Loading...
Recensies 2018

Sue the Night bereikt enorme intensiteit

LEEUWARDEN – Nog eigenlijk maar pas stond Sue the Night met volledige band in Drachten. Nu keerde ze terug naar Friesland met de halve band voor een akoestische sessie en toonde een heel ander gezicht. Wil de zangeres met haar complete band nog wel flink rocken met een wild rondvliegende bos haar, nu speelde ze haar liedjes heel ingetogen en met erg veel diepgang. De zangeres had een enorme intensiteit in huis die fantastisch uitpakte. Matthijs Barnhoorn en Jaimie van Hek vormden als multi instrumentalisten de begeleiding van zangeres Suus de Groot. Al in het eerste nummer ‘Beckon’, rustig en met veel intimiteit, wist de formatie die intensiteit te bieden en dat was slechts de aanzet tot heel veel meer moois. Na het eveneens fraaie en bedaarde ‘Great Bear’ kwam het fenomenaal mooie ‘Mind Dear’ met prachtig viool tokkelen van Barnhoorn die eveneens met de viool een hoofdrol vervulde in ‘Like Snow’. Dat nummer gaf het Troubadour Treffen in Leeuwarden een heuse primeur. Nog nooit is dit nummer op een podium gespeeld en het was een absoluut hoogtepunt. Suus de Groot schreef dit nummer voor de film ‘Raphael’ welke op 1 oktober gaat verschijnen. Het was niet de enige primeur die de zangeres te vermelden had. Voor het lied ‘Look Forward’ ging ze in op de situatie van jonge vrouwen in minder gelukkige omstandigheden. Mensen die hun leven in armoe, oorlog of een andere achterstand van start gaan en daarin opgroeien en groot worden. Een hele mooie boodschap van Sue the Night om juist voor hen begrip te vragen en ze een hart onder de riem te steken. De intimiteit van het optreden was dermate groot dat de zangeres ook voor het publiek onthulde dat ze blij was dat het kindje dat in haar groeit in omstandigheden kan opgroeien die gunstiger zijn. Nog een welkome primeur en teken van het intieme warme karakter van dit optreden dat de zangeres dit vertelde. ‘Look Forward’ was één van de mooie boodschappen die ze deze dag had. Ook ‘Big Picture herbergt dat met de boodschap dat je ook af en toe even pas op de plaats moet maken in je leven. In mooie liedjes als ‘Mother Mary’ en vooral het erg veel indruk makende ‘The World Below’ was de zang voortreffelijk, misschien nog wel mooier dan met de volledige band, want het akoestische karakter geeft haar de ruimte en rust alle diepte in haar stem er uit te peuren en met zorg over het publiek te verdelen. Na ‘Wanderer’ was het helaas alweer voorbij en eigenlijk mag Sue de Night best veel vaker in XS verpakking, maar met XL impact optreden. Dit was prachtig.