Loading...
Recensies 2022

Charmant optreden Ilse Oversier belooft meer

GRONINGEN – Ilse Oversier biedt, zo leert een blik op haar website, drie opmerkelijke activiteiten. Muziek, Heling en Illustraties. Heling? Op Noorderzon in Groningen gelukkig geen louche figuren die met een obscuur verkregen autoradio of TV de zangeres aanschieten om snel wat centjes te scoren en wie goed luistert naar haar liedjes begrijpt als snel dat heling moet worden begrepen als dat ze geneest via haar liedjes, die zijn namelijk balsem voor de ziel en helen je terug naar je ware zelf. Een gave die Oversier ontdekte na zelf in de knoop te zijn gekomen en zich met haar innerlijke kracht en een intensieve reis weer in balans met de wereld te brengen. Het is de basis van de muziek van Ilse Maria Oversier die in haar liedjes bepleit in evenwicht met jezelf en de natuur te leven. Op de bühne tracht Ilse Oversier ook haar balans te vinden. Als ze met violist Sebastiaan Hidding en Sebastiaan Wiering op cello wil inzetten is dat even met horten en stoten. De zenuwen zijn zichtbaar en ze moet, volgens eigen zeggen, even aftasten hoe het is op zo’n plein waar veel gebeurd. Het hele lieve publiek heeft alle geduld en laat de zangeres langzaam zichzelf vinden, hoewel de zenuwen wel even nodig hebben om tot bedaren te komen. Als bijvoorbeeld de geluidsman onverwacht het podium opstapt schiet ze onmiddellijk uit haar rol en verliest haar focus. Deels is ze daar zelf voor verantwoordelijk, want voor diverse liedjes ontstaan binnen de band discussies en ook in haar aankondigingen lijkt ze zoekende. Als je zenuwachtig bent, dan zijn juist de praatjes en de setlist zaken die je kunt controleren en die een houvast vormen. Al in het intro bleek dat Oversier met haar beide strijkers een gulden greep heeft gedaan. Beide ervaren rotten, Wiering speelde onder meer in Swinder en is de andere helft van het duo Roos Galjaard, Sebastiaan Hidding had al jong een liefde voor het spel van André Rieu, maar legde zich niet toe op de wals, maar juist op de folk en stond met The Dolmen op Glastonbury en acteerde regionaal onder andere in The Given Horse. Het eigenlijke concert ging na het intro verder met ‘Lanquage without Words’ een rustige verhalende song over de taal van de natuur met mooie backing vocals van beide strijkers. ‘Vulnerable’ werd dan door de afleiding wat rommeliger, maar ‘Forrest Walk’ was prachtig. Een charmante song over een boswandeling, waarin Oversier wat meer power in haar stem legde en daarbij een mooie variatie en opbouw had. Het ging snel crescendo in het Noorderplantsoen, want ‘Earth and Sun’ was fenomenaal en werd enthousiast ontvangen door het publiek. Het is een lied over het zoeken naar verbinding met andere mensen en hoe dat soms moeizaam is en soms vanzelfsprekend. Mooi dat juist in dit nummer die verbinding definitief werd gevonden. Een nummer waarin vooral het donkere cellowerk van Sebastiaan Wiering erg prettig was. Beide heren vertrokken hierna voorlopig van het podium, waarna de zangeres erg mooi en krachtig ‘Windstream’ bracht, waarbij heel toepasselijk een vlinder om haar hoofd danste. Het pleit was nu echt wel beslecht. Het werd mooier en mooier met een bluesy song, waarbij ze haar gitaar als percussie instrument gebruikte en terug met zijn drieën een soort walsje in ‘Home Calling’ over hoe moeder aarde je altijd weer terug naar huis roept. Het einde was erg mooi , maar wat vreemd. ‘Right On’ is een prachtige song, maar ineens op het einde was er een duet met Sebastiaan Hidding. Een nummer dat zeker op de setlist hoort, maar eerder. Beter als afsluiting was het erg mooie en krachtige ‘Rivertalk’, dat als voorlaatste nummer werd gespeeld en nogmaals, met nog meer flair, als toegift. Daar zou nog eens over moeten worden gebrainstormd of dat de juiste aanpak is. Niet tegenstaande deze opmerking was het een prachtig concert, waarin Oversier zich bewees als uitstekende zangeres en talentvol songwriter van mooie folk songs met een prima begeleiding. Ze kondigde aan dat in het najaar har debuutalbum gaat verschijnen met als titel ‘Lanquage without Words’. Op basis van dit concert en zonder een noot te hebben gehoord van het product zelf durven we wel te stellen; van harte aanbevolen.