Foto: Claire Hodgkins
LONDEN – Op haar introductie pagina voor showcasefestival The Great Escape in Brighton kun je de video voor het nummer ‘Kawasaki ( I Love It)’ bekijken, althans na de waarschuwing dat het een nummer over pijpen is, zie je over het beeld het hoofd van Bambie Thug geprojecteerd als logo met een “Parental Advisory” waarschuwing. Wie de video van het nummer ‘Birthday’ wil zien, dat debuteerde. en uitsluitend in oorspronkelijke vorm daar te zien is, moet zoeken op de site Pornhub en voor de video van ‘Egregore’ haar laatste single duikt de Britse avant -electro pop met punk inslag in het occulte en satanisme. Het is duidelijk dat Bambie Thug grenzen opzoekt en achter zich laat in de ogen van een deel van de maatschappij. Ze presenteert zich van 10 tot en met 13 mei tijdens The Great Escape in Brighton. Hoe je het ook went of keert een in het oog springende deelnemer aan het showcase festival met hele fijne punk. “Onafhankelijk artiest Bambie Thug, ondergedompeld in hedonisme, neemt een vloeiende genremix van Hyer-punk, avant-electropop en mengt deze met seksuele positiviteit, vrijheid en het occulte om ons aan te moedigen de poorten van zelfexpressie te openen die ons dwingt het onuitsprekelijke aan te pakken op een manier die we niet kunnen of willen vermijden en een nieuw rijk van acceptatie in onszelf laat ontstaan. Op het livecircuit wordt Bambie Thug geprezen als “… must-watch artiest”, met blikken die verblinden en verontrusten, “speels van aard, openlijk seksueel, open teksten, zeer getalenteerd en vooral heel nu in houding”. Onbevreesd naar Londen om dit nader te duiden.
“Om eerlijk te zijn, heb ik het geluk gehad om tot nu toe alleen zeer positieve feedback te krijgen op beide releases” antwoord Bambie Thug als we haar de pornhub en satanistische video’s voorleggen. “Mijn pornhub-video is een soort paasei in een game, een verborgen juweeltje dat sommigen, maar niet iedereen, tegenkomt. Het is de enige plaats waar de goedgekeurde versie van die video beschikbaar is en de belangrijkste reden hiervoor is dat de site me in staat stelde om mezelf fysiek volledig uit te drukken. De video is een kunstvorm en mijn lichaam ook, en ik had het gevoel dat ik tegen wat ik geloofde in zou gaan als ik mezelf zou moeten bedekken. Ik speel ‘Birthday’ niet meer live overigens, “vult de zangeres aan, “omdat ik niet meer geloof in het verheerlijken van drugs. Ik ben op mijn eigen genezingsreis van verslaving en ik weet dat dat nummer voor sommige van mijn fans een trigger kan zijn, dus ik heb de neiging om het buiten mijn live optredens te houden. Ik denk dat ‘Egregore’ de andere kant van de medaille is van ‘Birthday’ is, aangezien ‘Birthday’ verslaving verheerlijkt en ‘Egregore’ het uit elkaar trekt.”
Een levensloop met de nodige valkuilen toch en dus kijken we terug naar haar jeugd en vooral het muzikale begin. “Ik ben altijd al met muziek bezig geweest!” Enthousiast gaat Bambie Thug naar haar jeugd in Ierland. “Toen ik opgroeide, herschreven mijn zussen en ik beroemde liedjes en brachten volledige muzieknummers, waarbij onze familie gedwongen werd te kijken. Ik kreeg mijn eerste gitaar toen ik 12 jaar oud was en het eerste liedje dat ik schreef ging over mijn moeder. Ik sloeg lessen op school over en verstopte me in de gebedsruimte met een gitaar, mijn muziekleraar steunde me altijd als ik ooit betrapt werd. Ik speelde altijd de hoofdrol in onze schoolmusicals en ging theater studeren in Londen. Ik heb altijd een eclectische muzieksmaak gehad die ik deels aan mijn ouders te danken heb. Van mijn moeders kant luisterden we ’s ochtends voor school naar klassieke muziek, onderweg luisterden we naar artiesten als Joni Mitchell en Tracy Chapman tot en met Barbara Streisand en Greenday, na school was het Musicals en Jazz. Als ik bij mijn vader was, was het Sam The Sham and the Pharaohs of Fleetwood Mac en als ik alleen was, luisterde ik naar Britney, The Spice Girls en Avril Lavigne, wat waarschijnlijk de reden is waarom mijn geluid nergens op slaat en altijd fluïde is. Als kind werd ik altijd creatief aangemoedigd en daar ben ik heel dankbaar voor!”
Het resulteerde er in dat Bambie Thug zich verder in deze richting wilde ontwikkelen en wellicht beroepsmatig ook muziek of theater wilde gaan maken. “Dat werd reëel een mogelijkheid, nadat ik afgestudeerd was aan de universiteit! Ik heb een diploma in muziektheater en dans, maar ik vond het echt niet oké om in een koor te zitten of als achtergronddanseres te werken! Ik besloot dat ik fulltime muziek wilde maken, omdat ik van de schijnwerpers hou en fysiek niet kan stoppen met het schrijven van liedjes. Er waren bij wijze van spreken eigenlijk nooit ruzies over wat ik wilde, mijn moeder kwam met het idee dat ik een keer een plan B zou hebben, maar ik zei haar dat ik er geen nodig had en dat ik het er nooit meer over wilde hebben. Ik ken mijn waarde en mijn talent. Het is een moeilijke weg in deze muziek business, vooral als je niet uit een rijke achtergrond komt, maar ik heb altijd geweten dat het voor mij is, dus ik ga door tot ik aan de top sta.”
Een heldere en gemotiveerde keuze. “Ik was 23 toen begon ik mezelf thuis les te geven in de kunst van het schrijven van liedjes. De eerste twee jaar schreef ik elke dag een liedje. Ik ging urenlang naar het café met mijn koptelefoon in en bestudeerde de structuren van popsongs, meestal die van Lady Gaga, en probeerde mijn eigen formule te bedenken. Voor Bambie Thug schreef ik donkere folkrock, waarbij ik met open microfoons speelde in die stijl. Ik schakelde over op popballads en dansmuziek voordat ik me echt verdiepte in de wereld van The Haus of Thug. Ik ben zowel een songwriter als een artiest, ik heb nogal wat verschillende stijlen gedaan voor verschillende projecten die niet in het ‘Bambie Thug’-rijk vallen. Ik heb het gevoel dat mijn muziek altijd evolueert, aangezien er schoonheid is in elk muziekgenre waar ik me mee kan identificeren en waar ik inspiratie uit kan halen. Het samensmelten van verschillende stijlen en het creëren van iets nieuws is iets waar ik dol op ben.” We diepen haar songwriting nog wat verder uit. “Het komt als een golf”, vertelt ze hierover met een expressief armgebaar. “Mijn beste liedjes, ik kan me niet herinneren dat ik ze heb geschreven. Ik word meegezogen in een draaikolk. In de studio ben ik meestal superstil terwijl de beat gaat en dan zeg ik ‘I’ve got it’ en doe ik een paar takes. Melodie en tekst komen voor mij vaak samen. Wat de onderwerpen betreft, merk ik dat ik voornamelijk over mijn eigen persoonlijke ervaring schrijf, liedjes schrijven is mijn equivalent van dagboekaantekeningen, louterend en introspectief. Ik word sterk beïnvloed door het occulte en de bevrijding van het eigen ik, wat ook vaak in mijn teksten verweven is, ik verleg graag grenzen.” Ze denkt even na en vult dan aan: “Ik ben veelzijdig. Ik ben een shapeshifter. Wat je hebt gezien is nog maar het begin.”
Hoe gaat dat concreet er uit zien. Heeft Bambie Thug bijvoorbeeld al plannen om na een reeks singles al een album uit te brengen. Ze lacht geheimzinnig. “Honderd, nee duizend procent heb ik die plannen, maar ik geef nog niets weg. Hou me in de gaten!”. En The Great Escape, al aardig op weg een gevestigde naam op de Britse eilanden te worden, wat beoogt ze met haar showcase te bereiken. “Als een ongetekende, onafhankelijke artiest kijk ik ernaar uit om meer mensen in de industrie te ontmoeten die aansluiten bij mijn visie, die hopelijk verder kunnen bijdragen aan mijn carrière. Ik ben ook erg opgewonden om de Sad Night Dynamites-set te gaan zien.” Ho gaat ze haar zakelijke doelen creatief invullen is dan de laatste vraag. “Ik zal zonder twijfel de beste podiumoutfit van iedereen op het festival dragen”, grijnst Bambie Thug, “en een uitstekend optreden neerzetten om verder op te kunnen bouwen. Ik zal alle knallers spelen, evenals een nog niet eerder uitgebracht nummer, het wordt een show om nooit te vergeten. Zie je daar”, sluit ze af met een knipoog. Bambie Thug is te zien op The Great Escape en wordt hopelijk ook ontdekt door Nederland.