FEERWERD – Het moeilijkste onderdeel van de muziek is vooral het doceren en de timing. Wanneer ga je voluit, wanneer ingetogen. Wanneer geef je kracht en wanneer laat je het gas los. Belle of Louisville bleek dat onderdeel heel degelijk onder de knie te hebben tijdens een optreden in het kader van Roode Haan Live in d’ Olle Schoul in Feerwerd. Mitch Rivers, Stefan Wolfs en Tess van der Zwet hebben de muziek uit het zuiden van de Verenigde Staten als leidraad genomen. De country, de rock, de gospel, de blues en de swing en daar hun eigen draai aangegeven. Een heerlijke variatie in tempo, in kracht en in emotie maakte het een voortreffelijk concert met een sterk retro gevoel. Nog niet zo heel lang geleden kondigde Van der Zwet vanaf het podium aan dat gewerkt werd aan een hele band met blazers. Die plannen waren, althans in Feerwerd, nog niet gematerialiseerd en dus stond er de vertrouwde formatie met zangeres Tess van der Zwet, Mitch Rivers op gitaar en zang en Stefan Wolfs op lapsteel. Een voortreffelijke opening met ‘To Better Days’ dat rustig begon, maar halverwege explodeerde en spetterend eindigde. Wat een heerlijke zangeres is Tess van der Zwet. Prachtig en jubelend bracht ze haar bijdrage aan het nummer tot een uitstekend einde. Die sterke opening trok zich door in het swingende ‘Warm it Up’ en van Blind Willy McTell ‘Bad Love Blues’. Allemaal nummers met demarrages en schakelingen. Wat opviel met bijvoorbeeld twee jaar geleden is dat de setlist nog veel gelijkenissen bevat, maar dat de liedjes zijn geëvolueerd. Nummers als ‘Trouble in Mind’ van Blind Connie Williams, ‘Virginia’ en de klassieker ‘John the Revelator’, hier geïnspireerd door de Son House versie, stonden ook toen al op de setlist, maar waren nu sterker, zelfverzekerder en uitbundiger dan toen. ‘Before We Die’ was toen één van de hoogtepunten en nu wederom. Even was de magie weg in ‘Where Thy Lead Me’. Tot dan klopte alles, maar in de nummer wisten de stemmen van Van der Zwet en Rivers elkaar even niet te vinden en dit was ook duidelijk met het meest vlakke nummer van de avond. Dat veranderde gelukkig snel weer in het prachtige akoestisch voor het podium gezongen ‘Take That Blindfold’. Belle of Louisville mag dus nog wat nieuwe liedjes op het repertoire zetten en ook aan de aankondigingen kan nog wat geschaafd worden. Die waren nu leuk, maar vooral anekdotisch. Met het heerlijke ‘Virginia’ werd afscheid genomen, maar om te voorkomen dat d’Olle Schoul’ door het dolenthousiaste publiek werd afgebroken, kwam er nog een toegift met het vlotte en mooie ‘Merry Go Round’. Veel klopt er aan Belle of Louisville. De heerlijke zang van Van der Zwet en Rivers, het prachtige soms subtiele, andere keren juist gepast dominante pedal steel spel van Wolfs, maar nieuwe liedjes zijn zo langzamerhand op zijn plek.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden