Glasshouse is de nieuwe formatie van Xan Tyler en David Liddell. Dat zijn niet alleen tot de verbeeldingsprekende namen, maar beide hebben er ook een intrigerende EP van gemaakt. Die kondigt zich aan met klaroengeschal. Letterlijk, want het openingsnummer ‘Echo Chamber’ opent met hoorns voor de elektronica zijn intrede doet. Het maakt het gelijk spannend. Glasshouse combineert brass met jazz, pop en elektronica. Eigenlijk lag dat ook wel voor de hand. David Liddell kennen we immers als iemand die een klassieke blazersopleiding heeft genoten en via zijn werk voor Roger Daltrey, Boy George en Pharrell Williams één van de bekendere blazers in de pop is. Xan Tyler komt juist uit de elektrohoek. Na te zijn begonnen in de populaire band Death Bang Party, werd ze bekend via het elektropopduo Technique, die onder wat ongelukkig gesternte was geboren en werkte daarna ook mee aan het folkalbum van Naomi Bedford en Paul Simmonds terwijl ze onder eigen naam in 2014 de elektrofolky EP ‘Into The Blue’ liet verschijnen. Nu is er dan Glasshouse waarin al deze lijntjes samenkomen. ‘Echo Chamber’ is zo’n lekkere verwijzing naar de gloriedagen van de elektropop uit de jaren ’80. Die echo klinkt ook door in ‘Reward and Rewind’, maar lang niet zo sterk. Dit is meer een elektro jazzy nummer. Hierin valt de relaxte zang van Tyler op. Ook een mooi contrast, de warme ontspannen zang met het schetterende van de hoorns en de electronische sound. Hierin ook een fijne rap van MWS. ‘We Are The Light And Dark’ neemt de snelheid er dan even uit. Het is ook verreweg het langste nummer op deze EP. De stem van Tyler is prettig in dit nummer, waarbij weer het geruststellende weer opvalt. Het draagt voor een belangrijk deel bij aan het bereiken van het doel van het album, het sturen van een liefdesbrief aan de mensheid nu de hoop afneemt. In dit nummer zijn de violen van Ruth Elder, Emma Blanco, Tina Jacob-lim en Jemima Clarke en Lou Dearsley op Cello die tegenwicht bieden aan de elektronica en op het laatst nog even een bijdrage van de blazers, naast Liddell op trombone, werken ook Reuben Fowler op de Flugelhoorn en Nathan Thomas op de Franse Hoorn mee en is er percussie van Juanita Wild en MWS en gitaar van Chris Newland. Een mooie opbouwende spanning zit er tenslotte in ‘The Tempature is Rising’, voor het album afsluit met een fraai strijkers intro van ‘Cry Out’. Een heel fijne EP met prachtige zang, waarbij nu en dan de tegenstelling brass en elektro nog wel wat prominenter had gemogen.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden