Loading...
Interviews 2015

FENN: Van aarzelend begin op de accordeon tot finalist in Grote Prijs

GRONINGEN – Het eigenzinnige geluid van FENN krijgt in rap tempo veel fans. Veel aandacht en staat op het ene mooie podium na het andere. Dit weekend staan Fenneke Schouten en Frank de Boer met hun Indietronica op twee mooie Noordelijke Festivals en een week later komt er nog een mooie naam op de palmares van Fenn. Fenneke Schouten ligt dan ook graag toe hoe ze van minder leergierige accordeoniste in dop tot op het punt van doorbreken naar een landelijke publiek staande popster is geworden.

“Thuis gingen we op muziekles” vertelt in een tropisch heet Groningen, een goede oefening voor het, aldus de weerprofeten, eveneens tropisch festival weekend. Mijn oudste zus speelde blokfluit, mijn middelste zus piano en ik, ik speelde accordeon. In lessen volgen ben ik overigens nooit zo goed geweest, eigenlijk nu nog niet wat noten betreft”, onthult Schouten. “Die noten interesseren me altijd vrij weinig. Ik weet wat ik moet weten en meer ook niet”, grijnst de Groningse. “Ik zong vroeger ook veel, maar muzikant worden was totaal niet mijn kinderdroom. Pas rond mijn twintigste begon ik met het schrijven van muziek. Dat stelde nog weinig voor. Een gitaartje en een slecht opnameprogrammatje. Dan zat ik wat te pielen. De gitaar heb ik van de zolder van mijn uders gehaald en zelf opgeknapt. Dat was het dan, veel stelde het niet voor. Vrienden van mij vonden dat ik zo mooi kon zingen. Dat was eigenlijk het moment dat ik dat hele muziek steeds leuker begon te vinden. Ik ontdekte de samplebeats werd het ook echt interresant om nummers te gaan schrijven. Met dat in gedachten ben ik naar de Academie voor Popcultuur gegaan en ben ik intensief met het schrijven van muziek begonnen.Ik vond mijn eigen sound en van daaruit ontstond FENN.”

FENN heeft zich ontwikkeld en is eigenlijk nog steeds een doorgaand project. Begonnen als viermansformatie is het nu het duo, met Fenneke Schouten als creatief brein achter de muziek, maar daarnaast ook een voorname rol voor Frank de Boer. “Vooraf stond er niets vast, FENN is geheel mijn eigen experiment en ook mijn ontwikkeling op muzikaal gebied. De stijl van FENN is eigenlijk de mix van verschillende muziekstijlen. Ik heb zelf een wat hese, soul-achtige stem. Ik luister veel naar hiphop muziek, maar ook naar elektronische acts zoals bijvoorbeeld naar Fever Ray. Portishead daar luister ik ook veel naar, maar ook weer PJ Harvey, ach, eigenlijk luister ik gewoon naar veel verschillende muziek Emily Wells heb ik veel geluisterd tijdens het maken van het album. Coco Rosie, Little Dragon, Gazelle Twin, Massive Attack, Kate Boy, Kaki King, pfff, ga zo maar door en dat hoor je denk ik weer terug in FENN. Ik ben me in de afgelopen jaren daarnaast veel gaan bezighouden met het maken van beats, wat ik te gek vind om te doen en die zijn ook weer hoorbaar op de plaat.”

Al die verschillende invloeden, experimenten en ideëen moeten uiteraard op een gegeven moment wel liedjes worden. Fenneke Schouten vertelt hoe ze dat aanpakt. “De liedjes starten bij mij bijna altijd met de beat. Daarbij ontstaat er weer een bepaalde vibe die ik interpreteer en daar werk ik weer op verder. Na de beat komen de instrumenten en als laatste de zang. Ik werk echt vanuit sferen, bepaalde emoties. Ik heb niet van te voren geheel bedacht wat het moet zijn of waar het over moet gaan. Dat gebeurt gewoon tijdens het proces. Er ontstaat vanzelf een bepaalde logica, tenslotte schrijf ik zelf alle muziek dus dan hoor je snel een rode draad omdat je niet met meerdere mensen de liedjes beïnvloed bijvoorbeeld. Voor de rest is het een kwestie van er goed voor gaan zitten, de tijd ervoor nemen en zo in een flow komen om te maken en te schrijven. Dat vind ik één van de leukste processen die er zijn: het schrijven en maken. Het hele marketinggebeuren er na is absoluut noodzakelijk en hoort er ook gewoon bij, maar dat is niet perse mijn ding.. Geef mij maar gewoon mijn computer, wat instrumenten en opnamemateriaal en dan kan ik daar uren, dagen, maandenlang zoet mee zijn.”

Het succes was er vorig jaar al met als bekroning bijna het winnen van de Grote Prijs van Nederland, maar ook het halen van de finale is al een grote eer. Daarnaast stond FENN op menig ander prachtig affiche. “Het halen van de finale was zeker een leuk en verassend iets wat op ons lijstje kwam te staan! Dit jaar willen we met FENN veel shows spelen en eigenlijk gewoon zoveel mogelijk proberen mensen te laten luisteren naar en bekend te maken met onze muziek. Verder willen we ook blijven experimenteren op artistiek gebied, denk bijvoorbeeld aan speciale showtjes en/of video’s. Maar daar zijn we nog druk over aan het praten.

FENN is niet alleen. Er is sprake van een heuze golf van goede Groninger bandjes die hard aan de weg timmeren, verrassende en goede muziek maken in veel verschillende genre’s. “Groningen heb ik altijd een leuke stad gevonden en dat zal ik ook blijven vinden. Ik woon er fijn, ken veel leuke mensen hier en het is er altijd gezellig. Of het me muzikaal inspireert zou ik niet weten”, lacht Schouten. “Ik schrijf namelijk vooral over mijn eigen emoties en dus niet over stadsdingen eigenlijk, maar het is altijd goed om ergens te wonen waar je je goed voelt denk ik. Dat zal ongetwijfeld je schrijfproces zo beïnvloeden dat je actief bent en blijft en zo ook productief bent.”krijgt de stad van de Martinitoren toch nog zijn eer, maar de eerste optredens van Fenneke Schouten en Frank de Boer zijn niet in de schaduw van d’Olle Grieze, maar in het Ommeland en op de Drentse hei. De muziek van FENN klinkt daar vast ook uitstekend.