AMEN – Het zijn van die leuke klussen. Een optreden met een dubbele hoofd act en jij mag als tweede. De eerste act, Jana Mila in dit geval, is in absolute topvorm en een goed gevulde Amer gaat als één man staan voor een ovatie. Hoe evenaar je dat. Het zal voor Aidan & The Wild toch wel slikken zijn geweest, want de lat is dan wel heel erg hoog gelegd. Dat terwijl je zo vriendelijk bent om, vanwege technische redenen, complimenten voor de techniek in De Amer die zorgde voor een razendsnelle ombouw in de pauze, van volgorde te wisselen en als een heer de dame voor te laten gaan. Gelukkig was Aidan & The Wild opgewassen tegen de druk en klaar voor een eigen topprestatie en ook nu, en meer dan terecht, rees het Amer publiek omhoog om de Brabanders een meer dan dik verdiende staande ovatie te geven. Het was echt zo’n avond waarbij de thuisblijvers een absoluut ongelijk hadden.
Aidan & The Wild is het muzikale geesteskind van Diederik van den Brandt. De formatie speelde inmiddels honderden shows in Nederland, maar in het Noorden waren de Eindhovenaren nog niet al te vaak te bewonderen. Hopelijk komt daar verandering in, want de folk en Americana van de band is meer dan smaakvol. De formatie bracht twee jaar geleden het album ‘Revelation Never Came’ uit en in 2019 ‘Homegrown’. Dit jaar kwam een EP uit die een samenwerking is met de fantastische, maar onder gewaardeerde, Nederlandse Americana zangeres Desi Ducrot. Veel van de de show die Aidan & The Wild speelde zijn voorprogramma plekken, waarbij hij met tal van groten der muziek het podium deelde. In Amen had Aidan zijn volledige the Wild bij zich. Naast zanger en op gitaar Diederik van den Brandt, bestaat de formatie verder uit Julius Rense, Rolf Verbaant, Robbert Deurloo en de van Merel Sophie en Next of Kin bekende Merel Sophie Moelker op toetsen. Naast artiest zijn organiseerde Diederik van den Brandt ook gedurende lange tijd Aidan Presents in Eindhoven, waarbij hij aan een keur van artiesten een podium gaf. Vlak voor hij naar Drenthe afreisde kwam hier een feestelijk einde aan.
Een druk podium op de deel in De Amer in Amen. Op de ene vleugel de pedal steel van Rolf Verbaant, die de liefhebbers van Guus Meeuwis, Tangarine en Hans Hannemann zeker bekend zal voorkomen en Merel Sophie met haar toetsen, Aan de andere kant Julius Rense, tevens bassist bij Alex Flovent en die als vaardig schilder en glaszetter vast ook even zijn oog heeft laten vallen over de ramen van de Amer en Robbert Deurloo op drums. De formatie opende met ‘Going Where These Changing Winds Lead’. Een fraaie opening, welke onmiddellijk twee verschillende kanten liet zien. Aanvankelijk traag en kwetsbaar, maar in het verloop van het nummer steeds krachtiger. ‘Beech’ volgde en was meer uptempo, met vooral prima toetsenwerk van Merel Sophie. Prachtig om de kennismaking af te ronden was ‘You Needn’t Worry’. Een gevoelige song voor de broer van Diederik van den Brandt, die autisme heeft en waarin de relatie tussen de broers prachtig wordt bezongen. Daarna volgde een duet met Merel Sophie, ‘The Whip’ wat eveneens erg sterk was, juist door de wisselwerking tussen de mooie heldere stem van de toetsenist en de stem van de zanger die een lekker beetje gruizigheid in zich had, wat fraai combineerde. Van den Brandt is een meer dan vaardig gitarist, maar staat ook als zanger zijn mannetje en weet de emotie over te brengen. Dat bleek ook in ‘I’ll Never Set Foot There Again’ als hij geraakt wordt door het feit dat het huis van zijn vader nu nieuwe bewoners heeft en daar sensibel over zingt. Aidan & The Wild is op zijn best als de ervaringen dicht bij huis worden gezocht. Letterlijk, want de zanger bouwde zijn eigen woning en in dat proces, schreef hij tal van liedjes daarover, waaronder het uptempo ‘Grass is Green’ om daarna weer te schitteren in ‘Waiting on You’ als dat huis af is en hij op een avond alleen zijn vriendin mist. Even later wordt ‘Running’ ingezet. Kalm, maar op drums door de van Faraday en gospelzanger Hanne de Vries bekende Robbert Deurloo wordt het tempo steeds meer opgevoerd. Die vaart blijft er in voor ‘It’s All Right’ waarna wordt afgesloten met nog een duet met Merel Sophie ‘What It Ain’t.’ Een prachtig concert, waar je eigenlijk nog lang niet genoeg van hebt. Dat vervolg komt er met het swingende ‘Redemption Never Came’ waarin een straatprediker in Eindhoven wordt bezongen en wat een prachtig nummer is als toegift. Aidan & The Wild is er één om te noteren voor een volgende keer in De Amer, maar dan een hele avond voor hem alleen.