Loading...
Recensies 2017

Staande ovatie voor eerste Nederlandse optreden Lady Maisery

GRONINGEN – Voor het eerst betraden Hannah James, Hazel Askew en Rowan Rheingans, gezamelijk de gevierde Britse folkgroep Lady Maisery, in De Oosterpoort in Groningen een Nederlands podium. Met succes. Het optreden was een succes met erg fijne zang en een mooie doorsnede van moderne Britse folk. Nadeel was dat door de opstelling van het podium het trio wel erg ver van het publiek stond. Dat bleek al gauw geen belemering voor de dames, hoewel een eerste verzoek tot meezingen nog tot dovemansoren was gericht. Voor de pauze nam het trio het publiek mee op een reis door voornamelijk andermans werk geïnterpreteerd op Lady Maisery wijze. ‘Katie Cruel’, een traditional van Amerikaans/Schotse oorsprong was de openingsset van het trio. Lekker vlot gebracht met onmiddelijk die sterke zang. Alle drie beschikken de dames over prachtige zangstemen en helemaal in de samenzang klinkt het fantastisch. Dat liet het trio volgen door tune singing. Een variatie die Lady Maisery tot een specialiteit heeft gemaakt. Tunes worden met stemklanken tot leven gebracht a capella of met minimale instrumentatie. Een aantal keren werden in combinaties van twee tunes op deze manier gepresenteerd waarbij ook nadrukkelijk Scandinavische dansdeuntjes hier in werden betrokken. Daarna drie prachtige folksongs. ‘The Crow on the Cradle’ kreeg door de fraaie werking van de heldere lichte zangstemmen en de donkere tekst een erg sterke lading. ‘The Colour of Amber’ van Mary Ann Haines was erg mooi en ‘Nottamun Fair’ werd erg mooi ondersteund door een speciale 5 string banjo die sitarachtige klanken voortbracht. Met verder harp, accordeom en viool op het podium ontstond ook op dit terrein een pracht aan klanken. In folk liedjes zit de stootkracht vaak in de teksten. Lieflijke liedjes waarin maatschappelijke misstanden of moord en doodslag wordt besproken. ‘Palaces of Gold’ over hebzucht ten koste van veiligheid en het anti-oorlogslied ‘Portland Town’ waren hier voorbeelden van. N de pauze veel aandacht voor het nieuwe album van het trio ‘Cycle’. Het hoogtepunt kwam direct na de pauze met het door Rowan Rheingans geschreven ‘Sing for the Morning’. Nu meer eigen werk zoals het fantastisch mooie ‘Order & Chaos’ van Hazel Askew en ‘The Sun Returns’ van Hannah James. Dit afgewisseld met sterke interpretaties van bijvoorbeeld ‘Honest Work’ van Todd Rundgren of ‘The Quiet Joys of Brotherhood’ van Richard Farina. Met nogmaals een dubbele tune werd afscheid genomen met als uiteindelijk als toegift ‘Land on the Shore’. Prachtige en hoogstaande folk met een prima lied keuze, maar gezien de eigen schrijfcapaciteit mag er best meer eigen werk op het programma staan.