hij zijn nummers kan brengen.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden